hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

För höga levervärden. Igen! 🤕

Jag är helt totalt slut nu, kraschad efter ett läkarbesök på min vårdcentral med min vanliga läkare. Vi fick ett bra möte, tack och lov, efter att förra mötet blev väldigt jobbigt. Vi gick igenom en hel del, som vanligt. Jag fick reda på blodprovstagning som jag gjorde för en månad sedan när jag var på vårdcentralen sist. Jag har tyvärr för höga levervärden igen. Inte så höga som jag hade för ett tag sen (i somras?) men ändå för höga. Inte bra. Är ju bara 23 år gammal. Min lever ska förhoppningsvis klara sig några år till.

Vad som ger mig för höga levervärden är nog tyvärr att jag äter så mycket/många mediciner. Många olika typer samt höga doser av de läkemedel jag äter. Bland annat alvedon och starka smärtstillande. Men jag har inget annat val än att fortsätta med dem. Jag måste äta dem för att överleva, stå ut, och jag äter inte mina starka smärtstillande varje dag heller, så det går inte att trappa ner. Men jag ska skippa allergitabletter (Tavegyl som jag åt maxdos) och försöka dra ner på någon annan medicin som inte är nödvändig att jag tar maxdos (exempelvis dra ner på alvedonen lite) och hoppas att levern återhämtar sig snabbt.

Jag ska lämna nya leverprover så snart jag orkar komma iväg igen. Jag har försökt få hem någon som kan sticka mig här hemma, men lyckas såklart inte få hit någon. Skit att det ska vara så svårt. Det är inget akut, detta med min lever, men det är klart att det är lite dumt. Det viktigaste är att levervärdena går ner snart, att de inte fortsätter vara för höga och framförallt att de inte stiger.

Så här har herr Trisse legat hela dagen och vilat tillsammans med sin kraschade mamma (jag), tryckt mot min sida. Han tycker om att ligga med magen och benen i vädret och så brukar han kanin-sparkas lite med sina bakben. Det är mysigt. Han är så söt, min lille pojk. Vad skulle jag göra utan honom, mitt största stöd?! Han är mitt ALLT. 🐶❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Skönt att läk.besöket gick bra men tufft med kraschen efter : ( Hoppas dina levervärden går ner med lite ändr av dina mediciner.
(Tack för ditt svar tidigare ang D-vitamin : ) Älskar bilden på Trisse med benen i vädret, såå gosig han ser ut : ) Varma kramar fina vän till både dig och gosepojken <333

Svar: Ja, det var skönt men kraschen är desto värre. Krascherna blir svårare och svårare för varje gång jag lämnar huset. Det hoppas jag med. Självklart svarar jag. Jag svarar så gott jag kan. Visst är den bilden fin! Han är för gullig, min lille pojk. Jag önskar verkligen att vi bodde nära varandra så du kunde träffa honom. Och mig, såklart! ;)
Varma kramar min fina vän, från Trisse och mig <333
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Svårt när man behöver sina mediciner när levern reagerar. Till mig sade de att nästan alla har förhöjda levervärden och har inte gjort någon uppföljning. Kram

Svar: Ja, det är knepigt. Jaså? Det var väldigt konstigt att de sa det, för det stämmer inte. Alla har verkligen inte förhöjda levervärden och det ska definitivt kollas upp. Jag vet inte om du äter mycket mediciner, men du borde ta nya leverprover oavsett. Jag tycker du ska kontakta din vc om det. Kram
Hanna Andersson