hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Mediciner mot illamĂ„ende! 💊

Som jag skrev i ett inlÀgg för ett tag sedan Àr jag inne i en period av vÀldigt mycket illamÄende. Konstant illamÄende. Starkt illamÄende. SÄ kraftigt att maten vÀxer i munnen pÄ mig och jag mÄste tvinga ner varje tugga. Jag har ofta kvÀljningar och kÀnner att jag Àr nÀra att spy hela tiden. Ibland spyr jag ocksÄ, men inte sÄ ofta, som vÀl Àr.

Jag tog upp detta, det ökade illamÄendet, med min vÄrdcentral-lÀkare och hon rekommenderade mig att testa tvÄ olika lÀkemedel. Ett receptfritt, Postafen (som Àr mot Äksjuka) och ett receptbelagt, Pimperan, som hon skrev ut sÄ jag kan testa. Jag har testat Postafen vid nÄgra tillfÀllen dÄ illamÄendet varit som starkast och första gÄngen jag testade det tyckte jag att det gav effekt. Att det starka illamÄendet la sig nÄgot. Sedan har jag testat det igen och dÄ tyckte jag inte att det hjÀlpte nÄgot alls.

Och jag har en nÄgorlunda liknande erfarenhet av det receptbelagda lÀkemedlet, Primperan. Det har funkat vid nÄgra tillfÀllen och vid andra inte alls. SÄ det gÄr nog dÀrför inte ens att sÀga klart om det verkligen varit lÀkemedlet som gjort att det starka illamÄendet klingat av eller om det varit andra faktorer som spelat in. Det kÀnns ju inte som ett helt pÄlitligt lÀkemedel om det fungerar ibland, men lÄngt frÄn alltid.

Men det var de tvĂ„ lĂ€kemedlen min lĂ€kare kunde erbjuda mig. Jag har lĂ€st om olika knep, trix och idĂ©er som man kan prova mot illamĂ„ende men antingen har det varit grejer jag inte tycker om (som att Ă€ta ingefĂ€ra) eller sĂ„ har det inte fungerat. Men men. Även om illamĂ„ende Ă€r jobbigt Ă€r det lĂ„ngt frĂ„n mitt mest plĂ„gsamma symtom. SĂ„ jag klarat mig. Jag stĂ„r ut med illamĂ„endet som jag stĂ„r ut med allt annat.

(Bilder frÄn Google!). 

HĂ€r har vi dĂ„ dessa tvĂ„ lĂ€kemedel mot illamĂ„ende jag testat med mĂ„ttlig/högst osĂ€ker effekt. 💊

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linnea
skriven :

Det mÄste vara jobbigt att mÄ illa sÄ mycket Ä hela tiden. Jag avskyr att spy. Det Àr typ det vÀrsta jag vet sÄ det Àr en mardröm för mig att mÄ illa.
Du Àr stark!! Kram tjejen!!!

Svar: Ja, det Àr jobbigt och det tar mycket energi och Àr inte sÄ trevligt direkt. Jag tycker inte det Àr sÄ Àckligt att spy, det Àr klart att det inte Àr roligt, men det Àr ingen fara. Men jag spyr inte sÄ ofta, som vÀl Àr. Tack, snÀll du! <3
Kram
Hanna Andersson