hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Man kan inte dricka kaffe i sängen... Nähä...?! ☕️

Imorse när jag lyckats få i mig lite frukost frågade jag Lina om hon kunde bära in en mugg kaffe till stolen som står bredvid min säng medan jag tog vägen om toaletten och drog två tag med tandborsten. Lina bara stirrade och sa "du kan väl inte dricka kaffe i sängen?!". Nähä, sa jag. Det har jag gjort massvis med gånger eftersom det vore en omöjlighet för mig att lämna sängen så fort jag vill ha en kopp kaffe. Dessutom, folk får frukost (med kaffe inkluderat) på sängen hela tiden.

Jo, det förstås. Det Lina menade, när hon förklarat sig, var att jag inte skulle ta mig med halva koppen kaffe som blev kvar efter frukosten för att mjölken inte skulle må bra av att stå framme. Hon försäkrade mig om att det bara var att skicka ett sms så skulle hon göra en ny kopp kaffe, utan skuren mjölk, till mig. Tack, Lina för kaffet. Och där ser du! Klart man kan dricka kaffe i sängen! Det är till och med något jag rekommenderar fler att testa, även de som inte måste på grund av fysiska begränsningar.

Ett sms och två minuter senare var den där, på stolen bredvid sängen. En kopp kaffe. Och kaffet ska jag, hör och häpna, dricka halvliggandes i sängen! ;) 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Vad snällt av henne som gjorde nytt kaffe till dig! :-D Kramis

Svar: Ja, det var gulligt <3 kram
Hanna Andersson

2 NICOLE
skriven :

Klart kaffet kan drickas i sängen haha =)

Svar: Visst är det självklart! :)
Hanna Andersson

3 Bella
skriven :

Men haha ja, kaffe i sängen tror jag faktiskt att många dricker ;)

Svar: Det tror jag med ;) och det var ju inte riktigt det Lina betvivlade mär hon väl fick förklarat sig! ;)
Hanna Andersson

4 Emma
skriven :

jag brukar dricka te i sängen och det brukar gå bra för det mesta 😂 vi får ta en fika snart du, jag, lina och hundarna! med linas goda kokosmuffins och svartvinbärste 😘🍂 puss på dig! ❤️

Svar: Precis, det går bra för det mesta men ibland blir det lite kaffe på både mig och sängen! 😂 Ja! Det måste vi, det ser jag fram emot! 😍❤️
Puss på dig bästa Emmis ❤️😘
Hanna Andersson

5 N
skriven :

JAg dricker kaffe i sängen varenda dag. Och termosmuggar är en himla bra uppfinning :) Varmt kaffe med oskuren mjölk hela dan :) Dessutom lättare att drikca ur utan att spilla när en ligger ner än muggar utan lock.

Svar: Jag med! Tycker man om kaffe och är sängliggande är det så det får bli! :) Ja, det är en smart uppfinning. Jag jag dock problem att använda en sån då den dels väger mycket att lyfta och hålla (även de små) och min "fläskläpp" kan inte dricka ur en sån liten öppning utan att jag spiller över hela mig och halva sängen!
Ja, det förstår jag. Jag önskar jag kunde ligga ner och dricka men det går inte heller, då sätter jag drycken i fel strupe! Inte så lätt detta med kaffe i sängen! ;)
Hanna Andersson

6 N
skriven :

Vilken opraktisk kombination att inte kunna dricka liggande/med liten öppning i locket och behöva ligga ner mest hela tiden. Pumptermos o kopp/glas med sugrör kankse funkar bättre?

Jag har en pumptermos med vatten på sängbordet eller hade, den åkte i golvet häromdan och gick i tusen bitar. En ny helt i stål är beställd. Med pumptermosen behöver jag aldrig resa mig för att fylla på vattenglaset.
MEn nu ska du inte få fler oombetta tips ;)

Svar: Det är en riktigt dålig kombination. Det händer varje dag att jag har dricka bredvid sängen på min stol och att jag är riktigt törstig men att jag inte kan, pga ork och yrsel, sätta mig upp och dricka. Så då får jag ligga där flera timmar och vara törstig utan att kunna, ha kraften att sätta mig upp.
Tyvärr kan jag inte använda sugrör heller. Min jäkla "fläskläpp", är född med dubbelsidig läpp-käk-gomspalt, gör att jag inte kan forma läppen kring ett sugrör och pga ett hål i gommen (samma orsak) kan jag inte heller suga upp drickan i ett sugrör...
Det är verkligen inte lätt när det är svårt!

Attans att den gick i bitar. Hoppas att den nya kommer snart och att den inte var allt för dyr. Det är absolut ingen fara, du får så gärna ge mig oombedda tips, N! Du har så bra tips och info så jag tar tacksamt emot det du har att dela med dig av!
Synd bara att jag är så svår att hjälpa! ;)
Hanna Andersson