hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Viktigt inlägg: ALLA måste hjälpa till och göra det de kan för att ta hand om vår miljö och vår planet, jorden vi lever på...!

Detta är ett väldigt viktigt inlägg som inte handlar om mig, mina sjukdomar eller om sjukdomar överhuvudtaget. Detta inlägg handlar om miljön, om djuren som lever på vår planet som vi misshandlar och missköter något så fruktansvärt. Detta inlägg handlar om vår planet, jorden vi bor på. Detta är något jag tänkt att jag ska skriva om i flera månader, planen var att det skulle komma ut i somras. Men så blev det inte. Idén har funnits men jag har inte riktigt haft inspiration att få ner mina tankar i skrift, förrän nu.

Något som ligger mig varmt om hjärtat och som engagerar mig och som jag tänker mycket på och har mycket ångest på grund av är miljön. Den globala uppvärmingen, att djurarter dör ut på grund av miljöförstöring. Återvinning, källsortering, att tänka miljösmart och försöka göra skillnad. Dra sitt strå till stacken. Sånt tycker jag verkligen är superviktigt och i vår familj försöker vi göra det lilla vi kan. Vi källsorterar och återvinner. Vi tänker på att inte slösa med el och vatten hemma. Enkla, små saker men VIKTIGA saker. Saker som gör skillnad i det långa loppet. Många bäckar små.

En sak som Lina och framförallt mamma började med i somras, därför jag ville haft ut detta inlägg redan i somras, och håller på med nu också är att plocka upp skräp och skit på promenaderna. Skit de hittar ute i naturen och på sommaren när vi bor ute på landet vid havet. Skit som spolas upp på strandkanter och bland stenar inne i vikar. De plockar allt se, det som går att få med sig i alla fall, och lägger i bajspåsar eller bär rätt uppochner. Det kan vara plastpåsar, ölburkar, skräp från MacDonalds, papper, pappmuggar. Vad som helst, verkligen allt. Värst är plasten.

Denna förbannade, hemska, vidriga plast som inte bryts ner ute i naturen utan som finns kvar i evighets evigheter och som orsakar katastrofala och hemska saker för djur och miljön. Det finns otroligt många exempel på stackars djur som både ätit och fått i sig plats i tron om att det är mat och djur som simmat eller på annat sätt fått plats om sig och drunknat eller långsamt svultit ihjäl på grund av plasten.

Exemplen är många och historierna är lika hemska, vidriga, varenda en av dem. Varje djur som far illa och dör på grund av att vi människor, denna vårdslösa, tanklösa, samvetslösa och fruktansvärda varelse vi är, dumpar och slänger ut vår skit och vår plats i naturen och i haven är en tragedi. Det är verkligen så.

Det negativa är att massan skit, hushållsavfall, skräp och plast som dumpas i natten och haven är enorm. Fullständigt och skrämmande enorm. Något positivt är att det går att sluta! Om detta jättestora, fruktansvärda problem uppmärksammas och pratas om tillräckligt mycket skulle detta problem kunna minskas. Om folk och företag tog sitt ansvar. Ruskade liv i sina samveten och kom in i matchen, fick ett grepp om situationen och förstod allvaret. Då skulle detta kunna ändras!

Något annat som är positivt är att det aldrig är för sent att göra något. Det är helt sant. ALLA kan göra något och det är av oerhört stor vikt att ALLA för något, hjälper till och drar sitt strå till stacken. Det verkligen så att alla, vem som helst, göra något åt problemen som finns. Det håller INTE att tänka "jag börjar källsortera sen" eller "vad spelar det för roll om jag cyklar till jobbet eller inte, alla andra tar ju bilen, då kan lika väl jag också göra det". Tänk INTE så! Resonera inte så. Lev INTE så. Kom igen och börja tänka och göra aktiva, bra val NU!

Exempel på saker man enkelt kan göra som är bra för miljön:
- Duscha på tio minuter i stället för i en halvtimma
- Stäng av vattnet när du borstar tänderna och inte använder det
- Använd inte överdrivet mycket schampo, tvål, hårspray och liknande
- Stäng kylskåpet direkt när varorna är utplockade
- Samåk i bilen eller åk kollektivt eller ännu hellre; cykla till jobbet
- Börja källsortera och återvinna hushållsavfallet och panta tomburkar och petflaskor
- Handla svensk mat, närproducerat och ekologiskt så mycket som möjligt
- Ha en, eller helst flera, kött-fria dagar i veckan
- Kör endast tvätt- och diskmaskinen när de är helt fulla
- Släng INTE saker i naturen/havet och plocka gärna upp skräp du ser utomhus och sortera, släng eller panta det
- Lämna tillbaka mediciner och andra läkemedel som inte längre används/som är för gamla till Apoteket
- Släng alltid miljöfarliga ämnen såsom kemikalier på särskilt anvisade platser, som i en Miljöstation eller på kommunens Återvinningcentral
- Handla och lämna in kläder mm du inte längre använder på Second Hand eller ge bort istället för att slänga
- Handla eller ta inte till dig mer mat än du orkar äta- det slänga enorma mängder mat världen över i i-länder
- Sluta röka och snusa och köp enbart miljömärkt vin

Det finns såklart väldigt, väldigt många fler saker man kan göra och tänka på i vardagen för miljöns skull, men detta är det jag kommer på nu, "i all hast", som min fina lilla mormor säger!

Det är verkligen, verkligen enormt viktigt att tänka på detta! Att ta hand om miljön och göra det lilla var och en av oss har möjlighet att göra. Prata med barn och vänner, grannar och arbetskompisar och sprid info om och peppa varandra och hjälps åt att ta hand om miljön. Att göra det ni kan. ALLT räknas, varje pantad burk är guld värd. Det är så vi måste se det.

Så kom igen nu, det finns inga ursäkter. Tänk om, tänk rätt och börja göra aktiva och MILJÖSMARTA val och handlingar NU. Det känns bra i magen, det är otroligt viktigt, rent av nödvändigt, och det finns inga som helst ursäkter för att inte göra det. Så nu kör vi. För miljön skull. För vår och våra barns och kommande generationers skull. För miljön, naturen, haven, sjöarna och alla djurarterna skull. För planeten Tellus skull. Den vi kallar och bor på. Jorden.

Tellus, jorden. Vår vackra planet som vi inte tar hand om alls tillräckligt bra. Verkligen inte... 

Det är tyvärr inte ovanligt alls att det ser ut så här på stränder nu för tiden. Och det är inte bara i Sverige detta problem är stort utan i hela världen. Vi måste börja ta detta på allvar och göra något åt dessa saker NU. Det är inte ett problem som kommer lösa sig själv. Det är vi som måste ta tjuren i hornen nu. Innan det är för sent och vår planet inte går att räddas. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Ing - Marie Nordström
skriven :

Älskade Hanna så klok du är. Trots dina svårigheter kämpar du för miljön och djur. Du är One Of The Kind. Vi gör också det lilla vi kan göra för miljön,men ibland känns det hopplöst när man ser sopberget vid stränderna. Men känner också att vi måste börja någonstans. Jag undrar mycket över hur våra barnbarn kommer att få leva i för värld när de är stora. Det är trots allt många yngre som fått upp ögonen för miljö och djur mm. Ett av mina barnbarn är vegeterian sedan han var ganska liten med tanke på våra djur. Han äter inte ens fisk. Det är där det måste börja. Kanske inte bli vegeterian utan att tanken finns redan nu.Kanske de får uppleva en bättre jord än som den ser ut nu.
Otroligt att du orkar tänka och bry dig så mycket och skriva så bra. Men det har jag alltid förundrats och beundrat dig för. Stort Tack för allt du skriver och kämpar för. Vi gör det tillsammans. Älskade fina Hanna ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️😘😘😘😘😘😘 Varmaste kramar❤️

Svar: Älskade, finaste Ing-Marie! <3 Tack, vad gullig du är! Ja, jag brinner för djur och miljön och om jag kan göra något litet för miljöns skull vill jag göra det! Ja, visst känns det som en hopplös situation med miljön. Men samtidigt är det ju så att det aldrig är för sent att börja engagera sig och göra bra saker för miljön! Och alla kan göra något. Det är bra att vara vegetarian för miljöns skull. Lina är vegetarian och en av mina bästa vänner är vegan. Det är bra. Tack så mycket, du är så snäll som skriver så snällt. Tack så mycket, älskade kära du! <3 <3 <3 <3 <3
Stort tack för att du läser och bryr dig om mig! Du är en underbart fin vän!
Älskade, finaste du! Massa massa kramar och kärlek till dig, min älskade vän <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson