hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Några politiska frågor som engagerar mig lite mer!

Jag är inte politisk aktiv. Jag vill egentligen inte skriva om politik här på bloggen, dels för att denna blogg handlar om mitt liv som ung och svårt sjuk och inte ett dugg om politk. Plus att jag vill att alla som vill läsa och kommentera här ska känna sig välkomna. Precis som religion och etnicitet och kulturer. Jag skriver inte om det eftersom att det inte spelar någon roll här i bloggen. Men vissa saker väljer jag ändå att ta upp. Som följande.

Igår kom ett inlägg ut där jag skrev och bad er läsare att INTE rösta på Moderaterna eller SD. Det är ju att lägga sig i och bry sig och skriva om politik. Som jag egentligen inte vill eller har något intresse att göra. MEN. När enskilda partier föreslår saker som direkt kommer göra livet tuffare för mig och alla andra sjuka som lever på sjukersättning om deras förslag går igenom känner jag att jag måste skriva. Berätta hur jag ser på det, låta lite av min politiska syn visas.

Så ni vet nu vilka partier som inte finns på kartan att jag skulle rösta på. Men ni som följer mig här och ni som känner mig trodde nog inte det ändå. Det finns vissa politiska frågor jag bryr mig extra mycket om, frågor som engagerar mig. Jag tänkte räkna upp några av dem här, för jag vill att ni läsare ska lära känna mig lite mer. Sen släpper jag politiken för nu. Om jag tar upp det igen eller inte återstår att se.

Politiska frågor/områden som jag bryr mig och mer än andra och som engagerar mig:

- HBTQ-personers rättigheter
- Djur och natur
- Miljö
- Stöd för funktionsnedsatta, som rätten till LSS, personlig assistans osv osv
- Ekonomiskt stöd för långtidssjukskivna och sjuk- och ålderspensionärer
- Höjda löner för bland annat Undersköterskor och Sjuksköterskor
- Sjukvård och skola
- Äldrevård
- Ett tryggare samhälle för barn och kvinnor
- Skydd för våldsutsatta kvinnor och barn (och eventuella husdjur som också far illa) i nära relationer
- Jämställdhet

Det var några punkter som engagerar mig mer än andra. Ni som känner mig vet redan detta, vad jag tycker är extra viktigt. Ni som inte känner mig och visste detta om mig har nu fått lära känna mig lite bättre!

Trisse engagerar sig mest om frågor som rör hundar och hundarnas rätt i samhället! 🐶❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Med nuvarande regering utförsäkras och nekas 116 personer per dag sjukpenning och 80% av alla som ansöker om LSS får avslag bla barn som inte kan andas eller äta själva. Detta började hösten 2015, då regeringen bästämde att spar in på sjuka och funktionsnedsatta. Så många som i dag nekad ersättning från försäkringskassan har det aldig varit enligt statistik. Bra att tänka på när man röstar.

Svar: Ja, det är värt att tänka på! MEN det är också vårt att tänka på att bland andra Moderaterna, SD och Kristdemokraterna vill HÖJA skatten ytterligare för oss sjukpensionärer. Det är hemskt att de vill det!
Hanna Andersson

2 Anna. T
skriven :

Alltid kul att få lära känna dig mera 😊😊 då står och tycker du & jag för samma. Vi tycker samma med vad som är viktigt och vad politikerna behöver satsa på.
Donna tycker Svante (DRIS) står för en bra sak och är en bra representant 😉😉😄😄❤❤
Hur är det med dig idag? ❤ kärlek och kramar ❤❤❤

Svar: Tänkte att flera läsare säkert skulle tycka det! :D För något/några år sedan gjorde jag ett blogginlägg som hette "50 saker du inte visste om mig", det kanske skulle vara roligt att göra igen?!
Då är du lika klok som jag! <3
Haha det tycker Trisse också! <3

Det är tyvärr lika dåligt som vanligt. Väldigt tufft med andningen. Andas och andas men får ingen luft till mig. Får sån syrebrist att jag får dödsångest. Det är skitjobbigt detta! :(
Massa kärlek och kramar tillbaka till dig, fina du <333 <333
Hanna Andersson

3 Moa
skriven :

Hej finaste Hanna! Hur är det? Dig var den första jag klicka in på efter jag gjorde mitt inlägg i bloggen efter långt uppehåll. Saknar dina fina kommentarer.

Ja röstar inte heller på M eller SD. Tänker på dig många kramar ❤️

Svar: Hej finaste Moa! Det är tyvärr lika dåligt, om inte ännu sämre, som vanligt med mig. Hur mår du? Och lilla A? Jag tänker på er nästan varje dag och saknar dina kommentarer här!
Åh så fint att höra <3 Du är så rar och snäll, Moa <3

Så bra, det trodde jag inte heller eftersom att du är klok!
Många kramar till er ❤️❤️❤️
Hanna Andersson

4 Anna. T
skriven :

Jajajaja du får gärna göra ett sådant inlägg igen 😊😊 men du behöver inte göra 50, ta din tid och gör så många du orkar. Ta det i etaper 😘❤
Du har säkert testat men frågar, har du använt/använder luftrörsvidgande mediciner? Ventoline, seretide? Lider av astma så förstår och vet precis hur du känner. Hoppas det blir bättre inatt o för all framtid ❤❤ massa kärlek o kramar till dig fina kämpe ❤❤

Svar: Ja, jag ska absolut ta det i etapper om det blir ett sånt inlägg igen! Alla inlägg som är lite mer text måste jag ta i etapper med vila emellan varven. Annars går det inte!
Ja, jag tar av pappas astma-medicin som är vidgande, en inhalation. Det hjälper lite men enbart väldigt kortvarigt. Men det är bättre med lite lindring än ingen lindring alls!
Sen är det ju inte astma i mitt fall som gör det tungt och svårt att andas utan ME. Så lite skillnad blir det nog oxå vad gäller behandling.
Tack snälla du för tipset!

Ingen bättring i sikte, tyvärr. Det är som det är och någon förbättring har jag inte upplevt sen jag insjuknade i ME (och alla andra sjukdomar) för många år sedan. Enbart försämringar. Sad But true! :(

Massa kramar och kärlek tillbaka till dig, finaste bästa du ❤️❤️❤️
Hanna Andersson