hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hur väder och vind påverkar min kropp

Väldigt många, kanske rent av de allra flesta, som lider av olika typer av värk och smärta påverkas av väder och vind. Jag får ganska ofta frågan om min värk/smärta blir bättre av värme och sämre av kyla och jag brukar svara nej. Men det är faktiskt inte helt sant, för visst påverkas jag också av olika väder och temperaturer. Men jag är inte riktigt lika påverkad som jag vet att många är, det är kanske därför jag brukar svara nej på den frågan.

Stark sol klarar jag inte. Ljuset går inte överhuvudtaget och min hjärna känns helt kokt efter två minuter i direkt solljus. Huden börjar brinna extra av värk (trots att jag inte bränt mig) och jag får nästan solsting. Kyla brukar gå hyfsat så länge kylan inte är rå. För det är något av det värsta som finns. Råkyla gör att mina leder värmer något fruktansvärt och hela jag går in i någon form av kyl-chock och slutar fungera helt och hållet. Tyvärr är det ofta råkallt här i stugan som det gärna blir när det står tomt större delen av tiden, förutom på sommaren då vi bor här heltid.

Vind och regn påverkar mig däremot inte. Det är nog alltså det mer "extrema", om kan nu kan kalla den starka solen och råkyla för "extremt", som jag inte klarar av. Värmen kan lindra värken/smärtan en liten aning samtidigt som jag blir ännu lite mer överrörlig i varmt klimat. Eftersom jag redan är överrörlig så det räcker och blir väldigt mycket över och får värk av det är värmen inte så bra på det sättet. Kyla gör mina leder lite mindre överrörliga vilket är bra, men kylan i sig kan ganska enkelt framkalla värk plus att jag väldigt lätt blir nedkyld och slutar fungera så fort jag blir kall.

Den svåra feber och feberfrossa som ME:n ger mig varje dag påverkas såklart också av olika väder. Febern brukar bli svårare ju varmare det är. Samtidigt är det jobbigt att lida av svår feberfrossa mitt i vinden då det är kallare även inne eftersom massa lager kläder och filtar och svettig feber inte är en trevlig eller bra kombination. Jag avskyr att vara för varm, jag mår mycket dåligt av det, framförallt psykiskt. Samtidigt mår kroppen väldigt, väldigt dåligt av att frysa.

Om jag ska sammanfatta detta med väder och vind och påverkan det har på min stackars värkande kroppen måste jag säga att lagom är bäst. Inte för varmt och inte för kallt. Och absolut INTE råkallt.

Trisse tycker om de flesta väder och verkar glad och nöjd oavsett vad termometern visar, om detveeggade, snöar eller är solsken. Att leka i snön är lika roligt som att leka med Tjorven i vårsolen. Men det är klart. Ösregn är kanske inte det roligaste Trisse vet. Dels blir det så blött och grusigt om goa lilla magen när vattnet och smuts från marken stänker upp. Och så blir frisyren förstörd och ögonbryn, skägg och mustasch alldeles blöta och hängande. Nej, då är solsken och uppehåll att föredra, om Trisse får välja! 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Åh, förstår verkligen hur det där mer extrema vädret måste påverka dig något enormt. Råkyla gör ju att även en frisk individ känner sig kulen rent fysiskt, och värme får ju kroppen att bli "svullen". Det måste vara en enorm smärta för dig! Tycker så synd om dig. Kram!

http://nouw.com/bellss

Svar: Jo men precis! Vem, frisk som sjuk, mår bra i råkyla eller stekande värme? Inte så många! Det är jobbigt med de mer extrema vädren men faktum är jag påverkas mindre nu för tiden när jag är så dålig att jag i stort sett aldrig är ute. Det var värre förr. Typ att cykla till skolan i råkyla och mina leder var "förstörda" en vecka framåt! :( Du är snäll du <3 kram
Hanna Andersson