hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det märks att hösten är på ingång och att semestrarna är slut...

...för denna och förra veckan har det ramlat in en hel hög med brev från Västra Götalands Regionen, VG Region. Remissbektäftelser, provsvar, kallelser och andra brev. Från Vårdcentralen också, fast kontakten med min vc-läkare har jag i och för sig inte haft mer än lite sommaruppehåll från.

Så nu när kallelser ramlade in på hög måste mamma började rodda i detta och ringa runt och avboka besök jag inte absolut måste gå på och omboka besök så jag inte har flera på samma gång. Det måste vara minst en-två veckor mellan. Det är egentligen för kort tid mellan det också, men jag har några viktiga besök som jag bara MÅSTE gå på och de kan inte vänta. Jag skriver mer om vad det är för besök i ett annat inlägg.

Jag har egentligen inte haft någon semester alls eftersom att jag aldrig får någon paus från mina symtom eller paus från livet som sjuk och från ALLT som rör sjukdomar och begränsningarna de innebär osv.

Men i ett avseende har jag faktiskt haft lite semester, eller sommaruppehåll, och det är just detta med vårdbesök och kontakt med vården. Det har varit skönt. Välbehövligt. Men nu är det igång igen. Tyvärr. Jag orkar INTE. Jag kräks snart på allt som har med sjukhus, vårdcentral, läkare, undersökningar och vårdbesök att göra.

En "fin" och "liten" hög med kallelser. Jag ser fyra stycken papper och en jäkla massa lidande och krascher som riskerar att bli så stora att de resulterar i permanent försämring. Mamma måste definitivt ringa runt och rodda i detta och avboka så mycket som bara går att avboka. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jessica Högberg
skriven :

Jag hoppas att dom kan hjälpa dej... <3 <3 <3

Svar: Med ögonen kan de förhoppningsvis det (ska skriva ett inlägg om detta med mina ögon) men förövrigt går det inte riktigt att hjälpa mig då allt är kroniskt. Tyvärr. <3 <3 <3
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Förstår så väl hur du känner inför alla vårdbesök. Det gäller att man noggrant sprider ut dem för att klara av belastningen. Så skönt att din mamma hjälper dig med att omboka de tider som behövs. Så galet det är att vi ska riskera försämring för allt vi måste göra. Hoppas det ska gå bra fram över trots allt. Många kramar kära vän <333

Svar: Ja, det är ett väldigt pusslande. Jag (eller mamma hjälper mig) avbokar allt som verkligen inte är nödvändigt och försöker få hem folk om det går att ta möten hemma. Men det går ju tyvärr inte alltid. Eller rättare sagt så går det väldigt sällan. Tyvärr. Jag kraschar efter VARJE vårdbesök. Det är tufft. Ja, det är tur jag har mamma. Skulle inte klara mig utan henne! <3
Ja, helt galet. Och jag inte bara riskerar utan jag blir verkligen långsamt sämre av alla påfrestningar det innebär att försöka få någon hjälp.
Tack så mycket! <333
Många kramar finaste Katarina <333
Hanna Andersson

3 Kroniker
skriven :

Ja jag känner igen mig. Har inte haft nått sommaruppehåll heller utan sen mars haft 1-2 besök varje vecka fram till nu. Och hittills ser det likadant ut framöver också.... orkar inte göra någonting alls. Mår skitdåligt.
Vill inte ens tänka på antalet sjukvårdsbesök detta året....

Svar: Tråkigt att du känner igen dig :( Det är tufft. Ingen semester för oss. Stackare. Skickar styrka till dig. Du är inte ensam. Ibland kan det kännas lite lättare om man vet det. Du är inte ensam. <3
Nej, det vill inte jag heller! Det är många.
Hanna Andersson

4 Jessica Högberg
skriven :

Jag hoppas ändå, kronisk kan förbättras!! <3

Svar: Ja, det får vi hoppas! <3
Hanna Andersson

5 Therese Åström
skriven :

Håller helt med dig. Det har varit så skönt att slippa läkarbesök under sommaren men nu drar det igång igen. Så de kommande veckorna är det olika läkarbesök som gäller.

Svar: Ja, det har varit skönt att ha lite sommarlov på det viset men nu drar det ju tyvärr igång igen. Samma här! :(
Hanna Andersson