hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Vill bara förtydliga...

...några saker efter det jag skrev igår. Precis som jag skrev och berättade om igår är det ju så att jag nu över sommaren varit och är både lite smärtlindrad och att jag kan sova några timmar varje natt, tack vare detta oerhört potenta läkemedel jag har över sommaren. Men, det jag vill förtydliga, är att jag fortfarande lider av mycket svår smärta och att jag inte på något vis sovit bra nätterna igenom. Verkligen inte.
 
Fibromyalgin, EDS:en, alla mina diskbråck och min dåliga rygg, överrörliga leder osv finns ju kvar och smärtar otroligt mycket. Det är ju inget som försvinner bara för att det finns ETT ENDA läkemedel, det starkaste av dem alla, som ger mig viss/lite smärtlindring och några timmars sömn nästan varje natt på köpet.

Det kan tyckas löjligt att jag känner att jag måste förtydliga detta, men jag vet av erfarenheter att många tror att man helt plötligt är frisk eller mår bra eller inte har ont längre om man nämner att man till exempel är lite smärtlindrad och sover ganska hyfsat, för att vara jag. Därför förtydligar jag. Jag är fortfarande sängliggande dygnet runt, måste kämpa för att orka ta mig till och från toan och det är verkligen inte varje gång jag måste kissa som jag ens orkar mig dit. Så allt sånt är helt oförändrat. Tyvärr.

Skillnaden är att jag med detta läkemedel jag haft/har nu över sommaren, för tredje året i rad, får lite lindring. Lite dämpad smärta och värk. Lite andningsrum och en liten paus från den nivån av smärtor/värk jag är van vid att vara på. En nivå som innebär omänskligt, oerhört svåra smärtor/värk. Det är allt. Lite dämpade smärtor/värk och på köpet också lite sömn. Några timmar varje natt, vilket är en otrolig lyx för mig som är van vid att inte sova något alls flera dygn i veckan.

De flesta av er förstod säkert redan att det är såhär det är. Såhär jag har det och att mitt förtydligande därför var överflödig. Men det kändes viktigt för egen del av att förtydliga. Det skulle inte direkt vara första gången folk tror jag mirakulöst tillfrisknat eller att jag inte har sömnproblem längre för att jag råkade sova gott EN natt.

Men det är så det är. Folk förstår inte alltid. Och även om man verkligen försöker kan man ändå inte förstå hur jag har det, mitt svåra lidande, om man inte upplevt exakt samma saker själv. Det går helt enkelt inte att föreställa sig.

TACK till er som läser och försöker förstå. 💙
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Linnea
skriven :

Jag förstår hur du menar. Men det är aldrig fel att vara tydlig! Kram!!

Svar: Tack <3 Kram
Hanna Andersson