hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Något av en överlevare

Motgång efter motgång. Kamp efter kamp. Jag tvingas kämpa hårdare och hårdare bara för att hålla huvudet över vattenytan. Jag kämpar ständigt för mitt liv, försöker överleva snarare än att leva. Kroppen ger upp mer och mer, blir svagare och svagare. Snart finns inga krafter kvar. Min familj och mina hundar är mina livbojar. De vägrar låta min kropp sjunka till botten. De ser till att jag håller mig flytande. Hamnar jag under vattenytan plockar de upp mig, håller i mig, stöttar mig. De skänker mig all den kärlek, omsorg, närhet och stöd jag behöver. Men ibland är jag rädd att det inte räcker. Att mina sjukdomar är för svåra, att det som härjar i min kropp och som långsamt äter upp mig inifrån och ut ändå kommer vinna. Jag har kämpat för min överlevnad i så många år, så länge jag kan minnas. Alla reserver är tömda, alla krafter slut. Jag tvingas överleva dag för dag, minut för minut. Det är så mycket som sker under ytan som jag inte orkar skriva om just nu. Kanske om ett tag, då jag fått lite mer distans och perspektiv på saker och ting. Men jag kan säga att det rör sig om fler sjukdomar, att jag fått nya diagnoser, även de kroniska. Vissa saker är helt enkelt för jobbiga att hantera.
 
Min kamp mot mina sjukdomar handlar om liv och död. Mina inre organ tar stryk, mina möjligheter till tillfriskning- eller åtminstone bättring- är så gott som borta. Än lever hoppet kvar, men det är litet. Och det ser inte ljust ut. Ibland vill jag bara ge upp, låta sjukdomarna vinna kampen. Det riskerar de att göra ändå och jag är så trött på att kämpa. Men jag måste. Jag har inget val, min familj och mina hundar tvingar mig att kämpa vidare. De tvingar mig att överleva. En dag, om många, många år, hoppas jag att jag kan se tillbaka på den här tiden som något som VARIT. Något jag tagit mig igenom, som segrare över sjukdomarna och det som äter upp mig inifrån och ut. Jag är och har alltid varit och kommer alltid vara en överlevare. Denna tuffa kamp på liv och död ska inte bli ett undantag. Jag måste överleva. Så är det bara. Det finns inget alternativ. Jag är något av en överlevare...  
 
Tyra och Trisse! Två av mina små hjärtan! Vad skulle jag göra utan er och Tjorven?!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Therese Åström
skriven :

Styrkekramar 💜

Svar: Kramar <3
Hanna Andersson

2 Nilla
skriven :

Många styrkekramar till dig 💖

Svar: Tack! Många kramar tillbaka <3
Hanna Andersson

3 Annica
skriven :

<3 <3 <3

Svar: <3 <3 <3
Hanna Andersson

4 Anonym
skriven :

Det kommer att bli ett 'tänk att det var så den tiden' även för dig någon gång. Du är en kämpe och din familj kämpar för dig. Stå ut och fortsätt att tro på en framtid för dig kära du. Tänker på dig💖

Svar: Det hoppas jag verkligen! Tack så mycket! <3 <3
Hanna Andersson

5 Netti Starby
skriven :

Du är verkligen en kämpe och många styrkekramar från mig! <3

Svar: Tack snälla Netti! <3 Många kramar tillbaka <3
Hanna Andersson

6 Grethe Hagen
skriven :

Lille söte deg, all kjärlighet i hele verden til deg 💖

Svar: Tack så mycket för din rara kommentar! All kärlek till dig, snälla du <3 <3
Hanna Andersson

7 ME alltidvila
skriven :

Styrkekramar <3

Svar: Kramar <3
Hanna Andersson