hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och Àr 27 Är gammal. Mitt liv Àr inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla Àr svÄra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fÄtt efter mÄnga Ärs sökande efter orsak för min kropps dÄliga mÄende. Jag har ocksÄ segmentall rörelsesmÀrta i ryggen, sju diskbrÄck, en svÄr refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det Àr med andra ord ingen dans pÄ rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har sÄ mycket positivt och sÄ mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och tvÄ bonushundar, familj och vÀnner betyder allt för mig. Detta Àr lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Knep för att kunna sova! đŸ˜ŽđŸ’€

Som jag skrev igÄr morse lider jag Äterigen av svÄr sömnbrist. Sömnstörning Àr en del av ME:n och i kombination med den mycket svÄra kroniska vÀrk jag har Àr det inte konstigt att jag inte kan sova. Jag gör alltid en rad olika saker, tar till olika knep, för att försöka somna. Ibland fungerar det. Men Àr jag inne i en dÄlig sov-period som jag Àr nu sÄ fungerar det tyvÀrr inte. Men jag tÀnker ÀndÄ dela med mig av nÄgra knep. Kanske kan de vara till nytta för nÄgon annan. Dessa knep kan man anvÀnda sig av bÄde pÄ kvÀllen nÀr man lÀgger sig och ska försöka sova och om man vaknar pÄ natten och ska försöka somna om.

- Mindfullness och meditation: att bara ligga och andas och försöka hÄlla en enda tanke i taget i huvudet gör att man slappnar av och lÀttare somnar

- Ha det svalt och skönt i sovrummet: forskning visar att man sover bÀttre i ett svalt rum jÀmfört med i ett varmt rum. Den optimala temperaturen sÀgs vara 17-19 grader. Kan tyckas vara kallt, men det Àr fakta och bevisat att man sover bÀttre i ett svalt rum. VÀrt att testa!

- Andas lugnt och medvetet: för att komma ner i varv och fÄ tankarna att lugna ner sig Àr det bra att andas lugnt och vara medveten om hur man andas

- SpÀnna musklerna för att sedan slappna av: detta Àr en vanlig avslappningsövning och det kan vara ett knep för att fÄ kroppen avslappnad och fÄ hjÀrnan redo att "slÀppa taget" och falla i sömn

- Inte kolla pÄ klockan och behÄlla lugnet: det kan kÀnnas riktigt frustrerande och jobbigt att inte kunna sova. Men nÄgot som gör det Ànnu svÄrare att somna och som ökar stressen Àr att kolla pÄ klockan. Att ligga och tÀnka pÄ hur mÄnga timmar det Àr kvar innan vÀckarklockan ringer gör bara att stressen ökar och det blir Ànnu svÄrare att somna. Det Àr dÀrför bÀst att inte kolla pÄ klockan och försöka att andas lugnt för att behÄlla lugnet

- Ha sÀllskap i sÀngen: alla har inte nÄgon att dela sÀng med och mÄnga trivs bÀst med att sova sjÀlv och ha sÀngen för sig sjÀlv. Men forskning visar att man sover bÀttre nÀr man ligger bredvid nÄgon. KroppsvÀrmen, nÀrheten och den andra personens andetag leder till att den egna kroppen varvar ner och lÀttare faller i sömn. Jag sover alltid bÀttre bredvid nÄgon och har som vÀl Àr Trisse som sÀllskap i sÀngen. Jag har honom att tacka för de fÄ timmar sömn jag lyckas skrapa ihop!

- NÄgon uttröttande hjÀrnövning: att ligga sömnlös gör lÀtt att hjÀrnan börjar koka av frustration, stress och till och med ilska. DÀrför kan det vara bra att sysselsÀtta hjÀrnan med nÄgot uttröttande för att skingra tankarna och förhoppningsvis somna. Exempel Àr att rÀkna upp sÄ mÄnga kÀndisar i bokstavsordning, sÄ mÄnga man kommer pÄ pÄ varje bokstav

Detta Àr nÄgra tips som jag hoppas kan vara till hjÀlp för er som liksom jag lider av sömnproblem. Lider man av svÄra sömnproblem Àr det bra att ta upp det med sin lÀkare dÄ sömnen Àr sÄ otroligt viktig och en lÀngre tids sömnlöshet Àr skadlig för bÄde hjÀrna och kropp. Vissa vÄrdcentraler erbjuder Sömnskola som Àr en kurs man kan gÄ för att lÀra sig mer om sömn, sömnlöshet och sömnstörningar samt vad man kan göra för att sova bÀttre. Att öppna upp sig och prata om sina sömnproblem med en familjemedlem/vÀn kan ocksÄ vara bra dÄ man kan fÄ stöttning. Att prata om sina sömnproblem kan leda till att sömnproblemen blir lite avdramatiserade vilket i sin tur kan minska problemen. Det finns alltsÄ en hel del att göra om man lider av sömnproblem och det finns hjÀlp att fÄ.

Mina smĂ„ hjĂ€rtan Ă€r de bĂ€sta sovsĂ€llskapen som finns! Med dem tĂ€tt bredvid mig Ă€r chansen alltid större att jag fĂ„r sova och kan jag inte sova sĂ„ fĂ„r jag lugnare och bĂ€ttre vila med vovvens bredvid mig. De Ă€r guld vĂ€rda pĂ„ alla sĂ€tt och vis! đŸ¶â€ïžđŸ¶â€ïžđŸ¶â€ïž

Namn:
Kom ihÄg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Netti Starby
skriven :

Det Àr verkligen jobbigt nÀr det inte gÄr att sova och vilka bra tips! :-D Kramis

Svar: Ja, det Àr hemskt jobbigt att inte kunna sova pÄ en hel natt. Tack sÄ mycket! :) kram
Hanna Andersson