hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hatar denna värmebölja...! 😰

Sedan drygt en vecka tillbaka (tror jag, kan vara längre) har det blivit någon form av värmebölja över Västsverige. Vi bor en liten bit utanför Göteborg och här är verkligen varmt. Hett, svettigt och skitjobbigt. Min feber och feberfrossa blir helt galen, ännu mer än vanligt, av den här hettan. Jag fryser så jag skakar samtidigt som svetten rinner från alla håll och kanter. Det är riktigt plågsamt.

När jag fryser som värst har jag mitt tjocka täcke och filt på mig och ändå skakar jag. Sen går det någon timma och då fäller värmeböljan över mig och jag blir så varm så inte vet vart jag ska ta vägen. Jag blir sådär äckligt svettig och supervarm så jag nästan drabbas av panik. Mamma kom på den goda idén att byta ut det tjocka täcket med ett lakan att ha över sig. Det gör situationen lite mindre helvetisk, tack för det mamma.

Ett annat stort problem med denna värmebölja är att vi måste ha alla fönster och balkong- och altandörrar öppna för att få in luft. Annars svettas vi ihjäl och kvävs av värmen här inne. Men öppna fönster gör alla läten och oväsendet utifrån kommer in.

Jag är gråtfärdig dygnet runt för att alla ljud är så fruktansvärt plågsamma för mig. Barn som gapar och skriver och spelar fotboll på fotbollsplanen som ligger precis utanför vår tomt. Folk klipper gräs, kör med motorsåg och någon granne bygger om sitt hus och hamrar och har sig. Och så de där högljudda jäkla fåglarna är icke att förglömma.

Det är riktig tortyr för hjärnan och det går inte många minuter mellan gångerna jag tänker att "nu räcker det, jag orkar inte mer, jag kan inte ha det såhär, jag står inte ut längre". Det är tufft, som det alltid är, för att uttrycka sig milt...

Här är en till stackare som inte heller tycker den här värmen är särskilt behaglig. På varje promenad flåsar han på ordentligt med tyngande hängande som en rosa liten slips. Här äter han gurka ute i trädgården. Bra med gurka i värmen, både gott och mycket vätska som han får i sig. Älskade lille gurk-älskande vovve! 🐶❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linnea
skriven :

Förstår mycket väl att värmen blir plågsam för dig. Själv tycker jag värmen är underbar! Men så har jag ju inte feber heller.
Stackare. Kram!!!

Svar: Ja, det är oerhört plågsamt :( Förstår att ni som är friska och icke febriga uppskattar värmen och solskenet. Det gör inte jag och inte min superljuskänsliga hjärna heller :( Kram
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Håller med dig ang värmen, såå jobbigt! Det är också riktigt tufft med alla ljud (oljud) som kommer in genom öppna fönster, sooom jag önskar att ha sluppit mc- och trafikljud som jag har där jag bor men alla ljud är för mkt för våra hjärnor : (
Förstår att även Trisse-pojken tycker det är jobbigt med värme, så fint att ni ger honom läskande gurka : ) Hoppas att du ska få lite mindre värmebölja (har inte koll på väderprognosen) och lite bättre mående kommande dagar. Många kramar fina du <333

Svar: Ja, det är ett helvete med både värmen, ökade febern och alla ljud utifrån. Förstår mycket väl att du önskar att slippa det. Hos oss är de skrikande, lekande barnen och grejande grannar det värsta. :(
Ja, Trisse blir varm han med.
Det hoppas jag med! För oss båda två! <3 Många kramar finaste du <333
Hanna Andersson