hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Sjukdomsvinst...?! đŸ€”đŸ˜·

NÄgot jag skrivit flera gÄnger nu det senaste och som jag Äterigen understryker och hoppas att ni som lÀser verkligen förstÄr: jag och mÄnga med mig, rent av de allra, allra flesta som Àr sjuka VILL bli friska. Det bara Àr sÄ. Det finns sÀkert de som vill vara sjuka, sjukdomsvinst och allt det dÀr. Men det handlar mer om sjukdomar som Àr lÀttare, sjukdomar man kan leva ett hyfsat normalt liv med och fÄ lite fördelar av. AlltsÄ fÄ fördelar av att vara sjuk. Som sympatier, uppmÀrksamhet och att komma undan problem och olika mÄsten pÄ grund av sjukdomen, alltsÄ att man skyller pÄ sjukdomen  osv.

Sjukdomsvinst, att fÄ sympatier och uppmÀrksamhet och liknande gÀller inte frÀmst sjukdomar som ME som för det första Àr osynlig och som man oftast inte fÄr sympatier för, just pÄ grund av att den Àr osynlig och relativt okÀnd. Och ME kan man i mÄnga fall inte leva ett normalt liv med och dÄ Àr möjligheten till sjukdomsvinst mycket mindre. Visst, de med lÀtt till medelsvÄr ME kan mÄnga gÄnger leva ett hyfsat normalt liv med arbete och fritidsaktiviteter osv men sÄ fort ME:n blir svÄrare försvinner ALLA möjligheter till sjukdomsvinst. Det Àr ett som Àr sÀkert.

Sjukdomsvinst handlar om fördelar med att vara sjuk, att man fĂ„r ut nĂ„got BRA, nĂ„got POSITIVT av att vara sjuk, eller lĂ„tsas vara sjuk. Men Ă€r sjukdomen svĂ„r och plĂ„gsam finns inget positivt med det hela, eller i alla fall vĂ€ldigt fĂ„. Är sjukdomen relativt okĂ€nd och osynlig fĂ„r man inga sympatier, om det nu Ă€r det man skulle önska. Och skulle man fĂ„ nĂ„gon "fördel" av att vara sjuk, som att man fĂ„r skjutas i bil och slipper cykla (bara ett litet exempel) vĂ€gs nackdelarna över Ă€ndĂ„. Visst slipper man cykla eller kanske dammsuga om man Ă€r sjuk och Ă„h sĂ„ skönt det Ă€r att slippa det! SĂ„ eftertraktat det Ă€r att ha det sĂ„. Men det Ă€r ju inte sĂ„ att man som sjuk enbart missar de trĂ„kiga sakerna som att stĂ€da. Man gĂ„r miste om sĂ„ vĂ€ldigt mycket mer om sĂ„. Roliga saker. Som man vill göra.

Personer som lever för och Àr ute efter att fÄ sjukdomsvinsten Àr ofta mycket berÀknande och det Àr lite det hela sjukdomsvinsten gÄr ut pÄ. Att slippa det trÄkiga, nödvÀndiga, jobbiga och dÄ ha sin sjukdom att skylla pÄ. Men att ta del av allt det roliga och hÀrliga i vardagen.  

Sjukdomsvinst finns, absolut, det Àr bevisat och konstaterat mÄnga gÄnger. Men sÄ fort sjukdomen man drabbats av Àr av svÄrare och allvarligare sort minskas chanserna till sjukdomsvinst ganska mycket. Och skulle man nÄgon enstaka gÄng fÄ nÄgon liten fördel av att man Àr sjuk sÄ borde det betraktas som vÀlförtjÀnt och skönt för den sjuka i frÄga och inte som nÄgon vinst. För tro mig, att vara svÄrt kroniskt sjuk Àr sÄ lÄngt frÄn nÄgon vinst man kan komma. 

Har du nÄgonsin tittat pÄ en person som sitter i rullstol och tÀnkt, för ett kort ögonblick, jag vill ocksÄ sitta i rullstol. Slippa gÄ och fÄ dörren öppnad för sig och kanske fÄ gÄ före i kön och bli uppassad? SÄ har nog mÄnga tÀmkt, ett svagt ögonblick. Men att sitta i rullstol handlar om vÀldigt mycket mer Àn nÄgon eventuell fördel (som en öppnad dörr eller att fÄ gÄ före i en kö- hur ofta det nu hÀnder? Typ aldrig!).

Att sitta i rullstol gör man ju av en anledning (i alla fall de allra flesta av oss) och Àven om det kanske skulle vara skönt att göra det i fem minuter, vila benen lite, sÄ blir det snabbt trÄkigt. Och de som sitter i rullstol har mindre sjÀlvstÀndighet och mindre frihet, i olika utstrÀckning, Àn de som kan gÄ. Skulle nu en som sitter i rullstol fÄ gÄ före i kö, so be it! LÄt denne göra det dÄ utan missunnsamhet. För som sagt, man sitter dÀr av en anledning och inte för att det Àr roligt eller för att personen i frÄga Àr lat... Och de som fejkar att de Àr sjuka och behöver sitta i rullstol Àr försvinnande fÄ, det Àr jag helt sÀker pÄ. Det mÄste vara sÄ, nÄgot annat vore helgalet! För sÄ roligt Àr det inte att sitta i rullstol och sÄ mycket sjukdomsvinst kan man omöjligtvis fÄ ut av det... Men vad vet jag, det finns sÄ mycket skumt folk...!

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

Bra skrivet! Jag har aldrig förstÄtt vad det Àr som jag skulle vinna pÄ att vara sjuk. Det första man ger upp nÀr orken inte rÀcker till Àr ju sÄdant som Àr för nöje sÄ att man orkar göra sÄdant som Àr lite mer masten. Kram

Svar: Tack, Nilla <3 Exakt sĂ„ Ă€r det! Är man sjuk sĂ„ Ă€r man. Det Ă€r varken roligt eller glamouröst!
Kram
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

SĂ„ bra och klokt skrivet och resonerat Hanna. Om nĂ„gon tror att man med svĂ„rare ME kan fĂ„ ut nĂ„gon som helst vinst av sjukdomen sĂ„ tror de mer Ă€n fel. Jag drömmer om att kunna klara nĂ„gon resa men skulle inte klara ens kaoset pĂ„ flygplatsen utan att bli Ă€nnu sjukare. Än mer drömmer jag om att klara en skogspromenad och vardagliga saker i hemmet...SĂ„ om nĂ„gon ev skulle ha nĂ„gon vinst av att vara sjuk och Ă€ven utnyttja systemet i sjukförsĂ€kringen som mĂ„nga ggr Ă€ven svĂ„rt ME-sjuka fĂ„r kĂ€mpa med sĂ„ Ă€r det för djĂ€kligt (minst sagt). MĂ„nga kramar fina vĂ€n <333

Svar: Tack sÄ mycket, Katarina <3 Ja, dÄ har man riktigt, riktigt fel. Jag med! Jag reste förra hösten, men jösses sÄ dÄlig jag blev av det, trots alla möjliga anpassningar och att jag i stort sett lÄg pÄ soffan/i sÀngen under hela resan.
Jag med! Åh vad jag drömmer om detta du beskriver!
Helt rÀtt. Det Àr förjÀkligt. LikasÄ att överdriva sina symtom för att fÄ sympatier osv.
MÄnga kramar fina vÀn <333
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Du Àr sÄ klok och bra Hanna. Och du har verkligen talang för att skriva! Kram frÄn Jennie

Svar: Tack, det var snÀllt sagt <3 Nu blev jag glad :) Kram
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Jo jag tĂ€nkte tipsa dig om en sak som jag tycker att du ska ge en chans. Jag har ju ocksĂ„ EDS och lite annat och min naprapat brukar behandla mig genom laserstimulering av vagusnerven. Googla pĂ„ stimulering vagusnerven. Jag tycker att det kĂ€nns bĂ€ttre efter att hon behandlat mig. Kroppen Ă€r lugnare. Hon heter Karin BromĂ©r och jobbar pĂ„ Ryggakuten i Göteborg. Allt gott till dig Hanna! ❀ Kram Jennie

Svar: Hej Jennie! Tack för tipset. Jag Àr glad att det hjÀlpt dig, jag tror dock inte det Àr nÄgot för mig. Dels Àr min vagusnerv vÀldigt retad redan som det Àr, sÄ den behöver nog inte stimuleras Ànnu mer! Men som sagt, tack för tipset! Kramar till dig <3
Hanna Andersson

5 Netti Starby
skriven :

SÄ sjukt att det finns folk som lÄtsas att vara sjuka och bra att du lyfter det hÀr! Kramis

Svar: Ja, det Àr galet. Tack! Kram
Hanna Andersson