hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Otroligt tufft att andas och syresĂ€tta mig... đŸ˜”đŸ€•

Det Àr verkligen tufft med andningen. Efter det att vÀrmeböljan lugnade ner sig tyckte jag att det blev lite, lite lÀttare att syresÀtta mig och andas. Men nu Àr det lika illa igen, och har varje nÄgon vecka. Det Àr vÀldigt tufft. Det gÄr inte att förstÄ hur fruktansvÀrt jobbigt och hur Ängestframkallande (panikartad dödsÄngest) det Àr att inte kunna andas ordentligt, att inte syresÀtta sig tillrÀckligt. Det Àr hemskt. Helt och hÄller fruktansvÀrt.

Anledningen till att jag har sÄ svÄrt att andas och syresÀtta mig beror huvudsakligen och framförallt pÄ ME:n. Att jag Àr mycket svÄrt i ME och att sjukdomen Àr sÄ utbredd och pÄverkar mig sÄ starkt och svÄrt att till och med andningen pÄverkas och försÀmras. Sedan blir det inte bÀttre av att ha lÄgt Hb, som jag hade i början av sommaren men inte lÀngre, som vÀl Àr. Och andningen pÄverkas ocksÄ negativt, Ätminstone i mitt fall, av att vistas i fuktiga miljöer. SÄ som vÄr sommarstuga blivit de senaste veckorna sedan vÀrmeböljan försvann och hösten gjorde entré.

Det spelar ingen roll hur mycket inhalation, luftrörsvidgande, jag tar eller hur mycket jag Àn försöker djupandas, det hjÀlper inte ett dugg. Det Àr riktigt, riktigt tufft att andas och min familj hör pÄ min rosslande, pipande och mycket anstrÀngande andning hur jobbigt det Àr och de Àr oroliga för mig, sÄklart. Och de lider med mig. NÀr det hörs vÀldigt tydligt hur jobbigt det Àr att andas och fÄ tillrÀckligt med luft. TÀnk dÄ hur tufft det Àr och hur jobbigt det kÀnns.

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Men herregud alltsÄ! SÄ kan du inte ha det! Ska det behöva vara sÄ?! Kan du inte fÄ syrgas i hemmet? Skulle nog hjÀlpa dig en hel del och din mamma Àr ju sköterska sÄ det borde ni fÄ! Kolla det pÄ en gÄng! Be mamman din!

Svar: Ja, det Àr frÄgan det- om jag kan fÄ prova syrgas i hemmet. Ska försöka undersöka det igen. Inte sÄ lÀtt bara. Kram
Hanna Andersson

2 Linnea
skriven :

Men guud sÄ jobbigt du har det, din stackare! Kan du inte fÄ hjÀlp? Det mÄste vÀl finnas nÄgon hjÀlp att fÄ?! Vad som helst! Blir ju riktigt orolig för dig nu ju!!! Kram!!!

Svar: Ja, det Àr verkligen otroligt jobbigt. VÀldigt, vÀldigt tufft. Det Àr inte sÄ lÀtt att fÄ hjÀlp och det finns nog inte sÄ mycket att göra heller, Àr jag rÀdd. Det Àr vÀl att fÄ prova syrgas i hemmet som vore nÄgot!
Kram
Hanna Andersson