hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

💖 Oktober Ă€r en Rosa mĂ„nad! 💖

Ja, som titeln sÀger, oktober Àr Rosa bandets mÄnad. MÄnaden dÄ vi stödjer Bröstcancerfonden lite extra mycket. Det finns flera sÀtt att göra detta pÄ. Antingen gÄr man in pÄ Cancerfondens hemsida, som Àr cancerfonden.se. DÀr hittar man bankgiro nummer, plusgiro nummer och Swish-nummer.

Det ser ut sĂ„hĂ€r pĂ„ hemsidan! 💖

Eller sÄ kan man köpa ett Rosa band att fÀsta pÄ jackan. Det brukar finnas i kassan i mataffÀrer och sÀkert i andra affÀrer ocksÄ. Det har jag tyvÀrr inte koll pÄ dÄ det var flera Är sedan jag var inne i en matbutik, och andra affÀrer ocksÄ för den delen.

Lina var ivÀg och handlade mat pÄ Ica Maxi hÀrrom dagen och dÄ sÄg hon detta:

Om man handlar med en sÄn scanner (som som man scannar sina varor med sjÀlv under tiden som man handlar) kan man scanna in en av de tvÄ strÀckkoderna, beroende pÄ vilket av beloppen man vill skÀnka. VÀldigt enkelt nÀr man ÀndÄ Àr i full gÄng och scannar sina andra varor!

Jag tycker att ALLA som har rÄd att skÀnka nÄgra kronor till Cancerfonden ska göra det! Det behöver inte vara mycket pengar, det bestÀmmer man ju sjÀlv! Men mÄnga bÀckar smÄ. I slutet blir det stora belopp det handlar om och det behövs!

Jag sÀnder massa kÀrlek och massvis med kramar till alla de kvinnor (och mÀn, Àven om de Àr fÄ) som Àr, eller har varit, drabbade av bröstcancer och till deras familjer. Cancer Àr en fruktansvÀrd sjukdom.

Och ni kvinnor som lÀser: jag vill pÄminna er om tre viktiga saker:

1. Det första Àr att kÀnna pÄ sina bröst varje gÄng man duschar. KÀnn och klÀm lite försiktigt. GÄ igenom dem och undersök. Det Àr vÀldigt viktigt! Ju tidigare cancer upptÀcks desto bÀttre Àr prognosen för tillfrisknad. UpptÀckter man en knöl eller nÄgot som kÀnns annorlunda och inte som det brukar; sök dÄ hjÀlp. Man kan som första steg boka ett lÀkarbesök pÄ sin vÄrdcentral.

2. Det Àr ocksÄ viktigt att hÄlla koll pÄ sina bröstvÄrtor. Om den ena skulle Àndra form, till exempel vÀnda sig inÄt eller liknande Àr det ocksÄ dags att boka ett lÀkarbesök och kolla upp det.

3. Och sist, men inte minst viktigt, vill jag understryka hur viktigt det Àr att gÄ pÄ mammografin nÀr man blir kallad. Jag Àr för ung (23 Är) sÄ jag har Ànnu inte gjort det, men jag vet att mÄnga tycker det Àr obehagligt. Men det Àr snabbt avklarat och sÄ viktigt! Det kan faktiskt rÀdda liv!

Varje Ă„r designas ett nytt Ross band. Årets, 2018, band ser ut sĂ„hĂ€r! 💖
 
 
Jag ska Swisha en slant till Cancerfonden. Gör det ni ocksĂ„! 💖 Fuck Cancer! 💖
Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linnea
skriven :

Min mormor hade bröstcancer och min moster med sÄ detta inlÀgget betyder mycket för mig att du skrivit. Bra punkter oxÄ! Tack! Kram!!

Svar: Åh nej, sĂ„ trĂ„kigt att höra. Hoppas de Ă€r okej nu. Tack sĂ„ mycket. Kram
Hanna Andersson