hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Min guldklimp, min diamant. Mitt ALLT! đŸ¶â€ïž

Varje dag har jag sÀllskap av min fantastiska lille kille. Det Àr Trisse jag umgÄs allra mest med, han jag utan tvekan spenderar mest tid tillsammans  med. Det gör att jag Àr beroende av honom, beroende av honom för att överleva. Han fÄr mig att orka fortsÀtta kÀmpa. Och det finns mycket positiva fysiska aspekter att ha hund och vara nÀra sin lille Àlskling. Det finns mycket forskning som visar det. I min situation som mycket svÄrt sjuk Àr jag helt övertygad om att de positiva effekter man ser av djurs nÀrhet hjÀlper min kropp att överleva. Trots att den Àr sÄ sjuk.

Trisse och jag lÄg tÀtt ihop och vilade tillsammans igÄr. Hela dagen, som varje dag och sedan varje natt, med avbrott för Trisses promenader och Àventyr utomhus som jag inte kan vara med pÄ. En av oss sov. Och snarkade! Gissa vem...! 

Trisses nÀrhet, vÀrme, kÀrlek, glÀdje och stöd han ger mig betyder allt för mig. Utan ord tröstar han bÀttre Àn nÄgon annan. Genom att bara finnas dÀr bredvid mig, dag och natt, skÀnker han mig mer stöttning och kÀrlek Àn jag Àr rÀdd att jag nÄgonsin kan ge honom tillbaka.

Trisse myser i sin morfars famn. Hur mycket Trisse Àn Àlskar att ligga i min famn tror jag att han tycker Ànnu bÀttre om att ligga i sin morfars famn. Pappas famn Àr varmare att ligga i Àn min, för att endast nÀmna en fördel. 

Jag överdriver inte nÀr jag sÀger att Trisse Àr mitt allt, han Àr verkligen det. Han har varit i vÄr familj sedan han var Ätta veckor gammal. I fyra Är har vi varit tillsammans, tÀtt och nÀra. Det har gjort vÄr relation och vÄra band mycket starka. Utan honom hade jag inte orkat kÀmpa vidare, det Àr faktiskt sÄ. Att han Àr beroende av just MIG för att mÄ bra och leva ett gott liv gör att jag kÀnner ansvar. Jag mÄste orka kÀmpa vidare. Och sjukdomarna fÄr INTE vinna kampen. Jag kan inte lÀmna min Trisse. Han behöver mig. Som jag behöver honom.

Vetskapen om hur mycket han skulle sakna mig om jag dör gör mig helt grÄtfÀrdig och vÀldigt rÀdd, jag kan inte ens tÀnka pÄ det. Jag fÄr INTE förlora kampen. Forskningen mÄste göra framsteg och det snart. Min familj behöver mig. Jag mÄste fÄ finnas kvar. Att jag ska ge upp, sluta kÀmpa, finns inte pÄ kartan. Det kommer jag aldrig göra. Men jag kan inte pÄverka sjukdomarna, jag inte hindra dem frÄn att ta över mer och mer. Göra mig Ànnu svagare och Ànnu sjukare. Jag Àr sÄ rÀdd att de en dag ska fÄ min kropp att ge upp. En gÄng för alla. Hur mycket jag Àn kÀmpar kan jag inte förhindra att det skulle kunna ske. Precis som att sjukvÄrden inte heller kan förhindra det frÄn att hÀnda. Det Àr verkligen en kamp mot klockan det hÀr. Trisse hjÀlper mig att vara psykiskt stark i den kampen. 

Jag kan försöka intala mig sjÀlv om och om igen att Trisse inte behöver just mig, att han har det alldeles utmÀrkt med de andra i familjen. Men visst behöver han mig. I en familj behövs ALLA. Man kan inte bara plocka bort nÄgon och ersÀtta denna och tro att det ska vara samma sak. För det Àr det inte. Vi Àr en familj. Alla behövs lika mycket för att vara just en familj. VÄr familj.

OcksÄ detta Àr en bild frÄn igÄr. Det Àr det bÀsta jag vet att ha Trisse sovandes pÄ min arm. Det enda som fattas dÀr Àr Tyra och Tjorven bredvid oss i sÀngen. Men idag kommer de! Om en halvtimma Àr vi fyra i sÀngen och familjen Àr komplett. Förutom att de som jobbar saknas...

Jag Àlskar att kÀnna Trisses varma andetag mot min kalla hud och kÀnna hans hjÀrta slÄ. Det lugnar. FÄr mig att behÄlla lugnet och hjÀlper mig att försöka vara sÄ mycket hÀr och nu som det bara gÄr. Trots att över hundra olika symtom plÄgar mig sÄ svÄrt. Det syns inte pÄ mig hur mycket jag lider. Det syns inte pÄ mitt till synes friska yttre hur mycket som Àr fel och hur sjuk kroppen Àr. Men Trisse vet. Han ser och han kÀnner. Och han tröstar. Finns dÀr, lyssnar, slickar bort mina tÄrar, suckar lugnande. Han bara Àr, han bara finns dÀr för mig. Bredvid mig. Det betyder allt för mig och min överlevnad. 

Trisse letar efter mig sÄ fort jag inte Àr i nÀrheten. Om jag stÀnger dörren om mig med honom pÄ utsidan river han med tassen pÄ dörren för att han vill komma in. Vi Àlskar varandra lika mycket, tror jag i alla fall. Men jag kan endast tala för mig sjÀlv och jag Àlskar Trisse helt otroligt mycket. GrÀnslöst mycket. Han Àr mitt allt. Han Àr vÀrd sin vikt i guld. Eller Ànnu hellre i diamant. TÀnk en Ätta kilos diamant! SÄ vÀrdefull Àr han för mig. Han Àr den bÀsta vÀn man kan tÀnka sig, mitt största stöd och mitt stÀndiga sÀllskap. Trisse Àr mitt allt. Utan tvekan, det bara Àr sÄ. 

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

❀❀❀

Svar: <3 <3 <3
Hanna Andersson

2 Sten Lindgren
skriven :

KĂ€ra Hanna,
Vill föreslĂ„ dig att ta kontakt med PĂ€ivi, som jag nĂ€mnt tidigare. Antingen maila [email protected] eller ringa 0702184077.
Det var PÀivi som berÀttade för mig om lilla Alva.
Slumpen Àr ingen tillfÀllighet . . .

Varma hÀlsningar

Svar: Hej igen Sten! Som du kanske sett har jag svarat pÄ din kommentar i DS-gruppen.
Jag uppskattar att du tÀnker pÄ mig och försöker finna nÄgot sÀtt för mig att mÄ bÀttre. Men du gissade helt rÀtt, jag fÄr mÀngder av förslag, brev, mejl osv frÄn folk som sÀger sig ha lösningen pÄ mina problem. AlltsÄ svÄra kroniska sjukdomar som inte gÄr att bli frisk frÄn genom helande. Det funkar tyvÀrr inte, dÄ skulle vi alla ME-sjuka vara friska. För jag kan garantera att vi sjuka har testat allt vi kan för att mÄ bÀttre, det blir sÄ nÀr man Àr kroniskt sjuk och desperat efter att fÄ sitt liv tillbaka.
Jag googlade pÄ din vÀn PÀivi för att se om det finns nÄgon information om henne och det hon gör. Jag hittade ingen och ingen i ME-kretsarna har haft kontakt med eller blivit hjÀlpt av henne.
SÄ jag sparar den lilla, lilla energi jag har och lÀgger den pÄ nÄgot jag faktiskt tror kan hjÀlpa.
Men, som sagt, tack för att du tÀnkte pÄ mig och din och Alvas historia var vÀldigt fin att lÀsa och ta del av!
Kram /Hanna
Hanna Andersson

3 Katarina
skriven :

Åh, vad fint du skriver om din Trisse <3 Otroligt fina och mysiga bilder oxĂ„ pĂ„ er tvĂ„ tillsammans : ) Jag tror verkligen att du har mer Ă€n rĂ€tt med att ett djur som stĂ„r en mĂ€nniska nĂ€ra kan göra skillnad! Att fĂ„ kĂ€nna vĂ€rmen av ett djur och dess andetag ihop med all kĂ€rlek tror jag mĂ„nga gĂ„nger Ă€r som ovĂ€rderlig medicin nĂ€r man Ă€r sjuk. Är sĂ„ glad för att du har din diamant pĂ„ 8 kg ; ) MĂ„nga varma kramar till dig och goa Trisse <333

Svar: Tack, Katarina <3 Orden bara rinner ur mig, de kommer direkt frÄn hjÀrtat <3 Jag tycker fortfarande inte om att se mig sjÀlv pÄ bild, men jag ville visa hur mysigt vi har det pÄ dagarna nÀr vi ligger nÀra varandra och gosar och vilar <3
Jag Àr helt övertygad om det! Djur har magiska krafter. De Àr helt fantastiska. Den bÀsta medicin som finns.
Det Àr jag ocksÄ! Oerhört glad och tacksam! <3
MÄnga stora kramar frÄn mig och Trisse till dig, min fina vÀn <333
Hanna Andersson

4 N
skriven :

đŸ˜»Molyy Ă€r min livlina nĂ€r allt kĂ€nns hopplöst och livet omöjligt. Jag har lovat henne att inte behöva flytta nĂ„t mer (iaf inte utan att jag flyttar med). Hon Ă€r ju en kisse som Ă€r omplacerad av djurskyddet och jag vet att hon bott pĂ„ minst tvĂ„ stĂ€llen innan hon kom till mig. Hon hjĂ€lpte mig komma ur depressionen nĂ€r hon flyttade in hĂ€r.

Svar: Jag förstÄr hur mycket Molly betyder för dig och jag Àr sÄ glad för er skull att ni har varandra. Molly Àr din livlina och hjÀlper dig att ta dig igenom varje dag och du har rÀddat Molly och gett henne det bÀsta liv hon kan fÄ <3 Det Àr vÀldigt fint! <3
Hanna Andersson

5 Maria at Inredningsvis
skriven :

AWWWW vad söta ni Àr :) jag kÀnner samma med mina tvÄ katter de ger ovillkorlig kÀrlek som inte mÀnniskor gör, skulle aldrig vilja vara utan dem:)

Idag Àr det inredningsbutiker tips pÄ bloggen:)

Ha en toppendag!

LOVE Maria

Svar: <3 SÄ hÀrligt att du har tvÄ katter som betyder allt för dig <3 Djur Àr ovÀrderliga och sÄ underbara! BÀttre Àn nÄgon annan medicin i vÀrlden! <3 Kram
Hanna Andersson

6 Ing-Marie%25252525252520Nordstr%252525252525F6m
skriven :

Älskade Hanna❀ Det gör sĂ„ ont i mig varje gĂ„ng jag lĂ€ser om hur du har det. Kan inte sĂ€tta mig in i din situation men jag Ă€r ocksĂ„ multisjuk och blir bara sĂ€mre. Det vĂ€rsta Ă€r att min lĂ€kare hjĂ€lper mig inte lĂ€ngre. Blir skickad fram och tillbaks mellan olika lĂ€kare som nekar mig hjĂ€lp. De ringer inte ens. Ambulansen kom och skulle ta med mig. Det gjorde det inte för de kunde inte hjĂ€lpa mig och de sa att akuten inte var nĂ„gon ide. Har ringt neurologen. De skulle ringa men inte dĂ„. KĂ€nner mig sĂ„ hjĂ€lplös och att de stĂ€llt mig pĂ„ gatan. ÄndĂ„ vet jag att du har det vĂ€rre. SĂ„ hĂ€rligt att du har Trisse. Du vet att jag ocksĂ„ skulle vilja ha ett litet knyte bredvid mig. Du fĂ„r inte ge upp Hanna. Har gĂ„tt med i fibroföreningen. De var vĂ€ldigt hjĂ€lpsamma. Jag ska betala in avgiften 1/10 dĂ„ rĂ€cker det till nĂ€sta Ă„r ocksĂ„. Hon letade rĂ€tt pĂ„ din krönika i tidningen och skulle lĂ€gga den i ett kuvert och skicka nĂ€r jag betalat in avgiften. Har du fĂ„tt nĂ„got kuvert? Skickade ett för ett tag sedan.
Försök ha det lugnt och skönt med Trisse. Hoppas att det vĂ€nder lite för dig nĂ„gon dag. Massor av varma mjuka kramar och kĂ€rlek till min finaste vĂ€n.â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™

Svar: Älskade Ing-Marie <3 Jag förstĂ„r att det gör ont att lĂ€sa, men jag Ă€r sĂ„ glad att du lĂ€ser Ă€ndĂ„ <3
Det Àr samma sak för mig, min lÀkare sa att "vi Àr vid vÀgens Ànde" senaste gÄngen vi sÄgs. Hon har inga fler utredningar att skicka mig pÄ eller fler lÀkar-kollegor att konsultera eller fler mediciner att prova. Vi ska fortsÀtta ses för att jag ska fÄ nya recept, men hon kan inte göra nÄgot mer.
Det Àr sÄ hemskt att det Àr sÄhÀr det fungerar. Det Àr skamligt. Jag kÀnner mig sÄ hjÀlplös jag med. Det blir ju sÄ nÀr man inte fÄr nÄgon hjÀlp och nÀr det inte finns nÄgon hjÀlp överhuvudtaget att fÄ.

Jag Àr sÄ oÀndligt tacksam att jag har min lille Trisse vid min sida. Jag vet att du vill det. Skulle du klara det dÄ? Jag skulle aldrig kunna ha hund om inte min familj gjorde allt, förutom att vara sÀllskap och mysa, det Àr det enda jag gör. Jag orkar inte ens ge hunden/hundarna mat eller vatten och absolut inte gÄ ut med dem.

Jag vill inte ge upp, det vill jag inte och det kommer jag inte göra heller. Men det kÀnns sÄ otroligt tufft. Alldeles för tufft. Och nu Àr vÀrken/smÀrtan tillbaka pÄ max igen dÄ jag inte har nÄgon smÀrtlindring kvar. Usch, sÄ vidrigt det Àr.

SÄ trevligt att du gick med i Fibroföreningen. DÄ fÄr du hem tidningen som jag skriver i!
Ja, Àlskade Ing-Marie <3 Jag har fÄtt ditt brev, jag har lÀst och blivit rörd till tÄrar av allt det fina du skrev och för att du tog dig tid och skrev. Helt fantastiskt gjort av dig, sÄ fint. Jag har tÀnkt skriva till dig och tacka, men jag har verkligen inte orkat. Jag Àr sÄ dÄlig, har absolut ingen energi alls och nu med vÀrken tillbaka pÄ max Àr det riktigt, riktigt tufft att bara ta mig igenom dagen. VÀrre Àn vanligt.
Tack, Ă€lskade, Ă€lskade du! Tack. Jag Ă€r sĂ„ glad och tacksam att jag har dig som vĂ€n. Älskade Ing-Marie <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Tack, jag försöker. Tur jag har Trisse och de andra hundarna, Tyra och Tjorven.
Massa, massa kramar och massvis med kÀrlek, mina fina fina vÀn! <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3
Hanna Andersson

7 Ing-Marie Nordström
skriven :

KÀra Hanna, jag ville bara veta om det var rÀtt adress jag skrev till. Jag vet att du inte orkar skriva. Men det fanns fler med samma namn.
Jag skulle inte klara av att ha en hund sjÀlv och min man vill inte ha nÄgon Àven om han inser vilket sÀllskap det vore för mig.
Har haft riktigt svÄra smÀrttillstÄnd pÄ sista tiden. Ambulansen kom men kunde inte hjÀlpa mig. De fÄr ju inte ge smÀrtstillande. De tog inte med mig till akuten för de tyckte att det var onödigt. SvÄrt att förstÄ nÀr smÀrtan Àr sÄ svÄr att andra fÄr prata i mitt stÀlle. Har fÄtt A H team som kommer tvÄ ggr i veckan och ger mig nÀringsdriopp. De kan hjÀlpa mig med allt egentligen. Men min dr har skrivit pÄ remissen att de fÄr ge mig dropp och ta prover plus en spruta mot osteoropos.SÄ jag har bara en fot inne dÀr.FÄr inga mer medeciner trots de jag har inte hjÀlper.
Älskade lilla vĂ€n, sĂ„ roligt att du tyckte om det jag skrev. Har inte vĂ€ntat mig att du skulle orka svara. Men tĂ€nkte att det kunde vara roligt att fĂ„ ett riktigt brev. Jag Ă€r sĂ„ tacksam och glad att du vill vara min vĂ€n. Jag vĂ€ntar med spĂ€nning det du skrivit i tidningen.
Försök att ha det bra med Trisse sĂ„ gott du kan. Finns inget vettigt att skriva i en sĂ„n hĂ€r situation. Men du betyder sĂ„ mycket för mig Ă€lskade lilla Hanna❀❀❀Tack. För att du finns för mig vĂ€nnen. Kramar och kĂ€rlek till dig lilla pyre.â€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžâ€ïžđŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ’™đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜đŸ˜˜

Svar: Det förstÄr jag, Ing-Marie och det var helt rÀtt adress du skickade till och jag blev vÀldigt, vÀldigt glad nÀr jag sÄg vem som skrivit ett sÄ fint brev till mig <3 Stort, stort tack för det! <3 Jag Àr sÄ glad att jag har dig som min fina vÀn <3
Det krÀvs en hel del för att ha hund, sÄ Àr det ju. Jag skulle verkligen inte kunna ha en hund utan det Àr tack vare att de andra i familjen gÄr ut och gÄr med hunden/hundarna som vi kan ha hund. Och sÄ stÄr jag för sÀllskapet och myset. Plus att jag stod för hans uppfostran. Jag var inte riktigt lika sjuk nÀr han var valp utan kunde vara en nÀrvarande matte dÄ som lÀrde honom det mesta han kan. Det Àr jag vÀldigt glad för idag <3

Det Àr inte roligt med denna svÄra smÀrta. Jag har sÄn vidrigt svÄr smÀrta hela tiden. Ingen direkt smÀrtlindring och det Àr sÄ hemskt jobbigt. Tufft att inte fÄ nÄgon hjÀlp.
Dumt att de inte tog dig med sig. Men det Àr Ä andra sidan inte sÄ roligt att ligga pÄ akuten massa timmar och göra av med mÀngder av energi. Det Àr inte lÀtt nÀr det Àr svÄrt.
MÄnga stora kramar till dig <3 Och massa kÀrlek <333
Hanna Andersson