hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Svettmottagningen nästa...?!

Som jag skrev i mitt inlägg igår morse är feberfrossan helt och hållet hemsk nu för tiden. Det är riktigt, riktigt plågsamt, tar massa energi och är allmänt väldigt jobbigt och faktiskt också äckligt. Det är äckligt att vara indränkt i svett dagarna i ända och att som mest orka duscha av kroppen någon gång i veckan, tvätta håret med flera veckors mellanrum och för övrigt försöka klara mig med tvätt under armarna och i ansiktet mm varje dag vid handfatet. Jag önskar verkligen att jag hade energi att duscha (och tvätta håret) mycket oftare än vad som är möjligt, men det är som det är nu. Min energi går åt att överleva, andas, försöka äta och dricka. Inte duscha. Jag har tur som har luktfritt svett. Ja, det är sant. Jag luktar inte det minsta svett, trots att jag svettas som en idiot dygnet runt.
 
Ibland funderar jag på om jag borde kontakta Svettmottagningen och se om de kan hjälpa mig på något sätt. Om det finns något de kan göra för att minska dessa extrema svettningar. Men så tänker jag ett varv till och det är ju faktiskt så att svettningarna, feberfrossan, beror på ME:n. Denna neuroligiska och obotliga sjukdom. Jag lider inte av handsvett eller av fotsvett, trots att jag svettas från både händer och fötter också. Jag svettas från HELA kroppen. Extrema mängder. Lakanet är som en pöl varje morgon och sedan varje kväll och så börjar det om. Jag lider inte av hyperhindros (överdrivna svettningar) eller något annat som relativt enkelt kan behandlas med till exempel botoxinjektioner. Nej, detta är något helt annat. En helt annan nivå. Och framförallt, orsakat av något helt annat.
 
Därför tror jag tyvärr inte att ens en Svettmottagning skulle kunna hjälpa mig med mina svåra svettningar. Ibland funderar jag på att testa någon form av naturläkemedel mot svettningar, typ sånt som finns för kvinnor i klimakteriet som lider av plötsliga svettningar och värmevallningar. Kanske skulle det ge någon liten, liten hjälpande effekt? Jag ska läsa på lite och fråga min läkare så får vi se. Men en sak är säkert. Denna svåra feberfrossa och dessa extrema svettningar är riktigt, riktigt jobbigt och mycket plågsamt. Denna feberfrossa innebär ett stort lidande för mig.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Usch vad jobbigt att du svettas så mycket och det är aldrig fel att kolla upp sånt! Kramis <3

Svar: Det är riktigt jobbigt och plågsamt :( Nej, jag borde kanske kolla upp det, men med allra största säkerhet har det med ME:n att göra och då finns det ingen hjälp att få. Kram <3
Hanna Andersson

2 Hanna
skriven :

Det är svårt att föreställa sig hur det är att svettas så mycket. Kram

Svar: Det förstår jag att det är. Det måste man uppleva själv för att förstå. Kram
Hanna Andersson

3 Katarina
skriven :

Vad tufft för dig med så svåra svettningar : ( Våra ME-kroppar har ju väldigt knepigt med att reglera temperaturen och de flesta av oss reagerar ju på temperaturväxlingar också. Men det som du går igenom verkar extremt jobbigt och vidrigt och har ju inte med temp.växlingar att göra. Hoppas att du ska kunna få prova ngt läkemedel el naturpreparat fr hälsokosten men säkrast att du tar upp det med din läkare då även kosttillskott kan krocka med vanl mediciner. Hoppas du ska få någon hjälp. Många kramar fina Hanna <333

Svar: Ja, det är väldigt tufft. Det är plågsamt med denna enorma feberfrossan. Precis. Det är verkligen extremt. Har inte hört eller läst om någon annan med ME som har riktigt så kraftig feberfrossa som jag har. Men det är väl min vanliga otur. Alltid mest och värst... Jag ska prata med min vc-läkare och se vad hon tror. Vill inte gärna börja med något utan att veta att det är okej. Tack så mycket, det hoppas verkligen jag med!
Många kramar fina Katarina <333
Hanna Andersson

4 Therese Åström
skriven :

Känner med dig. Jag har också varit där då dusch definitivt inte är en prioritet. Man känner sig så ofräsch när man tvingas ligga i det dag in och dag ut. Det sänker det allmänna måendet ännu mer. Tur att ditt svett inte luktar iallafall. Mitt luktar riktigt illa nuförtiden så även om jag nu oftast kan duscha två gånger i veckan så stinker jag svett ofta. Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig.

Svar: Nej, att duscha är en riktig ordentlig kraftansträngning. Framförallt att tvätta håret också. Ja, man känner sig väldigt äcklig. Inte roligt. Precis. Ja, det är tur! Jobbigt :( Tack, det hoppas jag med, för detta är allt annat än roligt.
Hanna Andersson