hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Så orättvist, dumt och fel! 😓

Jag är helt kraschad efter läkarbesöket i fredags. Det tar oerhört mycket på krafterna att behöva ta på sig "riktiga" kläder (något annat än nattlinnena som jag annars lever i), ytterkläder, åka bil, sitta i rullstolen och dessutom prata och lyssna på läkarbesöket. Det är tack vare att mamma är med som det ens är möjligt, men det blir svårare och svårare för varje gång. Tar mer och mer energi och jag kraschar mer och mer efter varje gång.

Det är så orättvist, dumt och fel att det ska vara så svårt (omöjligt) att få hem min läkare. Jag tycker inte det borde vara så svårt att anpassa vården efter svårt ME-sjuka människor som är för sjuka för att klara av att ta sig hemifrån. Jag klarar egentligen inte av det, inte alls, men jag måste. Utan läkarbesök får jag inga nya recept på mina mediciner som jag måste ha för att klara mig. Utan läkarbesök får jag inte den lilla, lilla hjälp som kan erbjudas. Jag är helt fången även på det viset. Det är så hemskt att jag ska tvingas krascha, lida ännu mer, plågas ännu mer i många dagar (veckor ibland) för att anpassning inte finns för såna som mig. Vi svårt ME-sjuka är inte accepterade. Det finns ingen förståelse eller hjälp för oss att få.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Vad jobbigt:( Kan du inte skrivas in i hemsjukvården?

Svar: Verkligen :( Nej, jag har försökt både via min vc och via kommunen, men nej, det går inte.
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Kan bara hålla med om att vården inte är anpassad för svårare ME-sjuka : ( Det är så fel att inte du ska kunna få hem din läkare utan tvingas få betala med krasch och lång återhämtning. Som jag skulle önska att alla med svårare ME skulle få möjlighet att få hem en doktor! Nu håller jag tummarna och hoppas att du ska återhämta dig så snart som möjligt. Önskar dig en så bra lördag som möjligt . Varma kramar fina du <333

Svar: Nej, inte det minsta. Ja, det är fruktansvärt fel. Och någon hemsjukvård har jag inte heller rätt till. Har försökt både via min vc och kommunen, men nej. Det går inte. Det önskar jag med! Det är mycket hög tid för det nu.
Tack så mycket, det hoppas jag med!
Varma kramar <333
Hanna Andersson