hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Koppling mellan att vara svårt sjuk och att vilja ha god ordning och fint hemma!

Detta är något jag funderat på då och då under flera års tid. Kopplingen mellan att vada svårt sjuk och att vilja ha god ordning hemma. Hur det går ihop att man kan vara sängliggande, utan energi till nästan något, och ändå störa sig på och må dåligt av oordningen i hemmet och smutsen på golven.

Jag är sån! Jag ser all smuts på vägen till och från toan, under mina "promenader" runt i huset ser jag allt. Mina ögon spårar upp dammtussarna, tandkrämsskvättet på speglarna. En fläck på handduken. Jag ser ALLT. Och det riktigt kryper i mig av lust att städa, fixa, röja, göra fint och göra i ordning. Men så kan jag ju INTE. Jag orkar inte ens slänga den gamla handduken bredvid handfatet på tvätt och plocka fram en ny.

Jag har märkt och läst om väldigt många svårt sjukt människor som fungerar precis likadant som mig när det kommer till just detta. Det har jag funderat på, varför det är så. Och det enda svaret jag kommer fram till är att det måste vara så att vi som ligger hemma hela dagarna i regel har ett större behov av att ha ordning omkring oss än de som är iväg och jobbar och står i just eftersom att vi är hemma och ser eländet hela dagarna. Det är en anledning.

En annan anledning tror jag kan vara att våra liv som sjuka innebär så mycket oreda, så mycket saker vi inte kan ta kontroll över och göra något åt, hur mycket vi än vill. Vi kan inte få bort den där hemska värken hur mycket vi än vill eller försöker. Men den där intorkad matresten på bordet skulle vi kunna göra något åt, det är jätteenkelt och tillhör något vi kan kontrollera. OM det nu bara vore så väl att energin fanns där så vi kunde städa. Vissa kroniskt sjuka och ME-sjuka kan städa, andra kan det inte. Det är olika.

Men jag tror att det finns en stark koppling mellan att vara svårt sjuk och vilja ha det snyggt och prydligt hemma. Och jag tror att det kan vara så som jag skriver. Men det är bara vad jag tror. En teori jag har. För jag tror att det är så, att båda dessa två anledningar som jag beskrivit som orsaker till varför vi sjuka ofta vill ha god ordning och fint omkring oss stämmer eftersom att de stämmer in helt och hållet på mig. Därför tänker jag att det kan vara så för många förr än mig. 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Sylvia
skriven :

Det är likadant för mig. Ju tröttare min hjärna blir ju mer stör jag mig på oordning. Tänker att hjärnan har nog som det är utan att behöva få mer intryck som är störande.
Kram Sylvia

Svar: Så är det nog! Tror många sjuka känner samma. Kram
Hanna Andersson

2 Jessica Högberg
skriven :

Jag tror du kan ha rätt!

Svar: Ja, tror oxå det!
Hanna Andersson