hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hellre lyckligt ovetande än olyckligt vetande?

Ja, det är frågan det. Våra fyrbenta familjemedlemmar Tyra, Tjorven och Trisse är lyckligt ovetande om all skit som pågår nu. All turbulens och allt elände med mig. Jag önskar jag också vore lyckligt ovetande. Eller gör jag förresten det? Kunskap är makt sägs det och jag har ett stort kontrollbehov och vill veta vad som försegår med mig, med andra runt omkring och med min omgivning. Och är hundarna verkligen så lyckligt ovetande som de utåt sett verkar vara?

Tjorven lilla, vad är det du vet som inte jag vet? Eller är det kanske jag som vet något du inte vet? Något du inte vill veta, inte har behov av att ta reda på? Är det därför du är lugnet själv? Totalt i nuet, totalt befriad från allt vad ångest och oro heter... Är du helt ovetande eller kanske väl medveten om hur otroligt söt du är, där du ligger på fåtöljens ryggstöd? 

Ibland är jag stensäker på att hundar har ett sjätte sinne. De bara vet. De bara finns där, stöttar i stunden och verkar göra allt rätt för att stötta på bästa sätt. Som en tass på handen när orosklumpen i magen växt sig stor som en fotboll. Eller den bruna, vackra blicken och den lugnande sucken när allt känns för svårt. Kanske vet de ändå, våra hundar? Kanske låtsas de vara lyckligt ovetande för att alla andra runtomkring är olyckligt vetande och den fridfullhet, lugn och stabilitet hundarna utstrålar måste finnas för att allt ska kunna fortgå och fungera någorlunda bra?

Vackra Tyra, säg mig. Vad är det som rör sig i dina tankar? Verkar du så lugn på ytan för att din självvalda uppgift här i livet är att finnas till och lugna oss människor? Oroar du dig någonsin för något? Hjälper jag dig att finna ro när tankarna hopar sig och känns hotande mörka? 

Och Trisse, vad tänker du på? Vad drömmer du om på nätterna? Lekstunder med storasyster Tjorven, långa promenader och härliga tuggben? Eller finns det djupare tankar du inte vill eller inte har möjlighet att dela med dig av? Du vet väl att vi finns här för dig, såsom du finns här för oss? 

Hellre lyckligt ovetande än olyckligt vetande? Jag vet faktiskt inte. Men jag tror våra små fyrbenta vänner vet. Och de gör det som är bästa för oss tvåbenta oroliga, tänkande, grubblande, ältande varelser. En av många anledningar till att hunden är just människans bästa vän.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Förstår hur du tänker. Men samtidigt som man ibland bara inte ville veta av all skit, så ger det ju en hel del. Erfarenheter, kunskap och även styrka! Jag vet att det är svårt att ta till sig, men i det negativa finns alltid något positivt.

http://nouw.com/bellss

Svar: Jo, så känner jag också för det allra mesta. Det är bättre att veta om vad som pågår, även om det är jobbigt. Kunskap är makt. Men samtidigt känns det ibland som att jag vill försvinna och inte få reda på något mer jobbigt. Då önskar jag att jag vore helt ovetandes om allt hemskt. Kram
Hanna Andersson

2 Heléna
skriven :

Så fint skrivet <3 Jag tror de är mycket väl medvetna om hur vi mår och känner av det genom våra dofter vi utsöndrar. De finns där som en trygg lugn vän i nöden och ger oss kärlek, men jag tror nog att de också grubblar inom sig och funderar på varför matte/husse inte är som vanligt. Det är tur att du har dessa fantastiska lurvbollar - bättre medicin än alla pilledutter i världen <3 Många stora kramar världens finaste Hanna <333

Svar: Tack så mycket! <3 Ja, det tror faktiskt jag med! De känner det på sig och är så känsliga för vilka signaler och känslor vi visar för dem. De genomskådar oss nog direkt. Det har du helt rätt i! Bättre medicin än så finns inte <3
Många stora kramar världens finaste Helena <333
Hanna Andersson