hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

En evig kĂ€rlekshistoria mellan Trisse, mig och resten av familjen! đŸ¶â€ïž

Trisse gör mig sÀllskap dygnet runt. Han Àr min stÀndiga följeslagare och mitt ovÀrdeliga stöd i vardagen. Han tycker bÀst om att ligga nÀra mig, helst pÄ mina fötter. Om man tittar pÄ honom nÀr han ligger som en liten kanelbulle bredvid eller pÄ mina fötter skulle man kunna tro att han bara sover och sover. Men det gör han inte. Mestadels ligger han och vilar och viktigast av allt: lyssnar. Han kÀnner av stÀmningen och har Àr medveten om och registrerar/snappar upp vad jag gör och i vilken sinnesstÀmning jag befinner mig i.

Han bryr sig inte om att jag skriver pÄ nÀtterna nÀr jag inte kan sova. Han bryr sig inte om att mina ben skakar och krampar och har sig, sÄ lÀnge han inte vÀlter omkull. Han bryr sig inte heller om nÀr jag suckar djupt och uppgivet. DÄ gör han samma sak. Men han tittar bekymrat pÄ mig direkt nÀr jag börjar grÄta för att jag har sÄ förbannat, vedervÀrdigt ont.

Det snappar han upp pÄ en millisekund och dÄ trycker han sig nÀrmare mig, lÀgger sig till rÀtta igen pÄ/bredvid mina fötter som för att pÄminna mig om att han Àr dÀr och stöttar. Och han skulle aldrig lÀmna mig dÄ nÀr jag Àr ledsen för att gÄ ut pÄ promenad. Aldrig. Tro mig, vi har försökt. Men han gÄr inte frÄn mig nÀr jag Àr tydligt och för honom mÀrkbart ledsen, oavsett hur lÀngesen det var han var ute och kissade sist.

GÄnger dÄ jag Àr riktigt ledsen och upprörd, nÀr jag grÄter högt och ljudligt och ligger som en trasig gammal fotboll i sÀngen, börjar han alltid hoppa runt mig och göra lekinviter. NÀr jag inte svarar börjar han pussas i mina öron och bita mig i armar och hÀnder. DÄ dröjer det inte mÄnga ögonblick innan min förtvivlade grÄt omvandlas till ett bubblande skratt och det triggar Trisse att leka Ànnu mer med mig. Bita lite hÄrdare, invitera till lek Ànnu mer tydligt och bestÀmt.

DĂ„ leker jag sĂ„klart med honom. Även om min ork bara rĂ€cker till i en eller max nĂ„gra fĂ„ minuter. Sedan nĂ€r bĂ„de tĂ„rar och skratt har klingat av lĂ€gger vi oss till rĂ€tta tĂ€tt intill/pĂ„ varandra igen och fortsĂ€tter vĂ„rt vilande, iakttagande, suckande och hĂ€rmande. DĂ€r och dĂ„ rinner det sĂ„ gott som alltid nĂ„gra lyckotĂ„rar ner över mina kinder. Att jag fĂ„r ha min Ă€lskade, bĂ€sta lille Trisse-pojk hos mig. Att han blev just min (vĂ„r).

Han vet vilket stöd han Àr, frÀmst för mig men ocksÄ för hela familjen som har det svÄrt i och med min tuffa situation (sjukdomarna, varav nÄgra jag riskerar att dö av). Han vet nog precis hur mycket han betyder för mig och hela familjen och hur otroligt mycket vi Àlskar honom. Ord kan inte beskriva den kÀrlek vi kÀnner till vÄr lille goa Trisse. Han bara mÄste förstÄ hur mycket vi Àlskar honom. Det Àr jag helt övertygad om. Jag mÀrker det pÄ honom. Och jag vet och mÀrker och kÀnner och slÄs av att han Àlskar oss precis lika mycket tillbaka.

Det ser jag i hans ögon nĂ€r han tittar pĂ„ mig, jag hör det nĂ€r han suckar i kör med mig och jag kĂ€nner det nĂ€r han lekfullt biter mig i armen med en svans som viftar som en propeller. Det finns ingenting annat Ă€n kĂ€rlek dĂ€r, frĂ„n nĂ„gon av oss. Bara kĂ€rlek. Och massa bus och annat roligt. Han Ă€r mitt ALLT. đŸ¶â€ïž

Trisse och hans kompis Kalle Kamel. Trisse Ă€lskar Kalle. Han ser Kalle som sin lilla bebis, tror jag. Han ligger och tvĂ€ttar (slickar) hobom och biter kĂ€rleksfullt och leker och bĂ€r runt pĂ„ honom. Han tycker mycket om att ligga och vila med Kalle som sĂ€llskap bredvid sig. Han verkar tycka om Kalle Kamel nĂ€stan lika mycket som han verkar tycka om mig! đŸ¶â€ïž

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :

SĂ„ underbart berĂ€ttat av dig Hanna. Han kĂ€nner och vet mycket mer Ă€n en mĂ€nniska kan förstĂ„. Är sĂ„ glad att du har Trisse hos dig. Att han kan fĂ„ dig att skratta i vĂ€rsta stunderna. Tack Ă€lskade Hanna för en sĂ„ fin berĂ€ttelse. Det Ă€r nog mĂ„nga andra som har djur som kĂ€nner igen sig i din berĂ€ttelse. Kramar och massa kĂ€rlek till dig mitt hjĂ€rta.â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ¶

Svar: Tack sÄ mycket! Tack för att du lÀser och kommenterar sÄ fint. Tack <3 <3 <3 <3 Ja, Trisse Àr helt fantastisk. Jag Àr sÄ lycklig som har honom i mitt liv och stÀndigt vid min sida. Jag vet inte vad jag skulle göra utan honom.
TACK <3 <3 <3 <3
Ja, det tror jag! Massa kramar och kÀrlek till dig, Àlskade du <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

SÄÄ fint du beskriver din och Trisses relation, fick tÄrar i ögonen
nĂ€r jag lĂ€ste <3 TĂ€nk sĂ„ klok han Ă€r och att han kĂ€nner in ditt mĂ„ende och vad du behöver. Detta med djurs sjĂ€tte sinne stĂ€mmer verkligen! Är sĂ„ glad att du har din ovĂ€rderlige goa och kloka vĂ€n vid din sida. Hela din berĂ€ttelse hĂ€r i dag Ă€r sĂ„ fin och kĂ€rleksfull. MĂ„nga varma kramar till dig fina vĂ€n och till kloka, goa Trisse <333

Svar: Tack sÄ mycket, kÀra du. Tack för att du lÀser, Katarina <3 Och tack för att du kommenterar sÄ fint och alltid stöttar mig. TACK <3 <3 <3 <3Ja, Trisse Àr sÄ klok. SÄ fin och söt. Han Àr fantastisk. Jag Àr sÄ lyckligt lottad som har honom i mitt liv och stÀndigt vid min sida. Jag vet inte vad jag skulle göra utan honom. Det Àr jag ocksÄ! <3
Tack sÄ hemskt mycket <3 <3 <3 MÄnga varma kramar till dig, kÀra du, frÄn Trisse och mig <333
Hanna Andersson

3 Linnea
skriven :

Men Äh sÄÄ fint skrivet! SÄ gullig han Àr, din lilla Trisse. En sÄn liten hund vill jag oxÄ ha! Kram!!

Svar: Tack sÄ mycket. Ja, han Àr sÄ söt! <3 Det förstÄr jag! Kram
Hanna Andersson