hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Mjuka, små bebisfötter!

Lina brukar säga att jag har "bebisfötter". Det hon menar med det är att mina fötter är lika mjuka som en bebis fötter är. Riktigt så mjuka är de såklart inte, men inte långt ifrån! "Förr i tiden", när jag kunde gå, hade jag ganska mycket torrsprickor i hälarna och tårta "hårda" fötter. Såna fötter man får av att jämt gå barfota hela somrarna utomhus och inomhus året runt. Fötterna blev hårda och tåliga och jag kunde gå barfota på grus och alla andra underlag utan att det gjorde ont. Fötterna användes och de blev härdade.

Nu för tiden används inte mina fötter alls i samma utsträckning. De används nästan inte alls. Visst går jag några meter per dag, fram och tillbaka till toan några vändor. Men det är också allt. Resten ligger de och vilar i sängen. De är mjuka och ömtåliga. Att gå barfota utomhus skulle inte gå så bra, det skulle vara väldigt plågsamt. Och att gå barfota på grus, som jag gjorde utan problem för många år sedan, kan jag knappt ens tänka på nu för det gör ont av bara tanken!

Jag har inte en torrspricka och ingen förhårdnad. Och de är inte längre hårda och härdade. Inte alls. De har blivit bebisfötter, vilket inte är så konstigt då de, som sagt, inte används längre. Och de gånger jag är ute och de faktiskt skulle kunna användas åker jag rullstol. Det är skönt att ha mjuka och goa fötter. Men visst saknar jag känslan av såna där tåliga, härdade typiska "sommarfötter". Det var mysigt att gå barfota utomhus, i gräs, sand, på asfalt och på grus. Det saknar jag och det hade definitivt inte varit möjligt idag, med dessa mjuka små bebisfötterna!

När mina smala, nätta, små fötter väl är uppe och går några meter per gång här i huset är det med skydd av mina "skor", som Lina kallar mina fårskinnstofflor. Fast just nu i värmeböljan får mina bebisfötter klara sig utan sina varma "skor". Men trots värmen är mina fötter lika iskalla som alltid annars. Det är de året om. Oavsett väder och oavsett om de har sina mjuka, goa skor på sig eller inte. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna
skriven :

Vad e de för fina tatueringar du har? Gjorde de ont? Kram anna

Svar: Jag har åtta stycken tatueringar. Tycker inte det gör särskilt ont alls, men så är jag väldigt, väldigt smärttålig också, som lever med svår kronisk värk och smärta. Min syster däremot tycker det gör väldigt ont att tatuera sig. Så det är väldigt olika vad man tycker. De två man ser lite av där på smalbenet är "Lina" (min tvillingsyster) på insidan och Metallica M:et (fyra stycken M som bildar som en stjärna) på utsidan.
Jag älskar tatueringar! :D Kram
Hanna Andersson

2 Linnea
skriven :

Åh jag önskar jag med hade så mjuka fötter. Mina är hårda och riviga. Inte kul. Men det är ju ingen katastrof såklart! Kram!!

Svar: Det är skönt att ha mjuka fötter, men samtidigt är anledningen till varför de är så mjuka- att de sällan används- inte så rolig. Nej, det är ju ingen katastrof!
Kram
Hanna Andersson

3 Anna
skriven :

Aha, åh va underbart att både ha tvillingsyster o vovve hemma o bloggen o familj o vänner som ljuspunkter. Häftigt med tvillingar tycker jag. Har ni inga sjukdomar som är samma ni två? Kram anna

Svar: Ja, det är helt underbart. På många sätt har jag haft en fruktansvärd otur i mitt liv som har drabbats av så många kroniska, svåra sjukdomar mm. Men samtidigt är jag otroligt lyckligt lottad också! Jag har två underbara föräldrar, en underbar tvilling som är min bästa vän och mitt ALLT. Jag har en egen hund (Trisse) och två bonushundar (Tyra och Tjorven) och fina vänner. Ja, det är häftigt med en tvilling <3 Skulle inte byta ut henne för allt i världen! <3

Nej. Hon har ingen av de sjukdomar som jag har. Som väl är! Hellre att jag har dem alla än att vi båda två hade varit sjuka och haft hälften var.
Jag skrev ett inlägg just om detta, att jag är svårt multisjuk men min tvilling är helt frisk. Du kan googla på det "hannaslillaliv en frisk tvilling och en svårt multisjuk tvilling" så ska du nog hitta det inlägget om du vill läsa lite mer om detta ämne! <3

Har din syster (och kanske fler syskon) någon av dina sjukdomar/symtom/besvär?
Intressant, tycker jag, att man som syskon kan vara så lika på vissa sätt och så otroligt olika på andra sätt. Framförallt när man är tvilling, som Lina och jag är. Det är ännu mer intressant.
KRAM
Hanna Andersson

4 Anna
skriven :

Aha. Bara jag här oxå av oss systrar med massa sjukdomar o brister o allergier o skit. Kram

Svar: Japp, vi fick allt då. Otur. :( Kram
Hanna Andersson

5 Anna
skriven :

Gogla men hittade bara ett inlägg där det stod att din syster har cancer? Blev hon frisk från det? Kram

Svar: Ja, hon fick malignt melanom för drygt ett år sedan. Men efter behandling, operation, blev hon av med det. Nu går hon på kontroller för att se till att det inte kommer tillbaka. En otrolig lättnad att det gick så bra och att hon blev frisk så snabbt.
Kram
Hanna Andersson

6 Anna
skriven :

PS har även trötthet, ont på flera platser, klåda, tål ej kyla o värme eller sol. Håravfall, ont när andas, ont under ena foten, nåt med en nagel, illamående, suddig syn, sömnproblem, o massa mer, ska ta 29 blodprover nästa vecka. Har du tagit massa blodprov o visade dem nåt? Ibland syns ju inte saker i blodet ändå..

Svar: Usch, det låter tufft. Jag har samtliga av de symtom du räknar upp, plus många, många fler. Ja, jag har tagit många blodprover. Det enda de visar är att jag periodvis har haft lågt Hb och för höga levervärden. Men det är typ allt.
Förutom lite andra grejer som jag inte skriver om i bloggen då jag vill hålla vissa saker privata.
Nej, allt syns inte i blodet. Men mycket syns.
Hanna Andersson

7 Anna
skriven :

Åh vad bra att de gick fint
Kram

Svar: Japp :) Kram
Hanna Andersson