hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hur fick Trisse sitt fina namn? đŸ¶â€ïž

Jag fick en frÄga frÄn en av mina lÀsare, frÄgan var just det som rubriken sÀger, hur fick Trisse sitt namn? Varför heter han just Trisse? Jag tycker det Àr en fin liten historia sÄ istÀllet för att svara pÄ kommentaren skrev jag till hon som undrade att jag ska skriva ett inlÀgg och berÀtta. SÄ det gör jag nu!

Sommaren 2013 fick vi reda pÄ att Tyra och Tjorvens uppfödare skulle ta ha en ny valpkull. Valparna skulle födas nÄgon gÄng i slutet av augusti och vara leveransklara efter Ätta veckor. Mamma ringde till uppfödaren som vi redan kÀnde ganska vÀl, just eftersom att hon ju Àr Tyras och Tjorvens uppfödare. Uppfödaren lovade oss en valp, eftersom att vi Àr sÄ engagerade och hund-kunniga. Vi blev sÄklart vÀldigt glada och bad att fÄ en hanvalp. Det skulle vi fÄ, om det blev nÄgon.

SÄ dÄ började funderingarna kring namn och andra förberedelser. Lina och jag Àr födda -94. I december -97 gick Pelle Svanslös som julkalender pÄ tv. Vi kanske sÄg den redan dÄ, det minns jag inte. Men nÀr vi blev lite Àldre började vi Àlska Pelle! PÄ landet, dÀr vi har VHS-spelare (som vi inte har hemma lÀngre) tittade vi pÄ Pelle Svanslös varje sommar i mÄnga, mÄnga Är. Det gjorde vi Àven sommaren 2013.

En kvĂ€ll nĂ€r Lina och jag satt och tittade pĂ„ Pelle Svanslös gick mamma runt i stugan och borstade tĂ€nder. Hon stĂ€llde sig vid tv:n och tittade lite hon ocksĂ„. Att vi ville ha ett namn som började pĂ„ bokstaven T var redan bestĂ€mt eftersom att bĂ„da bonusvovvarnas namn börjar pĂ„ T, Tyra och Tjorven. SĂ„ sa plötsligt mamma: "Trisse. Är inte det ett bra namn?". Jag blev helt sĂ„ld direkt! Det Ă€r ett ovanligt hundnamn, jag har aldrig hört nĂ„gon annan som heter Trisse. Och vi Ă€lskar ju Pelle Svanslös, Trisse Ă€r en karaktĂ€r dĂ€rifrĂ„n.

Lina tog nÄgra minuter pÄ sig att övertygas, men snart var vi alla överens. Blev det en liten hanvalp skulle han fÄ namnet Trisse. Och det blev det ju! Och vi har inte Ängrat hans namn för en sekund. Dessutom Àr Trisse en riktig liten Trisse ocksÄ! Namnet passar honom utmÀrkt! Tack mamma för att du kom pÄ hans fina namn!

Trisse! VĂ„r Ă€lskade lille pojk! đŸ¶â€ïž

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna
skriven :

Tack vad sött trodde det va trisse pga din högvinst alltsÄ triss lotter hehe
PS du e o va ju perfektionist som jag har du extra mycket krav pÄ det du fortfarande orkar med som tex blogg kram anna

Svar: Nej, han Àr inte döpt efter Trisslotter. Jag tycker inte om att spela och tycker faktiskt det Àr rÀtt onödigt att köpa lotter och sÄnt. Men visst Àr han en högvinst, vÄr lille Trisse! <3

Ja, jag har alltid höga krav pÄ mig sjÀlv och lÀnge kÀmpade jag som ett djur för att fÄ ut tvÄ-tre i lÀgg om dagen. Sedan tvÄ. Sedan kÀnde jag att nej! Det fÄr rÀcka med ett eftersom att jag har sÄ otroligt lite energi att spela med.
Kram
Hanna Andersson

2 Anna
skriven :

HÄller med. Lotter e ofta pengar i sjön. Men en högvinst e han allt. Lille trisse. Kram o ett blogginlÀgg Àr mer Àn vÀl.

Svar: Ja, det Àr pengar i sjön 9/10 gÄnger. Minst! Ja, han Àr verkligen en högvinst! <3
Kram och tack sÄ mycket <3
Hanna Andersson

3 Anna
skriven :

Tredje hunden triss tÀnkte jag oxÄ namn va efter. Svarar Àven hÀr pÄ lite frÄn nedan, funderar pÄ att testa benvax, sÀgs hÄlla lÀngre... Ok sÄ me utan cfs föredrar de flesta? Kram o tack för alla svar

Svar: SÄ tÀnkte jag inte heller! För mig Àr "Trisse" enbart Trisse i Pelle Svanslös!
Jag har faktiskt aldrig vaxat benen och det Àr inget jag orkar testa och lÀgga energi pÄ nu.

TyvÀrr sÀger alldeles för mÄnga ME/CFS vilket jag tycker Àr dumt och fel! Sjukdomen heter ME och inget annat!
Hanna Andersson