hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Jobbigt med svår sömnbrist... 🤕

Drygt hälften av måndag till fredag är avklarad. Idag är det torsdag. Det betyder att jag snart ska få sova några sammanhängande timmar igen! På fredag kväll och lördag kväll tar jag mina starka sömntabletter, aldrig annars eftersom att jag inte vill bli beroende av dem. Det vore katastrof att bli beroende av dem på grund av att jag då skulle utveckla ännu högre tolerans mot den starka sömnmedicinen och jag äter redan en otroligt hög dos.

På veckodagarna har jag alltid väldigt svår huvudvärk. Den blir värre och värre ju närmare helgen kommer eftersom att sömnbristen blir större och större. På veckodagarna och tillhörande nätter sover jag så gott som ingenting. Någon enstaka timma här och var bara. Det är inte ovanligt att jag är helt vaken, alltså helt utan någon sömn, i tre dygn. Det är extremt påfrestande, både fysiskt och psykiskt.

Sömnbrist-huvudvärken är av en särskild karaktär och den är inte rolig. Samtidigt är det andra symtom som också förvärras, förutom huvudvärken, av sömnbristen. Ljud- och ljuskänsligheten till exempel. Och koncentrationsförmågan och minnet. Jag har dåligt minne i vanliga fall, väldigt dåligt minne, men vid sömnbrist blir det ännu värre. Jag blir helt dement och kan till och med bli förvirrad.

Jag hoppas att jag aldrig får sån svår sömnbrist som jag hade för ett år sedan. Då sov jag ännu mindre än jag gör nu, för då tog jag inte starka sömntabletter två gånger i veckan, och det slutade så illa att jag blev inlagd i åtta dygn på sjukhus (i juni 2017) på grund av svåra minnesluckor och kraftig förvirring. Så får det absolut inte bli igen. Det var otroligt, otroligt tufft. Dessutom gjorde sjukhusinläggningen att jag blev permanent försämrad i ME:n. Så där vill jag ALDRIG hamna igen.

Jag är så avundsjuk på alla som kan sova! Trisse har inga som helst sömnproblem, som väl är, och han kan somna närsomhelst nästan vart somhelst. Som min syster. Så skulle man ha det!  

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Förstår så väl dina sömnproblem (och känner igen) : ( Jag önskar så mycket att det skulle finnas någon annan hjälp än tabletter. Läser ibland om de ME-sjuka som bara kan lägga sig och sova en stund när de är extra dåliga, vilken önskedröm att ha förmågan till det! Vet inte hur många ggr jag genom åren med ME fått förklara för min omgivning att min hjärna inte längre har förmågan till sömn, många har svårt att förstå tyvärr... Förstår att du är avundsjuk på goa Trisse, djur verkar kunna det där med djup sömn ; ) Hoppas du får återhämta dig genom bättre sömn till helgen. Många kramar fina vän <333

Svar: Det är verkligen tufft med så här svåra sömnproblem. Det önskar jag med. Jag försöker med alla möjliga tänkbara knep för att somna, men ingenting hjälper. Bara de starka sömntabletterna får mig att sova. Det suger. Ja, vilken önskedröm! Det går inte att förstå om man inte själv upplevt det.
Ja, det är jag verkligen! ;) Tack, det hoppas jag med! <3
Många kramar fina du <333
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Nu har jag inte i närheten av dina sömnproblem. Nu för tiden får jag nog faktiskt ihop 4-5 timmars sömn på ett dygn men jag blir så avundsjuk på maken som säger god natt, lägger huvudet på kudden och snark 😜 Kram

Svar: Det är en väldig tur för dig att du inte har så svåra sömnproblem som jag har. Det är riktigt, riktigt jobbigt. Ja, visst blir man avis på de som sover bra! :/ Kram
Hanna Andersson

3 Linnea
skriven :

Alltså fy. Jag hade blivit helt galen av att sova så lite som du gör. Jag hade inte fixat det ens en vecka. Du är så stark som står ut med detta i åratal! Kram

Svar: Jag blir galen av frustration, det blir jag verkligen. Det är så extremt frustrerande att inte kunna sova. :( Tack! Kram
Hanna Andersson