hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hur jag står ut med min omänskligt svåra värk/smärta, Del 2! Fysisk träning och avlastning!

Igår skrev jag om del ett i hur jag står ut med min rygg och all annan värk och smärta jag har i hela kroppen. Del ett var smärtlindring och det är så att smärtlindring ofta är en ganska stor del i hur man står ut med svår värk och smärta. Det är såklart olika från person till person, men det är i alla fall så för mig. Och anledningen till det är ganska enkel. Förutom smärlindring just i form av smärtstillande läkemedel har jag inte så mycket annat att tillgå.

Något som man sett via forskning och som också väldigt många upplever, och som ännu fler borde börja med tack vare dess goda smärtlindrande effekter, är fysisk träning och fysisk aktivitet. Det är otroligt bra och kan vara väldigt effektivt mot smärta och är på köpet väldigt bra för både kropp och själ. Om man kan vara fysiskt aktiv vill säga. Jag som inte kan det på grund av ME:n (jag har mycket svår ME, de med lättare form kan vara fysiskt skrivit i olika grader) kan inte ha med fysisk aktivitet på min lista över saker som ger mig smärtlindring. Tyvärr!

Jag önskar verkligen det. Ridning och hundpromenader och att vara ute i naturen är saker jag verkligen älskar och lever för, men det ger mig ingen smärtlindring alls. Tvärt om så ger det mig mycket mer smärta och gör mig mycket sjukare. Men ville ändå ta upp fysisk aktivitet som något väldigt bra i samband med svår värk/smärta. Vid fibromyalgi ser man att värken/smärtan ökar i börjar av fysisk aktivitet för att sedan minska. Så håll ut! Och vid EDS är det väldigt bra och viktigt att hålla igång muskler och att man är i god fysisk form eftersom att det är musklerna som håller våra överrörliga leder på plats!

Så vad ger då mig smärtlindring, förutom smärtlindrande läkemedel?
Egentligen ingenting annat, sorgligt nog. Ingenting annat ger mig MINDRE värk utan för mig gäller det att hitta och hålla fast vid saker som INTE ger mig MER värk. Samt saker som kan kännas lite bra, sköna just för stunden även om de inte lindrar värken/smärtan något.
Och det kan vara följande:

- ligga på min värmedyna, den är på så gott som dygnet runt

- vicka lite fram och tillbaka på höfterna när jag ligger ner för att försöka få de ilande nervsmärtorna ner i fötterna att lätta något

- ligga med fötterna i högläge

- ligga med knäna uppdragna mot magen, också det för avlastning 

- stå på alla fyra i sängen och "skjuta rygg", detta för att dra isär diskarna i ryggen och avlasta 

- blunda och ha mörkt och tyst omkring mig eftersom att alla stimuli, ljud, ljus, rörelser, lukter mm är väldigt jobbigt för hjärnan och det gör det svårare att stå ut med den hemska värken/smärtan

Det är väl det! Detta gäller då alltså saker jag gör för att försöka att inte ge MER värk och smärta. Men det minskar tyvärr inte värken/smärtan, men är bra att göra ändå för att avlasta lite just för stunden. Och för de som kan vara fysiskt aktiva är det ett hett tips vad gäller smärtlindring! Testa och se och tänk på att inte gå ut för hårt i början utan ta det i din egen takt och kom ihåg att det är helt normalt, till och med väntat, att få mer värk och smärta i början. Men stå ut och du kommer märka skillnad. Forskning har bevisat detta många, många gånger; träning är bra mot värk och smärta och fungerar smärtlindrande. Mycket bättre på alla sätt och vis än läkemedel. Men alla har inte de fysiska förutsättningarna för träning, tyvärr. 

(Bild från Google!). Sedan några år tillbaka är det allt vanligare att läkare skriver ut Fysisk aktivitet på recept! Än så länge är det vanligast istället för eller i kombination med blodtryckssänkande medicin i förebyggande syfte för en stroke och/eller hjärtinfarkt men jag både tror och hoppas att det kommer bli vanligare att läkare skriver ut Fysisk aktivitet på recept även för smärtpatienter. Fysisk aktivitet botar inte kronisk smärta, det är inte det jag påstår. Men det går inte att förneka eller bortse från att fysisk aktivitet är väldigt bra som smärtlindring för de som har den fysiska möjlighet att vara aktiva i olika former och på olika nivåer. 

Imorgon kommer del 3 av vad jag gör för att få smärtlindring! Tack för att ni läser! 💙

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

❤❤❤

Svar: ❤️❤️❤️
Hanna Andersson