hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hur jag står ut med min omänskligt svåra värk/smärta, Del 3! Sova/sömn!

Något viktigt jag tog upp igår, som en del i svaret på frågan Hur jag står ut med min omänskligt svåra värk/smärta, är just detta HUR jag står ut. Inte vad jag gör, eller vad det finns för något att ta till för att MINSKA, eller till och med bli av med värken och smärtan. För som jag skrivit så finns det egentligen bara EN ENDA sak som lindrar och tar bort en liten del av värken/smärtan och det är i mitt fall läkemedel, fentanylplåster.

Visst är det bra att jag efter många års letande och provande har hittat ett läkemedel och en acceptabel dos, alltså en dos som är såpass hög att den ger viss smärtlindring men inte så hög att den gör att jag slutar andas. Men visst önskar jag att jag slapp vara beroende av en medicin för att orka stå ut.

Så eftersom att det sorgligt nog bara finns en enda sak som faktiskt ger mig smärtlindring, som tar bort lite av smärtan, är det viktigt att fundera på och komma fram till vad det finns för saker som hjälper mig att STÅ UT med värken/smärtan.

Det är det som är grejen! Plåstren gör sitt, men de gör inte mycket. Inte allt. Långt från allt. Och därför måste jag ta till andra knep för att stå ut. För att klara av och överleva med dessa otroligt svåra smärtor. Och det är INTE det enklaste. Verkligen inte. Bara den som varit i mina skor, som haft precis så här otroligt svår värk förstår hur det är. Andra kan bara försöka föreställa sig, men de kan INTE förstå.

Igår tog jag upp Fysiskt aktivitet som är otroligt bra som smärtlindring och det är därför det är så sorgligt att jag inte kan vara fysiskt aktiv något alls, på grund av ME:n. Jag vill bara tillägga och understryka att många med ME kan vara ute och gå promenader i olika längd, vissa med ME kan arbeta, ha familj och ett hyfsat normalt fungerande liv, medan andra har det som jag och till och med värre. ME kommer i olika svårighetsgrader och jag har haft oturen att drabbas väldigt, väldigt hårt.

Igår tog jag också upp olika typer av rörelser jag kan göra i sängen för att AVLASTA. När man inte kan reducera, minska värken/smärtan något mer gäller det att hitta saker som gör att man inte får ÄNNU MER värk.

Och idag är det Del 3. Och del tre är kort och gott Sova/sömn!
Sömn tar inte bort värken/smärtan på något sätt. I mitt fall som lever med extrem utmattning och hjärntrötthet, också det på grund av ME:n, blir jag inte heller mindre trött/utmattad av att sova. Ändå är sömnen nästan det viktigaste, om inte DET viktigaste för att klara av att stå ut.

Jag är extremt beroende av sömn för att orka stå ut med värken/smärtan. Det är endast vid sömnen hjärnan får chansen att vila, återhämta sig och pulsen får en chans att lugna ner sig något och adrenalinet likaså. Jag lider ju tyvärr av stora sömnbesvär och det märks otrolig skillnad på hur jag orkar hantera och stå ut med värken när jag varit helt vaken flera dygn i sträck jämfört med när jag tagit sömntabletter så jag fått sova så gott som en hel natt och kanske lite på dagen efter också.

När jag har fått lite, eller till och med hyfsat, med sömn hanterar jag värken/smärtorna bättre än vid stor sömnbrist. Det är såklart väldigt logiskt och jag märker det otroligt tydligt. Sömn är det viktigaste jag har. Utan sömn hade jag inte stått ut med någonting. Och det handlar inte bara om värken/smärtan utan också om alla mina svåra och mycket plågsamma symtom som är över hundra varje dag. Sömn är alltså otroligt viktigt för att stå ut och överleva.

Utan sömn, eller med för lite sömn, påverkas humöret till det negativa och förmågan att orka med och stå ut påverkas otroligt mycket. Det är verkligen inte en underdrift att säga att sömnen är det viktigaste jag har för att stå ut. Och för att överleva.

Trisse tycker också sömn och vila är otroligt viktigt! 🐶❤️

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna. T
skriven :

♥️♥️♥️ tack för att du delar med dig och upplyser oss!! Tänker mkt på dig!! Massa kramar och kärlek till dig ♥️♥️

Svar: Tack så mycket för att du läser, det betyder mycket för mig. Jag tänker mycket på dig med! <333 Massa kramar och kärlek till dig <333 <333
Hanna Andersson