hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

En kraftig infektion i stortån som kroppen inte själv orkar ta hand om...! ☹️🤕

Ibland känns det som att jag drabbas av allt. Finns det någon skit som kam flyga på mig och göra min redan outhärdliga vardag ännu lite jävligare så drabbas jag. Jag VET att det inte är så. Men det känns så...

Det hela började för flera veckor sedan med ett nageltrång som inte hanterades som det borde. Det blev en infektion i kanten på stortånageln och trots massa alsolsprit och fotbad med salt (som ska dra fram bakterierna och skiten som orsakar infektionen) hjälper det inte. Min svaga kropp och mitt dåliga immunförsvar har ingen motståndskraft och inte heller någon ork att ta hand om sånt här själv.

Mamma, som ju är sjuksköterska, har försökt behandla detta och få bort infektionen på de vis som går här ute på landet med de medel och metoder vi har tillgängliga. Men det blir bara sämre och sämre. Infektionen blir större, det är riktigt varigt och gör skitont och det är rött och hela tån är kraftigt värmeökad.

Jag har INGEN energi alls att söka hjälp, men nu har vi inget val. Detta kommer inte ordna upp sig av sig själv, vi måste ha hjälp. Troligtvis av antibiotika, en dragen tånagel (det som är kvar av den) och bättre omläggning med riktigt material som vi inte haft att tillgå.

Hoppas, hoppas att min stackars tå kan bli frisk igen så jag slipper ha extra ont och extra besvär av den och så mamma slipper torka bort var och lägga om med alsolsprit hela tiden. Hon har tillräckligt att göra med mig redan som det är, utan en infekterad tå.

Så här såg den ut för någon vecka sedan. Den har inte blivit bättre sedan dess, tvärt om, mycket sämre.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

Ser ut som att du har klippt helt fel när man har problem med nageltrång. Man ska inte klippa in så som du har gjort utan ska klippa nageln rakt över från sida till sida. Annars växer nageln fel.
Så jobbigt för dig! Hoppas att det ordnar upp sig snart och att du inte behöver söka hjälp. Kram

Svar: Jo, jag vet detta. Men den var inte klippt så från början, för det vet jag är helt fel när man har nageltrång, utan den klipptes så i ett senare försök att komma åt infektionen bättre. Men det hjälpte inte tyvärr. Kram
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Men fy, det var väldans vad du ska råka ut för. Kram

Svar: Ja, det är lite väl mycket hela tiden, tycker jag! :( Kram
Hanna Andersson

3 Anna. T
skriven :

Men stackare! Vet precis hur det känns. Har väldigt lätt att få nageltrång, har det typ hela tiden. Ett antal gånger har det blivit så infekterat att jag fått blodförgiftning.... Men där har jag mig själv att skylla då jag lät det vara o inte brydde mig.
Har du kommit iväg till någon läkare så du fått hjälp? Eller istället för att behöva åka iväg så kanske du kan använda någon av doktor apparna. Så behöver du inte åka iväg eller det tar lika mkt energi att göra via mobilen som att åka iväg?. Förlåt att jag inte varit så aktiv med att kommentera som jag brukar men jag läser och gillar alla dina inlägg 😊😊❤❤❤ tänker mkt på dig o du är i mina tankar ❤
Hoppas att både tån, din bältros och ditt hb blvit mkt mkt bättre!!! Oändligt mkt kramar och kärlek till dig fina Hanna ❤❤❤❤❤

Svar: Fy så jobbigt att du har det så mer eller mindre hela tiden! Och att det gått så långt som till blodförgiftning, inte bra alls! Pappa har oxå haft mycket problem med nageltrång men nu har han lärt mig att man ska klippa nageln rakt. Eller riva av nageln. Sedan han började med det har hans problem minskat mycket. Så det är ett tips. Googla på nageltrång och se vad man själv kan göra för att minska sina problem. Och/eller gå till en fotterapeut för att få hjälp. Det låter verkligen plågsamt att ha detta hela tiden. Så ska du inte behöva ha det!

Mamma och jag åkte faktiskt iväg till jourcentralen den dagen. Vi fick ett mörkt rum att vänta i och läkaren kom snabbt, men trots det är jag ganska kraschad nu efteråt, tyvärr. Läkaren sa att jag var precis i gränsen mellan att få antibiotika eller inte. Men vi ska avvakta ned det och kämpa på mer med alsolsprit och det är något litet bättre.
Kommer ut ett inlägg om detta i övermorgon.

Det är helt okej, tänk inte på det! Jag är bara så glad att du läser och gillar och kommenterar när du vill/orkar! Jag blir lika glad varje gång jag ser att du kommenterat och skrivit så fint. Så TACK för det. Du har ett stort hjärta! ❤️❤️❤️

Massa, massa kramar och kärlek tillbaka till dig, fina bästa du ❤️❤️❤️❤️
Hanna Andersson