hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Vill försöka bli lite midsommar-fin idag!

Jag har fått hyfsat många timmar sömn i natt, säkert sju, helt fantastiskt och så skönt och välbehagligt. Visserligen krävdes det den ovanligt höga dosen starka sömntabletter, men de har jag inte tagit på över en vecka, så det kändes okej att ta dem igår kväll. Då kanske huvudvärken from hell kan hålla sig borta åtminstone till efter frukosten nu när jag fått sova okej i natt. Det finns såklart inga sådana garantier och lymfkörtlarna och halsen är löjligt svullna och kroppen värken som vanligt helvetiskt. Sömnen gör ingen skillnad gällande det mesta alltså. Ändå är sömnen så otroligt viktig och alltid em bristvara för mig.

Idag, dagen innan midsommar, har jag en önskan om att få bli lite midsommar-fin. Även om midsommar kommer firas i sängen för min del, antagligen helt ensam eftersom vi (de andra) är bortbjudna (något jag inte orkar vara med på) så kan det vara trevligt att få känna sig lite fin för ovanlighetens skull. Lina ska måla mina tånaglar med glittrigt lack, gissa i vilken färg?! Blått, kan jag berätta för er som inte känner mig och vet att jag är tokig i favoritfärgen blå! Lina ställer upp och målar mina tånaglar några gånger om året eftersom jag darrar för mycket för att kunna göra det själv. Det är inte helt enkelt för Lina att göra det heller eftersom mina ben också skakar väldigt mycket. Det blir blått även på tårna, utanför nageln, man vad gör det? Det är inget som inte går att skrapa bort när lacket har torkat!

Allra helst skulle jag vilja måla mina naglar i denna silvriga färg igen. Men det är att ta i alldeles för mycket! Denna bild togs andra april och sedan dess har jag inte haft målade naglar. Det spelar ingen roll att jag tycker det är väldigt fint, jag orkar inte göra det själv och jag får hjälp med så mycket annat att jag inte tycker Lina ska behöva bli min personliga nagellacks-målare. Det är bättre att hon endast hjälper mig med sånt som jag inte klatar mig utan. Som mat och dricka. Målade naglar klarar man ju sig faktiskt utan, även om det är snyggt. Så idag får tånaglarna prioriteras. Det håller trots allt väldigt mycket längre med målade tånaglar än målade fingernaglar även om inte jag sliter mina fingernaglar så mycket när jag vilar dygnet runt! Men ändå. Prioriteringar. Alla dessa prioriteringar...! 

Så med blåa och glittriga tånaglar är planen att mamma ska hjälpa mig att duscha och tvätta håret i eftermiddag/kväll när hon slutat jobbet. Så då får jag nytvättat, fint hår lagom till självaste midsommarafton. Jag kommer också vara helt kraschad, lagom till midsommarafton, efter dagens aktiviteter. Men det får det vara värt. Eller värt och värt. Det är ju som det är. Tvättar jag håret kraschar jag efteråt. Det bara är så. Och vad är det man säger? Vill man bli (midsommar)fin får man lida pin...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Katarina
skriven :

Så skönt att du fått ihop så många timmars sömn! Det betyder ju så mycket för hjärnans återhämtning. Så håller tummarna för att du ska orka med dina aktiviteter i dag. Härligt att du också får hjälp med blå tånaglar : ) Tack snälla Hanna för ditt fina mail, ska svara när mitt huvud är lite piggare (klarar just nu inte så mycket text då min hjärna stänger ner eft en väldigt liten stund av fokusering). Önskar dig en så bra dag som möjligt. Många kramar <333

Svar: Det var extremt skönt och välbehövligt! Framförallt eftersom jag inte fått någon sömn alls i natt. Bra uppladdning inför självaste midsommar... Jag är så glad och tacksam varje dag för all hjälp, stöttning och kärlek jag får från familjen! <3
Stressa inte med svaret, ta den tid du behöver och orkar du inte svara alls så är det självklart helt okej! Spar din energi och prioritera vart du gör av med den! <3
Glad Midsommar <3 Önskar att du kan fira denna dag på något litet sätt!
Många kramar <333
Hanna Andersson

2 Bella
skriven :

Åh vad fint med blåglittrigt lack!

Svar: Ja, det är inte så dumt! :)
Hanna Andersson

3 Netti Starby
skriven :

Vad skönt att du har sovit bra inatt och vilka fina naglar! :-D Kramis

Svar: Det var väldigt skönt! I natt har jag inte sovit någonting, så det var välbehövliga timmar jag fick förra natten! Tack :) Kram
Hanna Andersson