hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Ett nödvändigt ont, klippa håret!

Jag måste verkligen klippa håret! Mamma klippte av en rejäl bit för några månader sedan och det var väldigt bra men det växer som ogräs och är för långt igen. Jag vet inte riktigt hur jag ska få till detta, en klippning av håret. Det bästa vore förstås att få håret klippt av min duktiga och supergulliga frisör. Men problemet är att jag inte har enkelt alls att ta mig iväg från sängen för en sån aktivitet som inte är helt och hållet nödvändig, som vissa vårdbesök är.

Jag har redan avbokat två bokade tillfällen då jag verkligen inte kunde ta mig ur sängen och stå på mina ben. Jag känner sådär inför att boka en tredje gång och kanske tvingas avboka den med. Jag är inte en person som avbokar. Eller jag var inte det innan sjukdomarna tog över mitt liv och tog min självständighet ifrån mig, rättare sagt.

Min frisör har erbjudit sig att komma hem till oss och klippa mig. Det skulle spara mycket energi vad gäller resan (som visserligen bara är två minuter) till salongen och ljud och ljus som är väldigt anpassade efter mig här hemma. Men problemet då är att jag måste tvätta håret innan hon kommer och det tar så mycket energi från mig att jag inte skulle orka sitta på en stol och bli klippt efter det. Det skulle vara lättare att få håret tvättat på salongen. Men samtidigt är allt annat svårare med att ta mig till och från salongen och alla intryck där osv. Det är svårt att veta hur jag ska göra.

Om det inte är möjligt för mig att komma iväg till salongen och det känns för svårt att frisören kommer hit får Lina och/eller mamma klippa mig igen här hemma. Då kan vi anpassa helt efter mig. När jag orkar och hur vi ska göra. Och hårtvätten kan jag göra flera dagar i förväg då. Men resultatet blir såklart inte detsamma som om min duktiga frisör skulle gjort det. Trots att Lina tittat på olika videos som visar hur man klipper håret hemma! Men det kanske får bli så ändå. Ett sämre resultat till trots.

Förra gången mamma klippte håret blev det lite snett och på bilden ser det ut att vara mörkare än det är på riktigt. Men det var så skönt att få bort flera decimeter och hårtvättarna har blivit något enklare sen dess.
 
 
Så här långt var det innan. Viss skillnad alltså! På denna bild är hårfärgen mer rättvis hur den är i verkligheten. Guldig med ljusare, mörkare och röda naturliga inslag och slingor. Nu är det dags att bli av med en bit hår igen. Frågan är vart, hur och av vem! Det återstår att se. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Grethe Hagen
skriven :

💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
VAKKRE HANNA 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙

Svar: 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 Vackra, älskade Grethe 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Det där med frisörbesök är oerhört belastande för kroppen. Jag är helt slut i flera dagar trots att jag mår mycket bättre nu för tiden. Kram

Svar: Ja, tyvärr är det ju så. Och om du blir helt slut i flera dagar, tänk då hur otroligt kraschad jag skulle bli! Kram
Hanna Andersson