hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Så svåra yrselattacker 😓

Jag har de senaste åren fått riktig kraftiga yrselattacker. På sista tiden, senaste året och framförallt de senaste månaderna, har dessa "attacker" kommit allt mer frekvent. Så ofta som var och varannan dag. Värst blir det på kvällen efter att jag gjort något på dagen. "Gjort något" kan vara duschat, varit på vårdbesök eller tagit en fika med en vän hemma i soffan. Det räcker. Ofta hinner jag inte ens avsluta aktiviteten innan yrselattacken infinner sig och fullkomligt slår undan benen för mig.

Jag är yr hela tiden. Det går inte en dag, inte ens en minut, utan att yrseln gör sig påmind. Det snurrar, golvet känns okänt, väggarna verkar luta inåt och jag är allmänt ostadig och har dålig balans. Yrseln är ständigt närvarande, men så slår den plötsligt till med full kraft. Huvudvärken blir olidlig, illamåendet riktigt starkt och yrseln brutal. I kombination med alla neurologiska symtom, ögonvärk osv osv som jag alltid har.

Denna extremt kraftiga yrsel går inte att jämföra med något annat. Den är helt förlamande, bara att vrida på huvudet gör att rummet gungar än värre. Att stå upp är otänkbart, att sitta upp likaså. Men håller den kraftiga yrseln i sig flera timmar så ett toalettbesök är nödvändigt måste jag ha hjälp, ha någon som håller i mig, ser till att jag inte tar ett snedsteg eller ramlar.

När man har så kraftig yrsel känns det nästan som att man har tagit ett rusningspreparat. Eller att man är totalt stupfull. Hjärnan uppfattar inryck på ett annorlunda sätt, kroppen lever sitt eget liv och verkar inte ha kontakt med hjärnan. Det känns som att man svävar fritt. Hänger löst. Driver bort. Det finns ingen kontroll eller koll på något och det är riktigt, riktigt obehagligt. Det enda man kan göra är att ligga blick stilla, härda ut, försöka att inte spy och vänta tills yrselattacken lugnar ner sig. Och vänta på en ny som vanligtvis kommer redan dagen efter...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Såå tufft med denna yrsel du har, det är mer än vidrigt med yrsel tillsammans med övriga symptom 😔 Du beskriver verkligen väldigt bra hur kroppen och hjärnan reagerar när man har yrsel. Jag känner tyvärr igen mig då även jag har kraftig yrsel i perioder (men den finns tyvärr alltid där precis som du beskriver). För mig blir det också alltid värre eft någon mindre aktivitet el när jag sovit mer uselt än min vanligt dåliga sömn. Jag kan även ha problem med yrsel på natten om jag vänder mig lite för fort i sängen, vissa nätter gör yrseln även att jag inte kan sova alls. Så jobbigt med allt som hänger ihop och blir en ond cirkel i denna sjukdom. För de som aldrig haft långvarig yrsel är det nog svårt att förstå även detta. Hoppas du får en så bra eftermiddag som möjligt och med så lite yrsel-problem som möjligt. Kram

Svar: Det är riktigt jobbigt att ha den här ständiga yrseln i kombination med allt annat. Tack så mycket. Jag beskriver bara hur jag upplever det hela och så kanske någon annan också känner igen sig, tråkigt dock att du också känner igen dig i detta. Är illa nog att jag har det såhär. Så är det för mig med, efter aktivitet och sömnbrist (som jag ständigt lider av nu) blir yrseln värre och mer ihållande utan bättring. Exakt, jag kan inte vrida på huvudet snabbt, jag kan inte vända mig i sängen snabbt och inte ta ett steg åt sidan eller vända mig snabbt, då blir jag så yr att jag kan spy eller ramla. Ja, allt blir en ond cirkel. Precis, det går inte att föreställa sig hur det är att ha "kronisk yrsel" om man inte har det själv. Tack så mycket, detsamma önskar jag dig <3 kram
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Usch vad jobbigt du har det med yrseln. Kramis

Svar: Det är inte roligt att vara "full" hela tiden. Kram
Hanna Andersson