hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Saker att säga till någon med kronisk värk/smärta! 💙

Jag har läst olika listor, och även skrivit en egen som ett blogginlägg som jag publicerade här för något år sedan, som talar om olika saker man inte ska/bör säga till någon kroniskt sjuk och/eller någon med kronisk värk. Nu har jag hittat, för första gången, en lista som radar upp saker som är passande och bra att säga till någon med kronisk värk.

Så istället för att bara prata och skriva om och fokusera på saker man INTE bör säga tänker jag nu visa en lista på saker som funkar bra att säga. Personer med kronisk värk/smärta kan vara känslig för vad personer i omgivningen säger om persons sjukdom, svårigheter och symtom.

Jag kan också vara känslig för det och när man har svår värk och smärta dygnet runt, året om är man känslig och kanske inte orkar lyssna på saker som trycker ned, förminskar, förlöjligar och förnedrar. Vi har tillräckligt med att bara stå ut! Så det är en god idé att tänka både en och två gånger på vad man säger och på hur man utrycker sig om man väljer att prata med en kroniskt sjuk person om dennas värk/smärta.

Nedanför kommer en liten lista som jag såg på Facebook och sedan letade upp och hittade på en hemsida som heter "kronisksmarta.se". Jag har inte kikat runt något alls på sidan så jag vet inte om det är en bra sida för övrigt. Men denna lista är därifrån och den tycker jag är bra!

Texten är ganska liten och lite blek, men hoppas det går att läsa ändå! 💙

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anna. T
skriven :

Vilket bra inlägg! Tack! Väldigt bra för oss som inte lider av kronisk värk så man vet vad som uppskattas att fråga (lite konstig svenska men hoppas du förstår) ❤
Jag finns här för dig och jag vet att du gör ALLT kan ❤ jag uppskattar att du berättar och upplyser om din sjukdom, jag tycker att det är för jäkligt orättvist att du ska behöva må som du gör! ❤😘
Massa kramar och kärlek till dig fina starka kämpar Hanna ❤❤❤

Svar: Tack så mycket <3 Tack så mycket, snälla rara du ❤️❤️❤️
Ja, visst är det orättvist att jag är så här ung (23) och drabbad av så himla många och svåra sjukdomar. :(
Massa kramar och kärlek tillbaka till dig, finaste du ❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Åh så bra! Ingen blir ju gladare av knanriga kommentarer och bra att sprida hur man kan positiva kommentarer istället! ❤️

Svar: Så är det verkligen! ❤️
Hanna Andersson