hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Total krasch efter julaftonens kvĂ€ll! đŸ€•

Ja, som titeln pĂ„ detta inlĂ€gg talar om sĂ„ det mycket riktigt sĂ„. Jag Ă€r rejĂ€lt kraschad efter julaftonens firande pĂ„ kvĂ€llen. Alla de klassiska influensa-symtomen (ont i halsen, svullna lymfkörtlar, feber, sjukdomskĂ€nsla, yrsel mm) Ă€r ÄNNU starkare Ă€n vanligt. Och att jag lĂ„g i soffan i flera timmar istĂ€llet för i min sĂ€ng har gjort min kropp vĂ€ldigt blĂ„slagen, hela jag Ă€r som ett enda stort och mycket ömt blĂ„mĂ€rke och ryggen och höfterna gör ÄNNU mer ont Ă€n vanligt.

Jag mÄr helt enkelt Ànnu sÀmre Àn vanligt. Det var vÀntat och det Àr ju tyvÀrr det nÀr jag tar ut mig för mycket som jag helt klart gjorde pÄ julaftonens kvÀll. Men det betyder inte att jag Ängrar att jag var med och firade jul i soffan nÄgra timmar. Verkligen inte! Det var en vÀldigt mysig kvÀll och det kan inget Àndra pÄ, inte ens det faktum att jag nu mÄr sÀmre Àn sÀmst och lider Ànnu mer Àn vanligt.

Min lille Trisse tar hand om mig och ger mig, som alltid annars, ett ovĂ€rderligt stöd, sĂ€llskap dag som natt och han finns hĂ€r för mig och vĂ€rmer mina isbitar till fötter och slickar bort tĂ„rarna som rinner ned för mina kinder och han tröstar mig och fĂ„r mig att le, trots tĂ„rar och trots att jag lider nĂ„got sĂ„ fruktansvĂ€rt. Jag klart mig inte utan honom. Absolut inte. Han Ă€r mitt största stöd, min Ă€lskling, mitt ALLT.  Och det vet han! đŸ¶â€ïž

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Hej, hittade din blogg via Fibromyalgiförbundet. Har ocksÄ tidigare sett artikeln om dig i alles dÀr du berÀttade att du Àter flera mediciner. Vill du berÀtta vad du Àter och och hur du tycker de funkar?

Jag har sjÀlv fÄtt samma diagnoser som dig och vill gÀrna veta mer. Du verkar ha det riktigt kÀmpigt. :/

KÀnner sÄ igen de dÀr med julafton, men sÄ hÀrligt att du ÀndÄ fick ha det bra en kort stund, trots att priset blev högt. Kram!

Svar: Hej! SÄ roligt att du hittade min blogg och att du hittade hit! Jag Àter vÀldigt mÄnga mediciner dÄ jag har ett antal olika sjukdomar. Jag Àter t ex mediciner för min refluxsjukdom och mage-tarmsjukdom osv.
Men det jag antar att du Àr intresserad av att fÄ veta mer om Àr smÀrtstillande.

Jag har testat precis ALLA lÀkemedel som finns inom kategorin smÀrtstillande, samt Ànnu fler utöver det, bl a antidepressiva och epilepsi-medicin som kan ha smÀrtstillande effekt. Men INGEN av alla mediciner jag testat genom Ären har hjÀlp smÀrtstillande för mig.
Det enda som hjÀlper Àr det mest potenta lÀkemedel som finns, fentanylplÄster, som jag har i hög dos. Men det Àr verkligen inget lÀkemedel jag rekommenderar att man testar, just för att det Àr sÄ otroligt potent (starkt). Och de allra flesta lÀkare skriver inte heller ut det, vilket Àr helt riktigt att de inte gör.

SÄ jag har svÄrt att rekommendera nÄgot lÀkemedel, om det Àr det du vill att jag ska göra. Jag Àr född med ett "genetiskt fel" som gör mig vÀldigt, vÀldigt tolerant mot de flesta lÀkemedel/mediciner sÄ jag Àr inte rÀtt person att fÄ rÄd av nÀr det kommer till just lÀkemedel/mediciner.
Men det jag rekommenderar Àr att hÄlla sig ifrÄn beroendeframkallande, starka mediciner sÄ lÄngt det Àr möjligt. Det Àr verkligen en stark rekommendation.


Ja, det Àr otroligt tufft att ha sÄ hÀr mÄnga sjukdomar och framförallt sÄ svÄra varianter av de sjukdomar jag Àr drabbad av.

För att fÄ veta mer om de sjukdomar jag Àr drabbad av rekommenderar jag dig att fortsÀtta lÀsa min blogg, det kommer ut ett nytt inlÀgg varje dag och jag skriver om mitt liv med dessa sjukdomar, symtom jag har, hur jag mÄr osv.

Ja, jag Àr vÀldigt glad att jag trots allt kunde vara med en stund pÄ julafton, Àven om straffet Àr hÄrt efterÄt.
Kram <3
Hanna Andersson