hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Trisse och hans mage är ett kapitel för sig! 🐶❤️

Trisse är en liten vovve med periodvis stora magbesvär. Hans mage är så speciell att den är som en egen person. Vi kallar den Magis och Magge och en del andra smeknamn. Han var inte mer än ett halvår första gången han fick läggas in på djursjukhus för att få dropp för att han var så uttorkad efter massa spyor och diarrér. Sedan dess har hans magproblem fortsatt.

Han har, precis som jag som har en refluxsjukdom, problem med uppstötningar. Det gör matstrupen irriterad och lite inflammerad. Sedan är han väldigt känslig för olika typer av mat. Morot, ärtor, äpplen och knäckebröd går bra men får han något annat blir han dålig i magen och börjar spy.

Han har särskilt foder för känslig mage och det fungerar bra så länge han inte äter någon annan hundmat eller hundgodis. Då blir han dålig. Han får mellanmål varje dag för att magen verkar må bättre av det. Och så får han såklart mat morgon och kväll och ofta lite ärtor och annat gott mellan varven. Då blir han lycklig, lille herr Trisse, när han får ärtor utspridda på golvet. Det älskar han.

Åh så gott med ärtor! Här ser man ganska tydligt att han är smal över ryggen och att det går in lite för mycket över midjan. 🐶❤️

Titta så många goda ärtor det ligger här och väntar på att bli uppätna av Trisse. Här på bilden sitter Trisse och väntar på att få sitt "varsågod" . Han är duktig och vet att man inte får några ärtor förrän mamma/mormor/morfar ger tillåtelse. 🐶❤️

Hans perfekta idealvikt är exakt 8 kg. I någon mycket kort period vägde han 8.2 kg och det var lite för mycket för då började hans midja "försvinna". Men att han blir för stor är sällan, så gott som aldrig, ett problem eftersom att han spyr och har diarrér rätt som det är. Jag kan inte ens räkna alla gånger jag vispat ihop majsvälling (sån man ger små bebisar) till honom för att undvika uttorkning och för att skona hans känsliga lilla mage.

Här sitter han i mitt knä och myser med magen i vädret. Visst är den underbar, hans lilla mage?! Eller lilla och lilla. Så liten är den inte! Den är lite rund och hur go som helst. Och de små kynglinglåren är helt underbara och så mjuka att klappa och pussa på. 🐶❤️

Han går lätt ner i vikt. Som nu. Han väger bara 7.2 kg nu och det är för lite. Men även när han är för smal är magen fortfarande lika rund och go. Det är över ryggen, midjan och revbenen/sidorna som han blir märkbart mindre och smalare över. Så nu får han mer mat, ihop med knäckebrödet på dagen får han en liten portion "knörtar", som vi kallar hans hundmat, torrfoder. Vi hoppas att han snart går upp till idealvikten, 8 kg, igen. Det är inte bra när han är för smal för om han skulle gå in i ett skov med magen och börja spy och ha diarrér flera dagar i sträck skulle han tappa ännu mer vikt och då hade han blivit på tok för smal. Därför vill vi hålla honom på 8 kg. Varken mer eller mindre.

 
Han är en helt underbar liten vovve, vår lille Trisse. Han betyder så oerhört mycket för alla i familjen. Han är vår lille bebis och vi skulle göra vad som helst för honom. Det finns bara en som honom. Och det är han själv, Trisse. Mitt hjärta, mitt ALLT. Hela familjens ALLT.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Så tufft för både er och Trisse med mag-problemen. Samtidigt så tänker jag att sån tur han haft som hamnat just hos er som ger honom bästa omvårdnaden <3 Riktigt gosig mage har han iaf på bilden i ditt knä : ) Varma kramar till dig och goa Trisse-pojken <333

Svar: Det är lite kämpigt i perioder, men det är ingenting mot allt annat vi kämpar med, eller jag framförallt. Ja, vi har verkligen engagerat oss i hans mage och magbesvär och utret honom ordentligt hos veterinär för att ge honom bästa möjliga livet och vardagen.
Och nu mår han för det mesta väldigt bra så länge vi inte slarvar med kosten.
Hans mage är helt oslagbar 😍
Varma kramar tillbaka till dig, kära du från Trisse (som sover på mina fötter just nu) och mig <333
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Lilla fina Trisse. Tänk vilken tur att han kom till er som har så bra koll ❤

Svar: Visst är han fin 😍 Ja, det är allt en himla tur att han kom till just oss för jag vet inte hur vi skulle klarat oss, och hur/om vi kommer klara oss, utan honom. Vårt hjärta 🐶❤️
Hanna Andersson