hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Vad är skillnaden mellan en Dvärgschnauzer och en pion?! 🐶🌸

Tyra, Tjorven och Trisse är alla tre av rasen Dvärgschnauzer. De är från samma uppfödare. Tyra är mamma till Tjorven, Tjorv blev ensam valp, men Trisse är inte biologiskt släkt till Tyra och Tjorven. Men det dröjde inte länge innan Tyra adopterade lille Trisse när han han kom hem till oss i oktober 2013, åtta veckor gammal. Och snart accepterade Tjorven honom som sin lillebror när hon kom på att han ju gick att leka med. Och bossa runt och bestämma över! Hehe.

Jag älskar rasen dvärgschnauzer och något av det bästa med den, och en nödvändig egenskap hemma i vårt hus, är att den inte fäller. Det är så otroligt skönt och som sagt ett krav. Jag kommer troligtvis aldrig ha en hund som fäller då det dels är så otroligt bekvämt att ha en som inte fäller och dels för att Lina är allergisk mot katter och vissa fällande hundar.

Så nu till min fråga, som också är rubriken för detta inlägg: vad är skillnaden mellan en dvärgschnauzer och en pion.

Svaret har med just detta, fällande, att göra. Det är nämligen så att dvärgschnauzrar INTE fäller. MEN. Det gör däremot pioner! Det fick jag uppleva ordentligt i helgen. Men jag tar mycket hellre en hög väldoftande, vita blomblad än massa svarta hundhår som letar sig in överallt och som fullständigt tar över hem och hus. NEJ, tack.

Så här ser pionerna i vasen ut, lite överblommade men fortfarande fina...

...så här ser det ut på golvet nedanför pionbuketten som står på byrån. Kära nån! Pionen fäller nästan lika mycket som en labrador. Jaja. Som sagt, mycket hellre blomblad på golvet än hundhår överallt! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Therese Åström
skriven :

Vad skönt med hundar som inte fäller. Här hemma är det katthår överallt.

Svar: Otroligt skönt! Det låter inte så kul :/
Hanna Andersson

2 Anna
skriven :

Sammanträffande min svärmor hade oxå pioner o de hade verkligen slagit ut o såg då helt annorlunda ut
Kram

Svar: Ja, de är mer "slutna" innan de blommar ut helt. Kram
Hanna Andersson

3 Nilla
skriven :

Det är väldigt skönt med hundar som inte fäller. Nu måste vi visserligen ha allergivänliga hundar men saknar definitivt inte päls överallt. Kram

Svar: Väldigt skönt! Ja, vi behöver också det. Skulle inte funka med en fällande hund. Kram
Hanna Andersson