hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Tillfälligt någorlunda smärtlindrad och tilllfälligt bättre sömn...

...och det är helt fantastiskt!

Ja, verkligen! I förrgår skrev jag att jag sovit i ungefär sju timmar förgående natt och att det kändes väldigt skönt. Jag fick också en kommentar, från en av mina fina och trogna följare, som skrev att det ju är fantastiskt att jag sov så många timmar på en natt. Och visst är det! För mig är sju timmars sömn på en natt väldigt ovanligt och därför otroligt skönt, även om det tyvärr inte gör mig varken piggare eller det allra minsta lilla mindre utmattad. Men det är otroligt ändå.

I samband med att jag fick den kommentaren ville jag utveckla mitt svar lite och förklara lite mer. Så det gjorde jag och här kommer svaret och det jag skrev om. Anledningen till att jag nu kan sova så mycket som sju timmar under en och samma natt är att jag faktiskt är lite smärtlindrad just nu.

Jag har fortfarande många vakna nätter (hela dygn) och de flesta nätterna sover jag inte mer än fyra-fem timmar. MEN för mig är det också mycket mer än vanligt, mycket mer än när jag är utan dessa otroligt potenta smärtplåster som gör mig hyfsat smärtlindring och som också förbättrar min sömn. Vissa nätter ganska mycket!

Jag bävar verkligen inför tiden (som kommer snart) då jag måste trappa ner och sluta med dessa plåster. Varför jag måste sluta innan hösten orkar jag inte gå in på alls. Jag ser INTE fram emot att gå tillbaka till att ha den här helvetes-smärtan dygnet runt, överallt, hela tiden. Den smärtan som är så fruktansvärt hemsk att jag vill skjuta mig själv minst 100 ggr om dygnet för jag inte orkar stå ut med ett sånt oerhört rått lidande. Jag vet inte om ni märkt/märker att jag skrivit mycket mindre om mina smärtor/värk. Det är för att jag är hyfsat smärtlindrad nu.

I samband med att plåstren tas bort och den här fruktansvärda, hemska, omänskligt svåra helvetes-smärtan är tillbaka försvinner också effekten plåstren gett på sömnen, och sömnen blir borta igen. Då blir det återigen 0-2 timmars sömn varje natt och flera vakendygn varje vecka. Precis som att jag skrivit en del mindre om värken/smärtan kanske ni har märkt att jag också skrivit/skriver mindre om sömnlösheten?! Det är i alla fall samma där, att sömnen är bättre just nu.

Det är så otroligt, otroligt skönt att vara lite smärtlindrad och att sova lite bättre och hur mycket jag än bävar för att jag snart ska sluta med plåstren som ger mig all denna lindring och mindre lidande försöker jag njuta av den smärtlindring och den sömn jag får nu. Och tro mig; det gör jag! I allra högsta grad!

Sen att denna hemska värmen förstör så mycket och att alla andra hundratals SVÅRA, hemska och plågsamma symtom finns kvar, däribland andningsvårigheterna som är riktigt tuffa, är som det är. Men det är ändå väldigt skönt att vara lite smärtlindrad OCH att få sova lite, stundtals ganska mycket, bättre är helt fantastiskt.

Så! Nu vet ni allt detta också. En ordentlig uppdatering kring situationen och min verklighet, så som den ser ut. TACK för att ni läser! 💙

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Låter helt fantastiskt och jag förstår att du bävar för nedtrappning... 💖💖💖

Svar: Ja, det är skönt. ❤️❤️
Hanna Andersson

2 Linnea
skriven :

Oj då förstår jag att du vill ha plåstren kvar. Jobbigt att det inte går att ha det så länge.
Hoppas du kan njuta av lite bättre sömn och mindre smärta så länge det varar!
Kram starka du!!!

Svar: Ja, det hade varit det bästa, om jag kunde ha plåster året om. Men det går inte av olika anledningar. Ja, det njuter jag av!
Kram
Hanna Andersson

3 annicaslivvidhavet.blogg.se
skriven :

Vad skönt att höra att du bara så för ett ögonblick har fått lite behövlig sömn och smärtlindring 😍

Svar: Ja, det är det. Hade jag inte fått lite smärtlindring nu och lite bättre sömn nu som paus och andrum från mitt vanliga helvete hade jag INTE orkat mer. Så denna paus var livsnödvändig.
Hanna Andersson

4 Anna. T
skriven :

Jag har gissat att det är pga du är smärtlindrad som du sovit bra ❤ skönt att de plåstrena hjälper dig lite. Har själv haft plåster mot smärta efter min bilolycka och jösses så bra de är men vet oxå hur svårt o jobbigt det är för kroppen när man ska sluta/ha uppehåll ❤❤ vet inte vad jag ska skriva men jag tänker så mkt på dig och din situation. Jag är själv i ett skov nu o har rätt ont tänker då på dig som har det mycket mycket värre. Jäklar vad stark och vilken kämpe du är!!!! Som sagt hatten av för dig fina Hanna ❤❤❤ tack för att du orkar dela med dig av ditt liv! Kramar och kärlek 💙❤💙❤

Svar: Du har gissat rätt! Ja, det är skönt. Synd bara att det krävs det mest potenta läkemedel av dem alla för att ge mig smärtlindring. Ja, då vet du ju vad jag står inför, när plåstren ska trappas ner. Men det blir en långsam nedtrappning så det ska säkert gå bra. Och sen börjar jag direkt med andra starka smärtstillande fast i tablett form.

Åh nej, så jobbigt för dig att du är i ett skov, det är inte roligt :(
Du är gullig som tänker på mig <3 Jag tänker på dig med! Och blir lika glad varje gång jag ser dina fina kommentarer <3
Tack så hemskt mycket, Anna <3
Massa kramar och kärlek till dig ❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson

5 Katarina
skriven :

Så glad för att du får lite smärtlindring nu. Även om vi med tuff ME inte blir piggare generellt av sömn så påverkar det ju så negativt med påslag av ännu mer symptom då vi får långa perioder med väldigt lite och dålig sömn. Fantastiskt att du fick sova 7 timmar, otroligt skönt och välbehövligt : ) Hoppas du får till många goda sömntimmar även kommande period. (Hoppas också att du har lite svalare inne än vad jag har, mitt sovrum = hemska 28 gr ca ; ) Många kramar fina Hanna <333

Svar: Det är skönt att vara lite smärtlindrad. Få en liten paus från de allra värsta smärtorna, hämta andan lite. Precis som med sömnen. Synd bara att vi, som du skriver, med svår ME inte blir det minsta piggare av sömnen vi får.
Det är dock inte varje natt jag får sju timmar, verkligen inte! Förra natten sov jag inget alls, inte en minut.

Oj så varmt och jobbigt du har det :( fy! Jag är typ 23 grader och tycker det är varmt, men jag ska inte klaga på min värme nu när jag vet hur varmt du har det, din stackare!

Många kramar fina Katarina <333
Hanna Andersson