hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Skuldkänslor, musik och egentid

Igår kväll var mamma och pappa på konsert, de var på Ullevi och såg Coldplay. Deras första gång de såg Coldplay. De är inga favoriter alls hos mig. Om jag ska välja ett band i den musikgenren eller i vilken genre som helst som inte är hårdrock, metal, heavy- eller trashmetal måste jag utan minsta tvekan säga U2. De är väldigt bra! Jag är uppvuxen till U2 och Iron Maiden eftersom de är pappas favoriter och ibland spelades även Coldplay och det ger mig svår ångest eftersom det var vid tråkigare tillfällen jag tvingades höra Coldplay. Jag vet att det är därför jag inte tål Coldplay idag. Förutom en enda låt, Fix You, den är väldigt bra!

Jag har ständigt dåligt samvete för att jag berövar Lina och pappa (mamma också såklart, men hon är inte så musikintresserad som vi andra tre) från möjligheten at lyssna på musik hemma. När jag är hemma, vilket jag ju är hela tiden, och när jag är med i bilen måste det vara så tyst som möjligt för att mina chanser att kunna överleva och stå ut med mitt helvete ska vara lite lite högre än minimala. De är så tysta som möjligt, min familj, och lyssnar (oftast) inte på musik när jag är i närheten, alltså i samma hus, och de gör det av respekt för mig. För att de vet hur mycket jag plågas och lider av ljuden. Men det är inte utan att jag känner ett enormt dåligt samvete och en enorm skuld över allt de gör för att mitt lidande ska vara så litet och begränsat som möjligt. Ändå lider jag ju enormt, varje dag, varje vaken minut.

Så att mamma och pappa var iväg på dejt-night igår gjorde att Lina och jag, frugan och jag ;), fick en kväll för oss själva vi med. Vi såg en film, jag tittar inte på tv längre och framförallt filmer är väldigt svårt eftersom jag inte orkar hänga med i handlingen och ljuden och ljuset från tv:n är vidrigt. Men igår gick det hyfsat. Vi såg en film vi sett x antal gånger (fem kanske) och det har jag ju till och med fått bekräftat av en öronläkare att det är mindre ansträngande för hjärnan att se en film/serie/tv-program eller lyssna på en låt som hjärnan känner igen och kan. Så det var nog därför det gick okej igår. Plus att det var helt tyst, mörkt och lugnt för övrigt. Annars går det inte alls.

Dead man walking, en av mina favoritfilmer. Den rekommenderar jag att ni ser om ni inte gjort det. Det är Tim Robbins som regisserar, har skrivit den och producerar och hans fd sambo Susan Sarandon och Sean Penn som har huvudrollerna. En väldigt bra film och mycket skickliga skådisar. De borde vunnit Oscars hela högen tycker jag! 

Vi drack alkoholfritt bubbel och Lina åt choklad och jag som vilat hela dagen och inte ätit middag med de andra åt lite plockmat. Det var väldigt mysigt. Lite egentid är inte fel ibland! Det tror jag mamma och pappa håller med om. Hoppas nu bara inte att pappa är helt totalt Coldplay-frälst nu efter spelningen igår kväll. För min del får han väldigt gärna fortsätta ha U2 som sina favoriter om nu min hjärna skulle kunna ta och lugna ner sig så vi kan få lyssna på lite musik igen någon gång i framtiden...!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Så glad att ni fick en sådan mysig kväll, kram!<3

Svar: Det är jag också! <3 kram <3
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Vilken mysig kväll ni hade tillsammans och den där filmen har jag aldrig sett. Kramis

Svar: Väldigt mysigt <3 Då rekommenderar jag att du gör det! Den är riktigt bra :)
Kram
Hanna Andersson