hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Stress inför blodprov som måste tas...

När mamma och jag var hos neurologen i mitten av augusti fick jag en lång lista på blodprover han vill att jag ska ta. Jag har redan lämnat rekordmånga blodprover- 12 rör vid samma tillfälle- och nu är det dags igen! Det är en del i den neurologiska utredningen. Det är alltså viktigt. Efter läkarbesöket orkade jag inte gå till lab och lämna prover. Jag var helt slut, så det var hem och krascha i sängen som gällde direkt. Sen har jag inte kommit iväg till sjukhuset, det närmaste ligger två minuter bort, för att lämna dessa nödvändiga prover. Det är snart två månader sen! Neorologen undrar säkert om jag glömt bort det. Vilket jag inte har. Verkligen inte! Det står på min Att-Göra lista och det finns med mig i bakhuvudet och stressar mig som en av en miljon saker jag bara måste ta tag i, fast jag inte har ork överhuvudtaget att ta tag i ens en enda av dessa saker.
 
Det är ju tyvärr så. Ett sjukhusbesök för att lämna prover är inte så högt prioriterat, tyvärr. Att äta, dricka, kämpa mig till och från toan, stå ut och överleva har högre prioritet. Det bara är så. Det går många veckor mellan tillfällena jag är utanför dörren. Och de få gånger jag är utanför hemmet är när jag ska på helt och hållet nödvändiga vårdbesök. Sådana jag bara inte kan flytta fram eller strunta i. Jag vet att blodproverna är viktiga, jag vet det. Men jag har verkligen noll och ingen energi att ta mig iväg till sjukhuset för att lämna blod. Det bara går inte. Jag borde säkert ringa runt och se om jag kan få hem en sköterska som tar blodproverna när jag ligger här hemma i sängen. Men jag vet inte vart jag ska ringa, jag vet inte vad jag ska säga och jag orkar inte argumentera, strida för min sak och förklara och försvara som jag alltid måste göra som svårt ME-sjuk. Jag bara orkar inte...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Anonym
skriven :


Din läkare på vårdcentralen ska kontakta hemsjukvården,dom ssk jobbar ju tillsammans med vårdcentralen och känner varanndra. Fattar inte att din läkar inte fixat det tidigare. Du ska absolut inte behöva bli så sjuk för att lämna ett blod prov, hemsjukvården är till för just detta, både för gamla och unga. Det är vårdcentralen ansvar att hjälpa dig. kram

Svar: Jag vet, jag får nog ta och be om det igen. Jag har redan frågat min VC om detta, men då har jag bara inte fått något vettigt svar eller ens ett vettigt bemötande. Det är inte klokt att jag som sjuk ska behöva bli ännu sjukare av att söka vård. Men så är det tyvärr. Jag får försöka trycka på VC igen. Det tar bara så hemskt mycket energi att alltid bråka... Kram och tack för din kommentar <3
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Hoppas du ska klara av ditt blodprov fram över. Jag förstår precis hur det är att tvingas skjuta upp sådana här saker men tror det är svårt för ej ME-sjuka att förstå. Dessa ständiga "skjuta-uppsaker" för att kroppen inte orkar är mer än tufft då det även blir en stress när flera saker tynger på våra axlar : (
Jag försöker just nu få kraft till ett tandläkarbesök som jag vet att jag blir väldigt dålig efter... Många kramar fina Hanna och hoppas du får en så bra fredag som möjligt <333

Svar: Det hoppas jag med! Tänk så skönt det vore att kunna ta såna prover hemma. Det borde jag verkligen kunna göra. Det är inte kul alls att jämt behöva skjuta upp saker. Listan över saker som ska göras blir så lång. Tandläkarbesök är bland det värsta som finns. Men det kan ju vara nödvändigt att ta sig dit, tyvärr.
Många kramar fina Katarina och detsamma önskar jag dig <333
Hanna Andersson

3 Anonym
skriven :

Hej Hanna!
Förstår hur otroligt tufft du har det, tycker att du är fantastisk som trots allt du går igenom lägger den energin du har på att "blogga"!
Jag är sjuksköterska precis som din mamma, har också en dotter med kronisk sjukdom och regelbundna provtagningar.Jag brukar ta med det som behövs för provtagningen o lämnar sedan in det till vårdcentralen för

Svar: Hej Jadranca! Jag svarar på båda dina kommentarer under nästa kommentar så vi får allt på ett ställe! <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Oj då..för transport.Undra därför om du skulle ..om det funkar för er att din mamma tar proverna o lämnar in på sjukhuset eller vårdcentralen.
Så besparar du lite ork.
Tror nog att du kan bli inskriven i hemsjukvården endast för provtagningen. Har själv arbetat där i många år.
Önskar dig en god helg.
Med vänlig hälsning/ Jadranca Salek.

Svar: Det tar väldigt mycket energi från mig att skriva. Jag skriver inte varje dag utan skriver de nätter jag orkar och då skriver jag ofta flera inlägg på samma gång så jag får vila hjärnan helt kommande dagar. Trots att det tar så mycket energi från mig att skriva så är det väldigt givande att skriva, det är det jag har kvar och jag brinner för skrivandet! Vill verkligen lägga all den energi jag gör på det och fortsätta in i det längsta!
Tack för din kommentar <3 Tråkigt att din dotter också är sjuk. Jag har pratat med min vårdcentral om hemsjukvård tidigare, men inte fått något gehör alls. Mamma skulle absolut kunna ta blod från mig för att lämna in på VC eller sjukhuslabbet, men frågan är om de går med på det? Det är väl det som är problemet.
Jag ska försöka kolla lite på detta, vilka möjligheter som finns. Blodproverna är tyvärr nödvändiga att ta och det kommer dessvärre behöva göras igen även i framtiden.
Jag har kollat med min VC om jag kan få hem läkare för att slippa bli ännu sjukare, men det går inte. Det är bara hemsjukvårdare som fixar med det. Tyvärr.
Tack så mycket! Detsamma önskar jag dig och din dotter <3
Kram Hanna
Ps jag går att nå på min mejl, [email protected], om du vill! <3
Hanna Andersson