hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Ännu värre att inte kunna duscha i denna värme...!

Det går, som jag ju skrivit och berättat innan, flera veckor (ibland så många som fem-sex) mellan gångerna jag duschar och tvättar håret. Jag skäms nästan för att säga det, men det är samtidigt ingen hemlighet, utan min verklighet. Och jag är tyvärr långt från ensam att ha det så. Vi är många med mycket svår ME som blir fullkomligt kraschade efter dusch och då är det inte så lätt att få det gjort. Även om behovet och viljan att duscha och tvätta håret är lika stor som innan, som innan vi blev så här sjuka till och med.

I denna hemska värmebölja svettas jag ännu mer än vanligt. Mitt nattlinne och mina trosor och lakan går att vrida ur ett flertal gånger per dygn. Så jag byter och byter, mamma tvättar och tvättar, bäddar och bäddar. Stackaren. Jag önskar så att jag åtminstone kunde ta hand om min egen tvätt. Men det kan jag ju förstås inte.

Svetten torkar, jag fryser, hamnar i riktig frossa och måste ta på mig lakan och täcke och ibland även en filt. Sen svettas jag ännu mer och så kommer den där svåra frossan igen. Så börjar det om och fortsätter och fortsätter dygn efter dygn. Det är ett stort lidande, en stor plåga. Värre än man nog kan föreställa sig.

Jag skulle såklart behöva duscha varje dag eftersom att jag svettas såna mängder. Men det är INTE möjligt. Hur mycket jag än vill gå in i duschen så går det inte mer än alldeles för sällan. Det är ett elände. Ännu mer i denna värme. Jag försöker stå ut. Jag gör verkligen det. Men lidandet tar ut sin rätt. Jag känner mig mer och mer uppgiven. Och jag har inte den blekaste aning hur jag ska överleva och stå ut en hel sommar full av värme, svett, syrebrist (värmen gör det ännu svårare att andas), frossa och ännu mer värme och svett. Jag som känner att jag knappt står ut en dag till.

Tänk den som ändå kunde bada! Ta sig ett svalkande dopp i havet och få känna sig lite kyld och mindre skit-äcklig för två minuter... 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

Tänk att en dusch kan vara så jobbig och så efterlängtad. Det hade jag aldrig kunnat tro innan man blev sjuk. Kram

Svar: Ja, det är otroligt! Men ändå mångas (alldeles för mångas) verklighet. Kram
Hanna Andersson

2 Anna
skriven :

Hej jag heter Anna. Har du testat denna https://www.apotea.se/tena-schampom%C3%B6ssa-1st
Kram anna som hittade din blogg i våras o tänkte att denna kanske va nåt för dig. Den hade jag behövt efter en operation o sjukdom men då kände jag ej till den. Tack för din blogg!

Svar: Hej Anna! Tack så mycket för att du läser och tack så mycket för alla dina fina kommentarer <3 Tack <3
Hanna Andersson

3 Anna
skriven :

PS vad heter stället på fina bilden?

Svar: Det är vid vårt fina sommarställe, bryggorna i Sundhammarsviken, på Koviksamhamn-sidan.
Hanna Andersson

4 Anna
skriven :

https://www.apotea.se/tena-tv%C3%A4tthandske-oparfymerad-5-st
Denna för kropp den innan för hår

Svar: Tack så mycket för länken. <3
Hanna Andersson

5 Anna
skriven :

PS skönt med regn o svalkande grader idag iaf... PS har du med din me eller övriga sjukdomar även svullna lymfkörtlar och gjort operation o eller röntgen av dem?

Svar: JA! Otroligt skönt att det är svalare nu. Det har troligtvis med ME:n att göra, svullna lymfkörtlar är ett vanligt symtom. Och de blir ännu mer svullna när jag överansträngt mig.
Nej, ingen operation och ingen direkt röntgen heller. Men ultraljud över någon för att utesluta cancertumör.
Hanna Andersson

6 Anna
skriven :

Din hund o hela hundgänget e så fina.

Svar: Ja, de är helt underbara <3 Jag älskar dem så otroligt mycket! <3
Hanna Andersson

7 Anonym
skriven :

Tips att torka av sig med en tvättsvamp eller våt handduk istället (i sängen). Det gör jag ibland.

Svar: Tack så mycket för tipset! Brukar använda torra handdukar, men våt kanske är bättre? Tack.
Hanna Andersson

8 Anna
skriven :

Kram o tack för svar jag fortsätter att följa dig hälsningar från anna

Svar: Tack så mycket själv och tack för det <3 kram <3
Hanna Andersson

9 Anna
skriven :

Du e en sån kämpe. Tänk vilka krafter man har att kämpa när det enda valet man har är att måste kämpa. U dont know how strong you are until its The only choice you have eller hur man säger. Kram anna

Svar: Tack så mycket, Anna, för dina fina ord <3 Exakt så är det! Verkligen precis så!
Jag är övertygad om att du är lika stark du <3
Kram <3
Hanna Andersson

10 Anna
skriven :

Tack håller på med en tuff utredning nu om det är cancer eller nån autoimmun sjukdom o har opererat lymfkörtlar i maj
Tufft med blodprov o sprutor röntgen operationer o fler utredningar... Järnbrist har jag iaf konstaterat o Ibs. Men varför lymfkörtlarna har varit extremt stora typ som plommon vet dem ej än.. Gick kbt för o klara blodprov o all skit efter oro o bristande tillit efter att fått helt felaktiga diagnoser innan har både haft läkare som tappat sprutor, gett mig felaktig magsår diagnos o fel mediciner efter fem min möte. O nu senast häromveckan hundra procent hodgkins cancer till att proverna va fel så måste utredas vidare men ev ej cancer tror dem. De gäller o va frisk för orka va sjuk... Kram anna

Svar: Det låter väldigt tufft :( Önskar dig all lycka till och jag tänker på dig och håller tummarna för dig <3 Järnbrist går ju i alla fall att göra något åt, så det är skönt.
Det är tufft att ha mycket kontakt med vården när det är just personer från vården som felbehandlar och så mycket annan skit. Inte lätt.
Ja, det brukar jag säga! Man måste vara frisk för att orka vara sjuk. :( Kram
Hanna Andersson

11 Anna
skriven :

Ja ush. O man märker verkligen vem som är äkta i ens närhet när man blir sjuk. Folk liksom går omvägar. Ignorerar eller bara minskar kontakten allt eftersom. Kram

Svar: Ja, det gör man verkligen. Vissa verkar tro att sjukdomarna smittar, så stort avstånd tar de. Andra har steppat upp och visar att de bryr sig. Det är olika. Det är väldigt tråkigt och ledsamt att förlora vänner, nära och kära på grund av sjukdomar. :( Kram
Hanna Andersson

12 Anna
skriven :

Ja verkligen att många även förvånar positivt är underbart. Min syster ville utan att blinka donera stamceller m. M. Om det behövs kram

Svar: Ja, det finns absolut de som överraskar positivt och det är jag väldigt glad och tacksam för <3 Så fint av din syster. Klart hon vill göra det för dig, hon är ju din syster. Är säker på att hon älskar dig väldigt, väldigt mycket och att hon vill göra allt hon kan för att hjälpa dig <3
Jag har också lyckan att ha en underbar syster, en tvilling till och med! Hon är mitt ALLT. Och om jag någon gång skulle behöva skulle hon ge mig stamceller hon med, utan att blinka. Vi är lyckligt lottade båda två som har så fina systrar. Vi får vara rädda om dem <3 <3 KRAM
Hanna Andersson

13 Anna
skriven :

Systrar e bäst!! Fint starkt band. Kram anna

Svar: Ja! Systrar är bäst! <3 Vi har ett väldigt starkt band! <3 Kram
Hanna Andersson