hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Behandling mot öroneksem ska påbörjas! 👂

Av alla sjukdomar, diagnoser, åkommor och symtom jag har och lider och plågas av stort varje dag är öroneksemen ingen fara alls. Det kliar visserligen en hel del i öronen och lossnar massa fnasig/konstig hud/hudpålagringar och det kommer ut vätska som inte direkt luktar hallonbåtar (som pappa brukar säga) men det är ändå knappt ett problem värt att nämna.

Men nu gör jag det ändå om det är så att någon av mina läsare har samma problem så kan det vara skönt att läsa om någon som upplever samma. Det tycker jag i alla fall!

Jag har haft sån här öroneksem i flera år, vet inte om det har med mitt övriga dåliga mående/nedsatta allmäntillstånd att göra, men det är inte omöjligt. Kanske påverkar mitt nedsatta immunförsvar. Jag vet faktiskt inte. Har inte läst på något alls om öroneksem då det i sammanhanget inte är något stort problem alls. Min läkare har rekommenderat mig att ta bomullstussar indränkta i alsollösning/alsolsprit och sätta in i örongångarna. Detta har Lina gjort på mig ett flertal gånger, men det hjälpte bara lite precis för stunden.

Öronläkaren konstaterade förra året att jag har ganska kraftig öroneksem som jag borde få behandling för av min vårdcentral. Ändå tog det mig drygt ett år att prata med min vårdcentral-läkare om det. Just på grund av att jag har så jäkla många andra symtom och problem som tar upp plats och detta lilla öron-besvär hamnar då helt i skymundan.

Men efter att jag fick en kraftig öroninflammation i början av året (eller var det i slutet av förra?) som gjorde att jag fick äta dubbel dos antibiotika i fler dagar än vanligt vid en öroninflammation har besvären med öronen blivit större på den sidan. Så förra gången jag var hos min vårdcentral-läkare bad jag henne kika och det såg inte så bra ut, värst i det vänstra örat som jag visste. Hon skrev ut en salva med antibiotika och kortison som jag ska smörja i örongångarna tre gånger om dagen i en vecka.

Skärmdump från min apoteks-app. Såhär heter medicinen jag ska behandla med. Kortsison med antibiotika. Det gör förhoppningvis susen! 

Min fråga är bara hur i hela friden detta ska gå till?! Jag som knappt orkar ta mina vanliga mediciner (tabletter) fyra gånger om dagen. Jaja, min sjuksköterska till mamma kommer såklart hjälpa mig med detta också, som hon hjälper mig med allt annat, stackaren.

Hoppas öroneksemen ger med sig med denna behandlingen. Dels för att det känns onödigt att ta läkemedel i onödan men också för att klådan är irriterande och jobbig. Vi får hoppas på det bästa helt enkelt. Det som kan behandlas och göras något åt får gärna bli bättre. Det räcker mer än väl med allt annat som inte kan behandlas. Men, som sagt, i sammanhanget är öroneksemen knappt ett problem ens värt att nämna. Men nu gjorde jag ju det ändå.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linnea
skriven :

Men fy så jobbigt att du har detta med. Är det något du inte har?! Stackare!! Kram!!

Svar: Det är jobbigt med klådan, men det är ingen större fara. Det undrar jag oxå! :(
Kram
Hanna Andersson