hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Ny Gastroskopi och förvärrad reflux... 🤕🏥

Idag är det dags för en Gastroskopi på sjukhuset. Lina kör mig dit och mamma (som jobbar där) möter mig och kör mig i rullstolen och är med under undersökningen. Att göra Gastroskopi är inget nytt för mig. Det har jag gjort säkert 10 gånger (kan vara ännu fler) genom åren då jag är född med en svår variant av en refluxsjukdom.

Redan som barn började jag medicineras med hög dos (ovanligt hög, läkare tror att det står fel när de läser min medicinlista) och det blev en riktig vändpunkt i mitt liv. Plötsligt kunde jag äta upp en hel portion mat utan att det fastnade, "stockade sig" som vi sa, i matstrupen och jag slapp att gå och spy titt som tätt för att maten fastnade så totaly i min svullna matstrupe.  Plötsligt kunde jag svälja ner mitt saliv utan större problem och vaknade inte längre mitt i natten av att jag spydde för att mina refluxer (sura uppstötningar) var så kraftiga. Självklart blev jag inte frisk från refluxsjukdomen av denna medicin, men den gjorde verkligen mitt liv enklare.

Nu det senaste åren, framförallt sista året/halvåret har refluxsjukdomen varit mycket sämre. Jag har fått väldigt svårt att svälja, maten fastnar nästan varje gång jag äter och saliven vill inte ner i matstrupen utan fastnar i svaljet och bubblar upp i munnen igen. Det känns faktiskt nästan som innan jag började medicinera för säkert 12-14 år sedan. Det är ingen rolig känsla och det är såklart jobbigt att inte kunna svälja.

Nu är frågan om det är så att min refluxsjukdom blivit ännu sämre eller om det är så att jag fått ökade besvär och sväljsvårigheter på grund av att ME:n sakta men säkert blir svårare och svårare. Eller att ME:n gradvis blivit mycket svårare vet jag ju, men frågan är om der går att skylla dessa ökade besvär med refluxen ocg de stora problemen att svälja på ME:n. Det får denna undersökning avgöra.

(Bild från Google). Här är en bild som visar hur en Gastroskopi går till. Man går helt enkelt ner med en liten kamera i matstrupen och fortsätter ner i magsäcken och kanske en liten bit till, om det går. Det är inte alltid det går. Antingen för att det är svårt att komma fram eller för att patienten inte står ut längre. Undersökningen gör inte ont, men det är förstås lite obehagligt. Men jag har som sagt gjort detta ett antal gånger förut, så jag är inte så nervös.

Om det visar sig att refluxsjukdomen blivit sämre vet jag inte vad som kan göras åt det. Så mycket högre dos av medicinen tror jag inte jag kan få eftersom jag redan har ovanligt hög. Är det ME:n som gör att sväljsvårigheterna ökat finns det inget att göra åt det. ME kan ju tyvärr vara så om man har oturen att vara så svårt drabbad som jag och ständigt bli sämre. Man förlorar fler och fler funktioner och kroppen klarar mindre och mindre. Kanske är det helt enkelt så att jag är så svårt sjuk att förmågan att svälja och äta och dricka ordentligt utan att sätta i halsen blivit märkbart påverkad? Det är mycket troligt med tanke på hur dålig jag faktiskt är. Och med refluxsjukdomen i botten är det inte heller konstigt att det är så kämpigt att äta, dricka och svälja. 

Hoppas undersökningen går bra och att jag får svar på vad som är felet. Det är väldigt jobbigt att inte kunna äta ordentligt, att ständigt få mat som fastnar i matstrupen och att sätta i halsen onormalt mycket. Det är jobbigt att inte kunna svälja ner saliv på ett vettigt sätt och det är jobbigt att ha konstant svår halsbränna. Det är jobbigt att behöva ligga med hela sju kuddar under huvudet och en lutning på sängen för att undvika att spy varje natt för att refluxerna (uppstötningarna) är så svåra. Det är mycket som är jobbigt med detta. Tyvärr. Hoppas, hoppas att jag inte bara kan få svar på vad det är som förvärrat min reflux och sväljförmåga utan också att det går att göra något åt. Lite lindring hade inte suttit fel. Men det är nog tyvärr för mycket begärt skulle jag tro.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Hoppas detta är något dom kan lösa, kram Hanna<3

http://nouw.com/bellss

Svar: Tack, det hoppas jag med! Men jag tror tyvärr inte det :( Kram Bella <3
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Fy vad jobbigt du har det med dina sväljningssvårigheter och tråkigt att dom aldrig hittar något! Kramisar

Svar: Det är jobbigt :( Det verkar vara svårt att få svar på vad det är som krånglar extra mycket nu, men hoppas få bättre svar efter dagens undersökning.
Kram <3
Hanna Andersson

3 Katarina
skriven :

Hoppas att din undersökning gått bra och att du har fått någon förklaring till att du blivit försämrad med sväljproblemen och uppstötningarna, förstår hur tufft det måste vara. Önskar också att det finns någon hjälp för dig att få mot det här, förutom den medicin du redan tar. Kram <3

Svar: Tack så mycket, Katarina. Jag ska skriva om hur undersökningen gick. Men kortfattat kan jag säga att det gick bra och att det aldrig gått så här enkelt, så det är bra! Tack, det hoppas jag med! Ser tyvärr inte så ljust ut på den fronten heller! :(
Kram <3
Hanna Andersson

4 Grethe Hagen
skriven :

⭐️🌟🌠🌠☀️☀️☀️🌞 her kommer en massa positiv energi og kjärlighet til deg vennen min ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️ Håper det har gått greit på undersökelsen, at du holdt ut! Vet du hva? Jeg skulle önske at jeg kunne hjelpe deg, men vet jo at jeg ikke kan gjöre så mye..😢😢😢 SNUFS!!😢😢😢 MEN jeg tenker på deg, og du har satt deg godt fast i hjertet mitt ❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
Varm o god Klemz fra meg 💐🌷🌸

Svar: Tack så mycket, snälla rara Grethe för all den positiva energin och alla hjärtan! Lika mycket positivitet och kärlek tillbaka till dig <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 Det gick ovanligt bra på undersökningen idag! Sedan jag gjorde Gastroskopi sist som var för ett antal år sedan har de gjort undersökningen smidigare och även börjat bedöva i svaljet, så undersökningen har aldrig gått så här enkelt!
Tack, det vet jag att du skulle om du kunde. Men alla dina fina kommentarer skänker mig så mycket glädje och ger mig ny energi, det är jag tacksam för! <3 <3 <3 <3 <3 <3
Tack, Grethe, du är så gullig! Du finns allt i mitt hjärta också! <3 <3 <3 <3
Varma kramar från mig <3 <3 <3
Hanna Andersson

5 Heléna
skriven :

Hoppas undersökningen har gått bra <3 Så jobbigt när så mycket i kroppen bråkar för dig hela tiden :( Många stora kramar världens finaste Hanna <333

Svar: Undersökningen gick över förväntan! La precis ut ett inlägg om det! Resultatet av undersökningen var lite mer sådär, men det visste jag ju innan. Ja, jag tror helt ärligt inte att det finns en enda den av min kropp som faktiskt fungerar som den ska. Sorgligt men sant. :(
Många stora kramar världens finaste Helena <333
Hanna Andersson