hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

På tal om vitaminer...

Jag skrev ju för någon/några dagar sedan att jag börjat med D-vittamin droppar igen. Inte för att jag har brist på D-vitamin utan för att jag så gott som aldrig är utanför dörren och får slo och dagsljus på mig. Därför kan tillskott av D-vitamin vara en bra idé. Har min kropp inget behov av det extra jag tillför kissar jag bara ut det. Det är det värsta som kan hända! 
 
Eftersom att jag ser en koppling mellan tillskottet av D-vitamindropparna och att jag tappar mycket mindre hår tänkte jag att jag kanske skulle kunna testa att äta lite andra vitaminer och tillskott. Jag gjorde det för några år sedan. Jag har testat det mesta i jakt på bättring. Stora mängder timjan, massvis med citron, Berocca (den där brustabletten som man ska bli pigg av).
 
Men inget har hjälpt mig det allra minsta pigg, eller mindre extremt utmattad. Jag har testat olika oljor, "mirakel-piller" som är någon form av multivitamin. Jag har testat nyponpulver, rödbetsjuice. Ja det mesta. Och INGET har gjort någon som helst skillnad, åt det bättre hållet. Däremot gjorde rödbetsjuicen mig spyfärdig för den var så äcklig! 
 
Jag orkar inte med några fler vitaminer hit, diet/kostomtällning hit. NEJ. Inget gör mig bättre och allt testande gör mig sämre. MEN. Eftersom att D-vitamindropparna faktiskt verkade ha effekt på mitt hår (att jag inte längre tappar extrema mängder) så tänkte jag att jag skulle kunna testa någon såndär vitamin för kvinna. Så mamma köpte en burk med såna vitaminer och tillskott. 
 
Den har jag ätit nu några dagar, en om dagen. Jag har inte märkt någon som helst skillnad och lär inte ta upp så mycket av det som pillret innehåller medtanka på att jag inte lider av näringsbrist eller vitamin-, mineralbrist. Men, som sagt. Det kroppen inte tar upp kissar den ut. Värre än så är det inte. Så nu testar jag detta. Tänk om jag skulle bli lite, lite mindre superutmattad. Eller för den delen om mina naglar skulle stärkas. Oavsett. Det är värt ett försök.
 
Kosttillskott för kvinnor. Jag är ju kvinna så den blir säkert bra. Den innehåller massa vitaminer, mineraler och annat nyttigt. Höga halter dessutom. Många av ämnena den innehåller var till exempel 80 % eller till och med 100 % av DRI (dagliga referensintag). Så det var ju bra! 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Förstår dig och känner igen detta med att ha testat det mesta (inkl äcklig rödbetsjuice)utan någon effekt. Hoppas trots det att du ska kunna känna ngn skillnad på sikt av burken din mamma köpt. Tänkte fråga dig om du vet om det är bättre att ta D-vitamin i droppar än vanl tabletter? (Jag har ätit tabl under ngra år). Önskar dig en fin alla hjärtans dag med så bra mående som möjligt. Många varma kramar fina du 💙💙💙

Svar: Jag tycker det är påfrestande (fysiskt, men framförallt mentalt) att testa massa olika grejer hela tiden. Då får jag upp hoppet för att sedan bara bli besviken gång på gång när inget jag testar gör mig bättre. Hoppas också på effekt, tror inte mycket på det, men det är ju aldrig fel med lite extra vitaminer. Det kroppen inte vill ha kissar man ju ut!
Vad jag vet finns det olika tabletter som är olika bra. T ex vad gäller magnesium (som jag såklart också testat utan resultat) finns det de tabletter som är bättre och sämre. Men gällande D-vitamin vet jag inte riktigt vilket som är bäst. Jag har fått för mig att droppar är lättare för kroppen att ta upp, men har inget vetenskapligt belägg för det. Testa att byta till droppar en period och se om du märker någon skillnad!
Tack snälla rara du <3 Hoppas du haft en så okej dag som möjligt du med!
Många kramar finaste du <333
Hanna Andersson