hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Bältros och lågt Hb...! 🤕☹️

Som om det inte redan vore tillräckligt och mycket mer än så...?! Jag har fått bältros. Och lågt Hb. Jag upptäckte i förrgår att det kliade och stack och sved i huden på skulderbladet, ner vid ryggen/armhålan. Men jag är så van vid att saker och ting kliar och sticker och svider så jag tänkte inte mer på det. Men sen på kvällen kikade Lina på min rygg och sa "men vad har du gjort?!". Då var jag tydligen helt illröd och irriterad.

Så här såg det ut igår. Det sved och gjorde ont.

Så träffade mamma och jag min vårdcentral-läkare igår och hon bekräftade mammas misstanke om att det är bältros. Så jag fick medicin utskrivet mot det. Bältros är tydligen ett virus, precis som munsår (herpes) så jag fick en medicin i tablettform mot detta. Och redan efter första tabletten hade utslagen lugnat sig och gått från att vara ilsket röda till ljusa bubblor. Men det gör fortfarande lite ont där i huden. Men det är ingen fara alls om man jämför med alla andra smärtor jag har, mycket svår värk och omänskligt svårt smärta. Så detta är ingenting för mig.

Mamma hade bältros för ungefär ett år sedan, eller om det var i våras, och hon hade väldigt ont av det. Det upplever inte jag, men så har mamma ingen värk eller smärtproblematik för övrigt heller. Då blir den saken som gör ont väldigt jobbig, medan för mig är det bara en piss i havet, ungefär. Jag ät redan så hemskt ont överallt att det inte gör någon skillnad att ha lite mer ont på ett litet lokalt område några få dagar/någon vecka. Det är skillnad mellan mamma och mig på så vis, därför upplevs bältros olika för oss två. Det är inte konstigt.

Så här såg det ut efter endast en tablett! Mindre ilsket rött men mer bubblor, vilket är det vanliga händelseförloppet vad gäller bältros.

Inte nog med att jag nu fått bältros helt plötsligt har mitt Hb (hemoglobin) börjat vandra ner i snabb takt, vilket inte alls är bra. Både att det vandrar neråt, men framförallt att det gått ner så mycket så snabbt, tar min läkare på allvar. Det är viktigt att slå fast orsaken till varför mitt Hb gått ner så mycket så snabbt.

Men tidigare i mitt liv har det varit likadant, att jag tappat i Hb väldigt mycket (levde med ett Hb på 60, vilket är hälften av vad man ska ha, men jag skrev MVG i skolan ändå, men det är en helt annan historia!) och det har inte slagits fast någon direkt anledning då. Man har mer antagit, och tagit för givet, att det beror på min refluxsjukdom (som jag har en svår variant av) och min mage-tarmsjukdom. Kombinationen av de två, men det är svårt att säga helt.

Men nu ska jag börja äta järntabletter igen. Och så medicin mot bältros. Så ska nog vissa små syntom mildras och försvinna. Det är såklart tråkigt att jag fått bältros och jobbigt att jag fått lågt Hb igen (och oroväckande att det blir lägre och lägre lågt så snabbt) men fördelen med båda dessa två saker är att det går att göra något åt! Det finns mediciner att ta! Det är jag inte van vid, som lever med så många kroniska sjukdomar som alla saknar behandling och botemedel. Så det är både ovant och väldigt skönt att jag kan ta mediciner och faktiskt bli bättre!

Mitt bland tatueringarna kom bältrosen. Det blir svårare att se hur rött det är och bubblorna blir verkligen svårare att se på tatueringen, när det blir svart bakgrund. Men det syns ganska tydligt ändå. Hoppas detta blir bra på några dagar. Jag har skit tillräckligt, så det räcker och blir över, utan bältros...! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Det är verkligen inte ok, det räcker nu! 💖

Svar: Ja, det räcker verkligen nu! Det räckte för längesen!
Hanna Andersson

2 Linnea
skriven :

Men guud! Har du fått bältros och lågt hb oxå. Din stackare. Du får visst allt! Hoppas detta ordnar sig snart för dig. Du är stark, tjejen.
Kram!!!

Svar: Ja, det har jag tyvärr fått! Ibland känns det som att jag drabbas av "allt", men riktigt så illa är det såklart inte. Men jag drabbas av mycket och det är illa nog.
Tack <3
Kram
Hanna Andersson

3 Katarina
skriven :

Åh, så tufft för dig : ( Tur iaf att du fått medicinen mot bältros och att du kan medicinera även för att få upp järnvärdet. Hoppas du får bli bättre fortast möjligt. (Bältros kan ju vara riktigt vidrigt så är glad att du kunde börja med medicinen i tid). Många kramar fina Hanna <333

Svar: Ja, det är tufft. Men det är ju skönt med något som går att göra något åt! Jag tror helt ärligt att jag har så hemskt ONT och skit med all klåda och nervsmärtor som sticker, bränner och domnar bort huden så bältros hänger bara med i de andra symtomen jag redan har. För visst gör det lite extra ont just där utslagen/bubblorna är, men inte värre pn så. Jag har ju redan de andra symtomen! Jag är van... Som att ha bältros hela tiden kanske, med mina symtom...!

Många kramar finaste du <333
Hanna Andersson

4 Anna. T
skriven :

Men!!!!!!!! Stackare fy 17 som de andra skriver, det räcker nu du behöver inte mer skit! Men skönt att tabletterna redan börjat hjälpa så hoppas det går över snart ❤ har en fråga ang 2 av dina tatueringar. Vad står koftan o trädet med fåglarna för? Symbolosersr de något speciellt? Lite nyfiken så därför jag frågar 😊 du gör helt rätt i att slänga de elaka kommentarer och inte lägga någon energi på de!! Massa kramar och kärlek till dig fina fina snälla ödmjuka Hanna 💙💙❤❤

Svar: Ja, man kan verkligen tycka att det räcker (och blir över) med all skit som redan är. Det måste inte bli ännu mer. Men men. Jag är bara glad så länge det går att göra något åt det. Det är mycket värre om jag drabbas av ännu fler grejer som är kroniska.
Med "koftan" menar du kobran då tro? På revbenen, hela sidan, har jag en kobra. Den ville jag ha för att jag älskar ormar och kungskobran är en av mina favoritormar och på latin heter kungskobran ".... Hannah". Det tycker jag är så fint.

Trädet ville jag ha för att jag älskar träd! Och fåglar för att de flyger fritt och är fria och det vill jag oxå vara en gång. Nedanför trädet har jag en liten textrad oxå, en rad från en Iron Maiden låt. Så den tatueringen betyder mycket för mig på många sätt. Och jag tycker dessutom den är väldigt fin! <3

Massa kramar och kärlek tillbaka till dig, fina du ❤️❤️❤️
Hanna Andersson

5 Nilla
skriven :

Men din stackare, du får då verkligen allt. Hoppas att det är bättre nu. Kram

Svar: Ja, det känns faktiskt så! Ja, det är bättre nu efter medicinering! Kram
Hanna Andersson