hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

God natts sömn och lugnet före stormen!

Jag sov riktigt gott i natt! Det känns så himla skönt. Inte för att det gjorde mig särskilt mycket mot min utmattad, feber och allt annat men det är ändå väldigt skönt. Sömn är nödvändigt för alla, inte minst om man är sjuk och kroppen och hjärnan utsätts för mycket stress och press, som en sjuk kropp blir. Att sova några timmar (många i bästa fall) ger också en väldigt välbehövlig paus från allt. En paus från verkligheten och en trip till drömmarnas land. För mig är den pausen väldigt viktig att få. När jag är utan sömn flera dygn i streck blir jag otroligt desperat efter att få den där pausen. Ett break. Ett litet stop, högst tillfälligt såklart, i lidandet.

De andra i familjen ska ut och handla och gå på stan. Trisse är också med dem, så jag är helt ensam. Men jag har ju mitt trygghetslarm. Fast nu kom jag på att det kanske inte fungerar på helgerna? Nu blev jag osäker. Får ta och kolla upp det! Oavsett vilket så är det skönt att det är helt tyst och lugnt här hemma. Helgerna brukar innebära mest lidande för mig, åtminstone för hjärnan, eftersom att de andra är hemma och ljudnivån blir så hög. Därför njuter jag av varje sekunds tystnad och lugn. Snart är det slut på friden och hjärnan kommer gå in i sitt hemska speedade läge igen och adrenalinet kommer rusha runt i min kropp. Det är inte klokt att jag är så fruktansvärt känslig mot alla intryck, ljud i synnerhet. Det är verkligen jobbigt och opraktiskt, plågsamt. För hela familjen, men mest för mig.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

❤❤❤

Svar: <3 <3 <3
Hanna Andersson

2 N
skriven :

Trygghetslarm funkar alla dagar, dygnet runt. Det är liksom vitsen med dem ;) Att en alltid ska kunna få hjälp om det behövs.

Svar: Jag tänkte nog att det är så, och att det vore dåligt om det inte var så, men jag var inte säker! Bra det!
Hanna Andersson