hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Frågan är om levern och klådan har ett samband i mitt fall?

Jag har ju skrivit och berättat ett flertal gånger att jag har extremt svår klåda. Den är mer eller mindre konstant och väldigt envis. Det finns lite olika teorier vad klådan beror på, både från mig själv och från min läkare, men vi vet inte säkert ursprunget. Det skulle kunna vara immunförsvaret som reagerar på maten jag äter. Det kan vara mitt nervsystem som är så retat och uppskruvat att jag får neuropatisk klåda. Och det skulle faktiskt också kunna vara levern som ger klåda, alltså att mina levervärden är för höjda.

Det kan också vara en kombination av samtliga dessa orsaker. Jag har dessutom läst att flera med EDS upplever klåda som inte går att koppla till någon direkt orsak. Så det kan finnas många anledningar. Tyvärr. Utan direkt orsak blir det svårare att göra något åt det, lindra symtomet. För klådan är ett symtom som orsakas av något. Exakt vad är svårt att säga då teorierna är flera.

Klåda på grund av för höga levervärden brukar man bara få om levervärdena är ordentligt förhöjda. Och det är inte mina i nuläget. De är för höga, men inte kraftigt för höga, det är stor skillnad. Det är alltså inte särskilt troligt att levern är orsaken till min klåda, men visst kan det finnas ett samband. En sjuk eller dåligt fungerande lever ger svår klåda, så visst kan det påverka. Och så ett dåligt och överaktivt immunförsvar och ett lättretligt och uppskruvat nervsystem och känslighet mot olika födoämnen på det. Många bäckar små...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Riktigt jobbigt med din klåda : ( Väldigt svårt att veta vad som beror på vad. Jag har också i perioder klåda och får använda kortisonkräm. I ditt fall då du har flera sjukdomar så är det ju ännu svårare att förstå alla kopplingar till olika symptom. Tror gällande ME att mycket beror på det som du är inne på; ett immunsystem som inte funkar som det ska och även ett nervsystem som är överkänsligt. Hoppas din klåda inte ska bli alltför tuff. Många kramar fina vän <333

Svar: Det är riktigt plågsamt. Verkligen jobbigt. Ja, det är svårt att veta. Allergitabletter hjälper bara väldigt, väldigt lite. T o m Tavegyl maxdos stillar inte klådan särskilt bra. Tyvärr.
Ja, precis. Det är väldigt svårt att veta vad som orsakar klådan i mitt fall när det är så väldigt mycket som är fel med mig. Tror också dessa olika faktorer påverkar.
Den är tyvärr väldigt tuff. Vill slita mitt hår minst en gång om dagen för att klådan är så svår. :(
Många kramar fina du <333
Hanna Andersson

2 Linna
skriven :

Så tråkigt att din lever oxå krånglar. Är det ngt med din kropp som fungerar som den ska? Känns typ inte så! Stackare :( kram

Svar: Ja, det är det. Nej, det är nog nästan ingenting som faktiskt fungerar. Kan inte tänka på något just nu iaf! Kram
Hanna Andersson