hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Hårsäcksinfalmmationen är tillbaka efter avslutad behandling...

Ni som följer mig och har gjort det ett tag vet att jag hade så svåra hudproblem/utslag på ryggen för några månader sedan. Först trodde vi att det var en allergisk reaktion och jag sökte läkarhjälp och ordinerades hela fyra stycken kurer Betapred (som är ett kraftigt verkande kortisonpreparat som hämmar inflammationer och allergiska reaktioner). Jag fick också kortisonsalvor, salva med sterioder (allså en väldigt stark salva) och andra allergitabletter. Men problemet i denna röra var ju att det inte var en allergisk reaktion jag drabbats av, utan en rejäl omgång hårsäcksinflammetion (follikulit som det heter på medicinskt språk) och vad som var ännu värre var att denna hårsäcksinfalmmation som fullkomligt invaderat hela min rygg endast blivit starkare och svårare att bli av med av allt kortison. Suck för okunniga läkare som inte bara är inkompententa nog att de inte kan ställa en korrekt diagnos, utan så inkompetenta att de faktiskt gör sjukdomen/åkomman värre genom felaktig behandling för den drabbade. Suck...igen...
 
Efter cirka två månaders svåra besvär med dessa utslag på ryggen blev jag remitterad till Hudmottagningen på Sahlgrenska och på några minuter hade jag en ny (och korrekt) diagnos. Nämligen Hårsäcksinflammation (follikulit), ett svårt fall av detta. Jag fick utskrivet ett nytt läkemedel, en gemonskinlig vätska som mamma sprayade på de drabbade omårdena (hela ryggen, överarmarna, bröstet och ansiktet) och efter två veckors ihärdigt sprayande gav behandlingen resultat. Hårsäcksinflammationen var långt från borta, men mycket bättre. Sedan drabbades jag av svåra förvirringar, frånvaroattacker, minnesluckor och blev till slut inlagd på sjukhus i åtta dygn (tror jag det var) och allt vad hårsäcksinflammation och spray hette glömdes bort. Vilket inte var det minsta konstigt, men olyckligt eftersom inflammationen är tillbaka nästan lika illa som när jag började behandlingen... Suck...en tredje suck, alltså...
 
Så nu sitter jag här med världens jäkla utslag på hela ryggen, överarmarna, på börstet och i ansiktet. De kliar och är som vattenfyllda blåsor som gör så ONT. Och klådan är inte nådig. Jag orkar inte detta igen. Så nu är det bara att vara ihärdig med spray-läkemedlet igen och hoppas att inflammtionen kan ge sig av inte bara tillfälligt utan helt och hållet, för alltid. Men det är så det är när mitt immunförsvar är så dåligt. Minsta lilla grej får fäste ordentligt och vägrar ge sig av och min kropp och kroppets försvar är inte på långa vägar starka tillräckligt för att se till att det som invaderar mig ger sig av. Det krävs läkemedel och hjälp för att bli kvitt problemen. Tyvärr.
 
För de som undrar har hårsäcksinflammation inget med dålig hygien att göra, så det är alltså inte mitt eget fel att jag återigen drabbas av detta för att jag inte orkar duscha så ofta. Så det är ingen idé att någon spyr ur sig sån skit på mig, för det har inte med det att göra. Detta handlar om att min kropp är så svag och att mitt immunförsvar är så nedsatt. Samt att jag äter en jäkla massa mediciner som kan leda till obalanser plus att jag som sagt ordinerades höga doser Betapred och annan kortison som bara försämrade situiationen avsevärt. Tråkigt för mig och min stackars hud och svaga kropp. Detta är inte vad vi behöver. Inte då och inte nu igen.  
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Nilla
skriven :

Fy så jobbigt. Kram

Svar: Det är det verkligen :( Kram
Hanna Andersson

2 Katarina
skriven :

Åh nej, vad tufft att du fått detta tillbaka : ( Det blir en ond cirkel med allt skit man drabbas av med dåligt immunförsvar och med att så många system i våra kroppar är i obalans. Tror också precis som du att alla mediciner också gör att obalansen i våra kroppar blir ännu värre. Tur att din mamma är så kunnig och att du får hjälp med att spraya läkemedlet. Hoppas att det denna gång är "snällare" och går tillbaka fortast möjligt. Många kramar <333

Svar: Ja, alltid är det något- eller massvis, rättare sagt, som krånglar och ställer till det utöver de vanliga sjukdomarna och symtomen de för med sig. Det är frustrerande att hårsäcksinflammationen kom tillbaka direkt efter avslutad behandling. Det visar hur dåligt mitt immunförsvar och egna skydd är. Och självklart måste alla mediciner också påverka. Det är inte enkelt det här.
Tack, det hoppas jag med!
Många kramar <333
Hanna Andersson

3 Camilla
skriven :

Hej Hanna! Jag har drabbats av något liknande 🤔 Taggade dig på Facebook i gruppen ME/CFS Sverige
Kram Camilla

Svar: Hej Camilla! Tack för att du taggade mig och tack för infon du gav mig!
Kram
Hanna Andersson