hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

En bit av mig och min identitet dog den dagen och saknaden och längtan är så stor och rå...

Det är som jag skrev igår, när jag visade bilden på Baltazar i inlägget om min rygg, mitt hjärta värker av längtan efter honom. Det är så galet! Han finns i en hage/står i ett stall knappt tio minuters bilfärd från mitt hem. Ändå kan jag inte besöka honom. Jag har svårt för att titta på bilder av honom och ännu svårare att titta på bilder på mig tillsammans med honom, bilder där jag sitter på hans trygga, breda rygg. Bilder där vi rider i skogen eller myser i hans box. Det tar fram en sån rå saknad inom mig att jag tror jag ska gå sönder. Att hjärtat ska brista.

Jag minns den där dagen då min ridlärare och sjukgymnast sa till mig att jag inte kan fortsätta rida. Att de inte kan "garantera min säkerhet", att min rygg med alla diskbråck riskerar att bli ännu värre och att ME:n riskerar att förvärras. Jag frös till is. Gick in i någon form av chock. Pussade på Baltazars mule, tog ett tyst farväl. Satte mig i bilen och körde hem. En bit av mig dog den dagen.

Visst har jag vart tillbaka i stallet och hälsat på hästarna och pussat på Baltazar efter det. Men det har inte varit samma sak. Den dagen jag avråddes från att fortsätta rida blev en av mina värsta farhågor sanna. Jag hade blivit för sjuk för att syssla med något av det bästa jag visste, något som fick mig att fortsätta vilja leva, något som betydde allt. Rida. Och orken försvann bara mer och mer, sjukdomarna tog bara mer och mer av mitt liv och min frihet ifrån mig och tillslut kunde jag inte ens åka till stallet och bara mysa med hästarna.

Det är många år sedan jag kunde vara ute och gå med hundarna. Hundarna och hundträning var mitt ALLT. Hela min identitet. Hundar var JAG. Det var jag tvungen att ge upp. Hästarna tog över den plasten hundarna och hundträningen hade i mitt hjärta. Sen förlorade jag hästarna också. Vad har jag kvar nu, förutom minnena av det som varit och sorgen av att inte kunna leva och vara fri? Göra det jag älskar? Vara den jag vill vara?! Hundar och hästar var min identitet, det jag levde för. Hundarna och hästarna var de jag levde för.

Trisse finns kvar vid min sida och det är jag otroligt, otroligt tacksam för. Han är den enda jag har kvar. Till och med den regelbundna kontakten med Tyra och Tjorven, mina bonushundar, mina hjärtan, mitt allt, har jag förlorat. Jag förvånar faktiskt mig själv som finns kvar, som står ut, som fortsätter existera, trots alla dessa förluster. Med ett konstant och svårt lidande och ett otroligt stort och smärtsamt tomrum efter hundarna, hundträningen, hästarna och ridningen och stallmyset är det ett under att jag orkar finnas kvar.

Mitt brustna hjärta gör så ont. En smärta som inte går att likna med något annat och så omänskligt, fruktansvärt svår fysisk smärta på det. Jag har förlorat min identitet och mina drömmar (som var att arbeta med hundar). Min längtan efter att återigen kunna vara aktiv med mina hundar och träna och tävla i lydnad och vara i stallet och pyssla och rida är så rå och så svår. Det gör ont att bara tänka på allt jag förlorat och allt jag saknar så. Därför försöker jag förtränga. Glömma bort att den delen av mig själv och mitt liv någonsin funnits.

Trisse är här och nu och Tyra och Tjorven finns vid min sida ibland, i bästa fall. Baltazar och Larry och mina lånehundar som jag tränat så mycket med i lydnad och levt för och älskat tillhör det förflutna. Ett annat liv. Mitt liv. Det som är här och nu är bara ett helvete som jag måste ta mig igenom. Ett evigt plågande och en kamp om överlevnad. Att se tillbaka på det som vart river upp massa sorg och en obeskrivlig saknad och längtan. Det är mer än jag orkar hantera just nu. Men någon gång hoppas jag att mina minnen och fotografier ska kunna spelas upp och upplevas på nytt, utan smärta och sorg.

Jag är så otroligt tacksam för allt jag fått vara med om som har med mina älskade hundar och hästar att göra. Och vem vet? En dag kanske jag får uppleva liknande saker tillsammans med dem igen?

Min älskade trio hundar, min egna lilla flock, Tyra, Trisse och Tjorven. Mina hjärtan, mina älsklingar. Mitt ALLT. 🐶❤️🐶❤️🐶❤️

Baltazar, min stora, älskade pojk. Ord kan inte beskriva hur mycket jag älskar och saknar dig. Jag vet att du minns mig, för det märks när vi träffas att du känner igen mig, oavsett hur många månader det går mellan träffarna. Du finns alltid i mina tankar och kommer för alltid finnas i mitt hjärta. Tack för allt du gjort för och tillsammans med mig. 🐴💙

Mina älskade pojkar tillsammans och på samma bild. 🐴💙🐶❤️ Bakom mig står Larry i sin spilta. Han är en annan älsking som betyder väldigt mycket för mig. Jag saknar dem, hästarna, lika mycket allihop. Och hela stallet, miljön runtomkring, dofterna, atmosfären, känslan jag får när jag är där, friheten, förväntan. Allt. Stallet var mitt happy place. Nu har jag inget sådant längre. Nu när jag behöver det som allra mest. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

Jag lider så med dig men en dag så kommer du att rida och träna hundar igen 😍

Svar: Tack, Nilla för att du läser och kommenterar <3 Ja, jag hoppas verkligen det! Det är det jag drömmer om! <3
Hanna Andersson

2 åsa i åsele
skriven :

Gråter när jag läser detta,
Livet är ju inte rättvist, men det borde inte vara ett straff,
Du är så oerhört drabbad, på värsta sätt.

Djur är en viktig del av mitt liv,
jag har två hundar och en katt,
är uppvuxen på bondgård med allt vad det nu innebär,
jag har haft häst, kanin, en egen killing liksom undulat och marsvin.

Att inte kunna göra något av det Du helst vill måste kännas "för jä*ligt", att acceptera sjukdom är tillräckligt utan att dessutom tappa sin identitet.

Du är väldigt stark.

kram

Svar: Tack för att du läser <3 Nej, livet är verkligen inte rättvist. Ja, jag är väldigt drabbad, tyvärr.
Djur är helt underbara! Härligt att du har flera pälsklingar i ditt liv <3
Ja, det är verkligen förjävligt. Jag har tappat min identitet och mycket livslust pga att jag inte längre kan umgås med djuren och vara aktiv tillsammans med dem. :(
Tack så mycket! <3
Kram
Hanna Andersson

3 Linnea
skriven :

Alltså guuud. Jag bara gråter när jag läser detta. Du är så stark och du har gått igenom så mycket skit. Allt du vill är att leva. Inte ens det kan du. Kramar

Svar: Tack för att du läser <3 Tack. Ja, där sätter du verkligen huvudet på spiken! Precis så är det! Allt jag vill är att leva. Men inte ens det kan jag göra. Bra sagt! Kramar
Hanna Andersson

4 Katarina
skriven :

Förstår din enorma saknad efter ridningen och efter att åtminstone kunna vara i stallet och hälsa på din Baltazar. Hästar är underbara djur. Jag saknar också djur och ännu mer när jag som nu är riktigt dålig. Djur ger ju både ett lugn och även distraktion så att man för en kort stund/ögonblick får tankarna på dem i st f sjukdom. Jag är glad att du trots din saknad eft hästar och bonushundar iaf får ha Trisse vid din sida. Önskar att du också ska kunna behålla ett hopp om att du ska klara att ta dig till stallet så småningom. Väldigt fina bilder, underbara! Många kramar fina du <333

Svar: Det är verkligen en enorm saknad. Ja, hästar är helt underbara! <3 Förstår mycket väl att du också saknar djur och precis som du känner jag att saknaden blivit ännu större ju sämre jag blir. Precis, den effekten djuren har på oss människor är helt fantastisk! <3
Jag är väldigt glad att jag har Trisse vid min sida och hoppas att jag snart ska träffa mina bonusvovvar och att jag någon gång i framtiden kommer kunna åka till stallet igen. Det drömmer jag om. <3
Många kramar fina du <333
Hanna Andersson