hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Regn, grus och skräp men INGA hundhår!

Idag är det onsdag och det betyder såklart att vi har bonushundarna hos oss! Det hade vi även i måndags, måndagar och onsdagar är det som gäller, och efter Lina slutade jobbet igår kväll hämtade hon upp bonushundarna och tog med dem ut till stugan. Tyra och Tjorven har alltså sovit över natten till idag. Väldigt mysigt! Jag älskar att ha alla tre hundarna, ju fler desto bättre! Visst blir det lite trångt och lite extra grusigt i sängen. Men vad gör det när mängden kärlek och mys är tredubbel?

Idag är en sån där riktigt regnig och grå dag. Det började duggregna tidigt imorse och sedan dess har regnmolnen varit framme och himlen grå. Det är mysigt när det regnar, jag har inget alls emot regn utan tycker det är supermysigt att ligga inne och lyssna på regnet som smattrar mot rutan (så länge det inte bara öser ner för då blir ljudvolymen så hög). Men något som är sådär med regn och hundar är att blöta hundar luktar just blöt hund. Och de drar in hejdlösa mängder grus, sand och skräp. Jösses så skitet det blir av tre hundar som varit ute och gått i regn.

Men å andra sidan har vi hundar som inte fäller och det är värt otroligt mycket! Dvärgschnauzrar fäller inte om man sköter pälsen rätt, alltså att man kammar underull och trimmar (rycker bort det längsta av det sträva täckhåret) med några månaders mellanrum. Det är inte alltid de fäller om man inte sköter pälsen rätt, det vill säga klipper ner pälsen med maskin. Men då finns det en risk för hundhår på golven, i soffan, på kläderna, ja överallt. Och fy för det. Den risken vill jag inte ha plus att dvärgschnauzern SKA trimmas, de är finast så. Men visst, Tyra och Tjorven klipps sedan några år tillbaka och de fäller lyckligtvis inte och de är världens finaste båda två! Där fick ni läsare lite information om dvärgschnauzern och dess päls och pälsvård också! Så kan det gå! ;)

Här är en bild på alla tre vovvarna. Trisse i mitten har strävt täckhår och ganska lite underull då det kammas bort. Han är kolsvart. Tyra och Tjorven däremot är mjuka och fluffiga då deras förut så sträva täckhår tappat både sin hårdhet/strävhet samt sitt pigment sedan de började klippas. Tjorven (till höger) har tappat mest pigment och är helt grå och ljusare blir hon. De var lika svarta som Trisse från början. Men vad gör det?! Tjorvens sammetslena och gråa päls är så humla mjuk och gosig att ta på och så ser hon ut som en liten säl. Sälbäbis, som vi kallar henne ibland! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Days by Johanna
skriven :

Härligt med tre dubbel kärlek <3

Svar: Verkligen underbart <3
Hanna Andersson

2 Heléna
skriven :

Jättefin bild på dem <3 Vi hade regnrusk i början av veckan, men idag har vi äntligen haft uppehållsväder :D Hoppas du har haft en mysig dag med hundarna <333 Många stora kramar världens finaste Hanna <333

Svar: Det tycker jag med <3 Jaså, det är helt tvärt om här! Idag regnar det också och är helt grått och mysigt <3
Hoppas du får en fin dag på jobbet idag, bästa du <333
Många stora kramar världens finaste Helena <333
Hanna Andersson

3 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen
skriven :

Men åh, vilka sötnosar! Och klart man kan ha överseende med lite extra grus när man får en massa gos tillbaka, håller med! Haha :D

Svar: Visst är de söta <3 Verkligen! ;) Sanna hundvänner resonerar på detta vis <3
Hanna Andersson