hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det är inte mycket i kroppen som fungerar som det ska! ☹️

Idag har magen varit helt kaos, från morgon till kväll. Och än är det nog inte över. Men jag har tagit maxdos imodium, så förhoppningsvis kan jag spendera natten i sängen och inte på toa...! Inte nog med att magen är extra kaos så har jag fått mens nu igen. Det är något som verkligen inte står rätt till, det heller. Nu de senaste månaderna har jag haft blödningar var och varannan dag, vilket jag inte "ska" ha eftersom att jag äter p-piller sedan flera år som ska hindra att jag får någon blödning överhuvudtaget. Men det har plötsligt slutat fungera, det också, verkar det som.

En av anledningarna till att jag började med p-piller (utan östrogen) är att jag hade sån fruktansvärd mensvärk. Det har jag nu också. Men nu för tiden, till skillnad från i tonåren, känns inte mensvärken särskilt mycket eftersom att jag redan har katastrofalt ont i ryggen och överallt annat, mensvärk eller ej! Jag började också med p-piller för att undvika blödningar då jag har problem med återkommande lågt hb. Så nu när p-pillerna inte gör sitt jobb och håller mensen borta får jag ta lite järntabletter då och då för att minska risken för lågt hb. Hoppas bara att magen inte blir ännu sämre av det, den risken finns tyvärr.

Jag äter Cerazette som inte innehåller östrogen utan gulhormon. Med gulhormon finns ingen ökad risk för proppar, som det finns vid p-piller med östrogen. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Hej!

Jag har också ME bl.a och jag fick också problem med blödningar, och har börjat med Provera, har fått biverkningar av allt annat men detta tolererar jag, och då tar jag 1 i 10 dagar får en liten mens och är sedan helt blödnings fri tills efter nästa tablettkur som är med 2 månaders mellanrum. Jag hade även som mensvärk i princip hela tiden och kraftigare när den riktiga mensen kom. Nu får jag bara mensvärk efter varje tablettkur men den är dock rätt kraftig. Tänkte att det kanske kan vara något för dig att titta på ☺ Fick också den här tabletten med tanke på risken för blodproppar eftersom man ju inte rör så mycket på sig precis 😏
Kram Carro

Svar: Hej! Tråkigt att du också har ME. Jaha, det har jag inte testat. Tack för tipset. Ska läsa på om det. Jag har också mensvärk, inte kul, framförallt inte i tillsammans med den vanliga fruktansvärda smärtan/värken. Mensvärk på det blir för mycket.
Ja, risken för proppar ökar ju tyvärr när man är så stilla.
Kram <3
Hanna Andersson