hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Sömnlösheten får mig på dåligt humör

Månader av kraftig sömnlöshet börjar verkligen ta ut sin rätt allt mer. Självklart på kroppen, men också på psyket. Jag är inne i en period då jag har svårt att hålla humöret uppe. Jag känner mig sur, har ångest, har kort stubin, är lättirriterad och allmänt sur och ledsen. Inte det minsta roligt. Det är inte jag att vara på dåligt humör. Visst har jag en depression som påverkar mig lite men det är ändå inte alls jag att vara lättirriterad och sur. Även om jag är realtistisk och har en ganska pessimistisk grundsyn försöker jag att alltid lyfta fram det postiva och se det som är bra, framför det som är dålig. Jag försöker att se helheten och fokusera på det positiva och inte hänga upp mig på små obetydliga detaljer och bara se problem. Förutom just nu då. Just nu är en sur period. Tråkigt nog.
 
Självklart har vi alla perioder då vi är på bättre och sämre humör, perioder då det är lättare och svårare att hålla sig själv peppad och glad. Jag är inte annorlunda på något sätt, jag är bara människa precis som alla andra. Och sover man dåligt påverkas humöret såklart väldigt mycket, inget konstigt med det. Lider man desstom av mycket svår kronsisk värk och smärta är det än svårare att vara på gott humör hela tiden. Det är helt omjligt till och med.
 
De andra i min familj är inte på bra humör de heller alla gånger, det är de verkligen inte. Det går upp och ner för dem också. Det kan vara stress på jobbet, många möten eller kanske att deras sjuka anhöriga tar upp mycket tid och oro som gör dem på dåligt humör. Ibland känner jag, dumt nog, att jag inte borde ha dagar då jag är på dåligt humör och är lättirriterad och sur eftersom jag inte arbetar. Ligger man i sängen en hel dag borde väl livet vara frid och fröjd och humöret på topp. Men så är det såklart inte, tvärt om! Livet är allt annat än frid och fröjd som fången i sängen. Det säger sig själv. Att spendera tillvaron, livet, i sängen är varken roligt eller inspirerande. Att vara ensam och isolerad, beroende av hjälp för att klara vardagen och överleva är inte direkt något som lyfter humöret. Inget konstigt med det, det bara är så. Så varför tycker jag då att jag ska vara på konstant bra humör när ingen annan är det?!
 
Herr Trisse är alltid på bra humör. Aldrig sur och alltid lättirriterad eller grinig. Men så sover han som en liten stock väldigt många timmar om dygnet också. Och han har inte ont och han är ute och går och springer och leker varje dag. Inte kan man väl vara på dåligt humör då?! Det hade i alla fall inte jag varit!
 
Det tar så mycket energi att konstant vara på dåligt humör. Det suger energi genom ett svart hål i magen, känns det som. Det är utmattande att vara på dåligt humör och det är inte roligt! Jag har läst någonstans att det krävs (kommer inte ihåg de exakta siffrorna eller källan) tio aniktsmuskler att le och hela furtio ansiktsmuskler att se sur ut. Siffrorna stämmer som sagt inte exakt, men det säger ändå väldigt mycket! Det är alltså bokstavligen mer utmattande att vara sur än glad, inte bara psykiskt och känslomässigt. Men vad hjälper det när man sover som en kratta varenda natt, vecka efter vecka, månad efter måndad och har omänsligt ont, också det vecka efter vecka, månad efter månad. Jag är ju bara människa. Just nu dessvärre en ganska sur sådan, till min och min "stackars" familjs stora sorg. Hehe.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

Det är inte lätt att vara på gott humör eller positiv när kroppen bråkar och sömnen uteblir. Förhoppningsvis känner du dig snart på bättre humör igen. Kram

Svar: Nej, det är verkligen inte lätt. Omöjligt skulle jag vilja säga! Tack, det hoppas verkligen jag med! Kram
Hanna Andersson

2 Days by Johanna
skriven :

Du kan inte få utskrivet någon insomningstablett så du får sova lite? :)

Vet du vad, du om någon önskar jag att få bli frisk och få ett eget barn <3

Svar: Jag har flera olika sömntabletter utskrivna som jag äter, varav en av dem är Imovane som är väldigt stark. Men inte ens när jag tar flera stycken somnar jag. Jag blir bara lite dosig, men får ingen ordentlig sömn. Det är alltså riktigt knepigt, för att inte säga omöjligt, detta! :(
Tack, vad gullig du är <3
Hanna Andersson

3 Netti Starby
skriven :

Jag var i en sur-period förra veckan och så blir det när sömnen spökar. Hoppas att det blir bättre för dig snart! <3 Kramis

Svar: Ja det blir ju tyvärr så när sömnen inte är som den borde. Då funkar ingenting ocg humöret blir inte på topp! Tack, det hoppas verkligen jag med, orkar inte ha det så här! Det är hemskt att sova så lite. Kram
Hanna Andersson

4 LIL' BABUSTYLE - Vem sa att man inte kan läsa tankar?
skriven :

Känner igen mig enormt mycket i det du skriver. Dels på grund av sömnbrist under längre perioder. I snart ett halvår nu har jag varit på extremt dåligt humör, kort stubin, ångest och extrema humörsvängningar. Inte med flit. Inte så att jag vill bete mig såhär. Men jag kan inte kontrollera det. Tur att hundar kan få en på bättre humör. Önskar jag hade min prins kvar hos mig. Han fick mig alltid må bättre...

Svar: Usch så jobbigt :( Det är inte roligt att må dåligt och vara på mer eller mindre konstant dåligt humör på grund av för lite sömn. Nej, det är klart att det inte är med flit! Tror det är väldigt få personer som är på dåligt humör för att de tycker det är roligt. Hundar kan verkligen få en på bättre humör, djur överhuvudtaget. Förstår att du saknar Bebis! Förstår verkligen det, men han finns i ditt hjärta och i dina minnen! <3
Hanna Andersson

5 Bella
skriven :

Man blir sur av att sova för lite, det skulle snarare vara konstigt om du kunde hålla humöret uppe! Tror att alla förstår dig till fullo. För mig fungerar flytande theralen jättebra trots att det inte är den starkaste utav alla mediciner, flytande är dock väldigt koncentrerad så en ynka milliliter motsvarar åtta tabletter om jag inte missminner mig helt. Jag blir liksom avslappnad i hela kroppen och dåsig, och får då enklare att somna.

Svar: Man blir ju tyvärr det. Jag vet att jag inte kan hjälpa det, att det är sömnbristens fel, men jag får dåligt samvete ändå. Jag har testat theralen, både i tablettform och som flytande, men fick varken ångestdämpande effekt eller bättre sömn, insomningshjälp. Tror det är för svagt för mig som är beroende av opioider tyvärr. Men väldigt skönt att det fungerar för dig. Det är alltid en lättnad att hitta något som fungerar, framförallt när det inte är starkt och inte beroendeframkallande!
Hanna Andersson