hannaslillaliv.blogg.se

Jag heter Hanna Andersson och är 27 år gammal. Mitt liv är inte alltid det enklaste att leva. Jag lever med tre "huvud-diagnoser" som alla är svåra, kroniska sjukdomar, ME (Myalgisk encefalomyelit), EDS (Ehlers-Danlos syndrom), Fibromyalgi, diagnoser jag fått efter många års sökande efter orsak för min kropps dåliga mående. Jag har också segmentall rörelsesmärta i ryggen, sju diskbråck, en svår refluxsjukdom samt en tarmsjukdom. Det är med andra ord ingen dans på rosor, mitt liv eller min vardag. Men jag har så mycket positivt och så mycket att vara glad över och leva för! Min egna- och två bonushundar, familj och vänner betyder allt för mig. Detta är lite om mig, min vardag och mitt lilla liv!

Varför man gäspar vid starkt illamående- här är svaret!

Har ni tänkt på att man gäspar upprepade gånger vid starkt illamående? Man gäspar och gäspar, som om man vore dödstrött och precis är på väg att somna. Men så är ju inte fallet. Med starkt illamående menas sånt illamående så man är nära att spy. Jag är mer eller mindre alltid hemskt illamående. Både i samband med mat och annars också. Det flyger på mig som i attacker och varje gång jag ligger där med spannen bredvid sängen och med spyan upp i halsen gäspar jag som besatt. Jag har alltid undrat varför man gäspar så mycket vid starkt illamående. Kanske är vi fler som undrar samma sak? Därför ska jag nu svara på varför det är så.

Det var min sjuksköterske-mamma som förklarade detta för mig och svaret lyder kort och gott Nervus vagus. Nervus vagus, eller vagusnerven som den också kallas, är kroppens längsta kranialnerv. Den utgår ifrån den förlängda märgen i hjärnstammen och består av 80 000 nervtrådar vars aktivitet till 80 % består av att samla in information om vad som pågår i kroppen och till 20 % består av att styra olika processer i kroppen. Vagusnerven styr svalget och stämbandsmusklerna och påverkar och vidarebefordar impulser från lungorna, hjärtat, mage-tarmkanalen, levern och mjälten. Vagusnerven är med andra ord väldigt viktig och involverad i det mesta som händer i kroppen.

Vid starkt illamående retas nervus vagus och det framkallar en sväljreflex (man sväljer oftare än "normalt") samt gäspningar. Detta kallas för en Vagusreaktion och är ett vedertaget begrepp och något man observerar till exempel på sjukhus för att fastställa om patienten lider av starkt illamående eller inte. Vagusreaktionen är inte viljestyrd utan sker automatiskt, man kan alltså inte hjälpa eller påverka att man gäspar och sväljer mycket vid starkt illamående, utan det bara sker.

Så, nu vet vi det också! Skönt, för jag har verkligen undrat över detta! Jag läste såklart om allt detta, Nervus vagus, Vagusreaktionen och sambandet mellan illamående och gäspning under min undersköterskeutbildning. Men det är flera år sedan jag tog studenten och kunskaperna kan behöva fräschas upp ibland. Det har jag nu och dessutom skrivit och delat med mig. Hoppad kunskapen, denna otroligt viktiga vetskap, kan vara till nytta och eller glädje för någon som läser!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Bella
skriven :

Hade ingen aning om detta, tack för att du delade med dig! Har haft ett sjukt illamående det senaste dygnet på grund av stark huvudvärk, gäspar stup i kvarten och har verkligen inte fattat varför haha. Jag trodde att det handlade om att esophagus blev överbelastad, men detta är betydligt mer logiskt.

Svar: Tack för att du läste :) Det är verkligen jobbigt att vara konstant illamående, det är jobbigt att gäspa hela tiden också! Men det har ju sin förklaring. Ja, visst är Nervus vagus, Vagusnerven, en mer logisk förklaring!
Hanna Andersson

2 Netti Starby
skriven :

Det här har jag ingen aning om och det var intressant att läsa! :-D Kramis

Svar: Kul att du läste och tycker det är intressant! :) Kram
Hanna Andersson

3 Katarina
skriven :

Väldigt intressant och bra beskrivet (som du alltid är otroligt duktig på)!
Jag har förstått att vagusnerven i våra ME-kroppar inte fungerar som den ska och om jag förstått det rätt därför påverkar att så mycket är galet i våra stackars kroppar : ( Det ska ju ske en del forskning fram över i det här området kopplat till ME vilket är intressant : )
Såå otroligt vackra rosen-bilder i ditt förra inlägg, älskar dem verkligen! Hoppas du får återhämta dig i dag efter firandet i går och att din kropp inte blivit alltför kraschad. Många kramar fina vän <333

Svar: Tack så mycket, snälla Katarina! Nej, den fungerar ju tyvärr inte alls som den ska. Och när man läser om hur mycket Vagusnerven påverkar, kontrollerar och styr och påverkar i kroppen förstår man hur mycket som kan bli fel när Vagusnerven inte fungerar som den ska. Det är väldigt intressant och vi får hoppas att det visar något! Biomarkörer är det stora genombrottet vi väntar på nu!
Visst är rosorna väldigt vackra!
Jag är tyvärr helkraschad nu igen. Inte kul alls. Upprepade förlamningar som gör mig totalt fången i sängen och så ännu värre helvetesvärk och ännu värre yrsel och allt. Väldigt jobbigt :(
Många kramar min fina vän <333
Hanna Andersson