hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Det värsta lidandet hittills...

Imorse duschade jag och tvättade håret, jag orkade inte göra det överhuvudtaget egentligen med tanke på att jag är extra kraschad efter flytten igår. Men när jag vaknade upp för tusende gången i en pool av mitt eget svätt och världens mest vidriga feberfrossa kände jag att det inte fanns något annat alternativ. Jag var så illa tvungen att ta mig in i duschen, både för att tvätta bort allt svett, för att försöka jaga bort lite av frossan och för att tvätta håret (något som inte var gjort på drygt tre veckor). Lina hjälpte mig att tvätta håret och sedan när vi var klara med själva duschen ledde hon en skakande, extremt utmattad och gråtande syster till sängen. Där bäddade hon ner mig samt blåste mitt hår med hårtorket för att mota bort frossan mitt blöta, kalla hår ger mig efter duschen.
 
Jag låg där under täcket och grät som ett litet barn. Värken och smärtan var helt outhärdlig, helt fruktansvärd och feberfrossan, illamåendet, yrseln, utmattningen, ALLT, så extremt starkt. Det är ett plågeri utan dess like att ha det så här. Jag förstår inte ens hur det är möjligt att ha så fysiskt ont utan att dö på fläcken. Och hur är det möjligt att varje dag och natt ha sån vidrig feberfrossa, hela tiden, utan uppehåll. Det är hemskt. Jag var riktigt uppgiven imorse och så totalt slut och utmattad att jag inte kunde äta frukost. Energin var slut sedan länge efter duschen.
 
Nu är håret visserligen rent och väldoftande, till och med borstat, men själva duschen av kroppen känns tämligen ogjord med tanke på hur svettig jag är och var igen, redan efter några minuter. Jag vet inte heller om det är värt det, att bli ren och dofta gott, när priset jag måste betala är så vansinnigt högt. Jag tror inte det. Nej, jag tycker inte det. Detta lidande jag upplever nu för tiden, varje dag, dygnet runt, är det värsta lidande jag behövt stå ut med. Och jag har varit med om extremt mycket hemskheter, trauman och känt och upplevt mer smärta under mina 22 år än de flesta andra gör under sin hela livstid...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Åh, så ledsen att läsa om att du mår så otroligt dåligt😥 Jag förstår verkligen att du grät efter din ansträngn med dusch och hårtvätt. Önskar så mycket att du ska återhämta dig från det här olidliga måendet. Förstår ju att flytten från er stuga tillbaka till stan tagit enormt på dig. Hoppas att din kropp och hjärna ska få till mycket vila kommande dagar. Många kramar fina Hanna <333

Svar: Tack för att du läser ändå! <3 Ja, jag kunde omöjligtvis hålla tillbaka tårarna. Det är fruktansvärt att ha så omänskligt, jäkla ont hela tiden. Ingen paus, inget uppehåll, inget andrum. Och alla andra symtom, lika med dem, ingen paus där heller. Ja, flytten var krävande trots att jag varken packade ner eller packade upp mer än mina mediciner. Men bara att åka bil är för jobbigt. Och så den nödvändiga duschen och hårtvätten idag. Och så fyller pappa år imorgon. Kära nån!
Tack snälla Katarina <3 Det hoppas jag med. Problemet med mig är ju att jag har väldigt dålig, eller så gott som ingen, återhämtning.
Många kramar finaste Katarina <333
Hanna Andersson

2 Anonym
skriven :

Du är väldigt, väldigt stark som fixar detta. Det måste man säga.

Svar: Tack för de orden. Jag känner mig inte direkt stark, så som jag mår. Men jag vet att jag måste vara extremt stark som står ut med att må så varje dag, året runt.
Hanna Andersson

3 ME alltidvila
skriven :

Vad hemskt du har det, hoppas att du återhämtar dig lite fortast möjligt! Det är så orättvist. Många tröstande varma kramar fina MEdkämpe <333

Svar: Det är riktigt hemskt, det är det verkligen. Känner mig svag som säger/känner så, men detta lidande är det värsta jag upplevt. Och ingen bättring finns i sikte. Tack, det hoppas jag med. Tyvärr är min återhämtning nästan lika med noll.
Visst är det orättvist! :(
Många stora kramar fina vän och MEdkämpe <333
Hanna Andersson

4 Netti Starby
skriven :

Nej fy vad jobbigt att du fick feberfrossa och svettningar. Det låter verkligen fruktansvärt och jag sänder dig många kramar! <3

Svar: Feberfrossa men såna hemska svettningar har jag hela tiden. Det är riktigt jobbigt. Tack för kramarna <3 Jag skickar lika många tillbaka till dig <3
Hanna Andersson